אטופיק דרמטיטיס: שאלות ותשובות

מהם הגורמים להתפרצות מחלת אטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור)?

הסיבה המדויקת להופעת מחלת אטופיק דרמטיטיס עדיין אינה ידועה, והיא נעוצה ככל הנראה בשילוב של גורמים סביבתיים וגורמים תורשתיים גנטיים. אצל כ-70 אחוז מהחולים קיים רקע גנטי של מחלות אטופיות במשפחה כגון אסתמה אלרגית, נזלת אלרגית או קדחת השחת.

הפרעה במערכת החיסון – רגישות יתר של מערכת זו גורמת להופעה של תגובה אלרגית דלקתית על העור, בעיקר בחשיפה לאלרגנים (כגון קרדית אבק הבית, דשא וכו') ובעונות מעבר.

הרפואה הסינית מכירה בגורמים אלה, אך רואה גם חוסר איזון פנימי היכולים להתבטא במספר תסמונות, אחת הבולטות שבהן היא חולשה במערכת העיכול והצטברות חום פנימי הגורם לתהליך דלקתי, יובש בעור וגרד. ואכן, מטופלים באטופיק דרמטיטיס מתלוננים לרוב שחם להם יותר, (אצל תינוקות ניתן לראות שהם ישנים לא מכוסים ומעדיפים קירור בחדר). לכן איזון פנימי בגוף יביא להורדת החום ולזירוז תהליכי הריפוי והקלה בתופעות המחלה.

קשה לנבא מראש את התפתחות המחלה. עם הגדילה, ההפוגות בין ההתקפים גדלות,ובד"כ עד גיל 4-5 למרבית הילדים (כ-80 אחוזים) המחלה חולפת. הטיפול הטבעי באטופיק דרמטיטיס יגדיל את ההפוגות ויזרז את העלמות המחלה.

איך מטפלים באסטמה של העור באמצעות הרפואה הסינית?

הטיפול ברפואה סינית כולל אבחון של חוסר האיזון הקיים, וטיפול בו – באמצעות דיקור, צמחי מרפא, שינוי תזונתי ומשחות חיצוניות.

  • דיקור – לאחר האבחנה מותאמות נקודות  דיקור. הדיקור אינו כואב ומותאם לגיל הילד או התינוק. בד"כ מתבצע פעם בשבוע ועם השיפור התדירות יורדת עד הפסקתו. לדיקור השפעה אנטי דלקתית ומורידת גרד מצוינת, וכמו כן הוא תורם לוויסות מערכת החיסון והורדת התגובה האלרגית.
  • צמחי מרפא – בעלי השפעה אנטי דלקתית מקררת, אשר מסייעת בהורדת הגרד ותומכת באיזון מערכת החיסון. המינון מותאם כמובן לגיל ולמשקל. בתינוקות וילדים ממתיקים או מערבבים עם מיץ תפוחים להקלה בשתייה.
  • שינוי תזונתי – המלצות ניתנות על פי התזונה הסינית על הימנעות ממאכלים אלרגניים ומחממים היכולים להחריף את הגרד והדלקת, ואכילת מאכלים מקררים היכולים להקל בתופעות אלה. כמו כן מותאמים תוספי מזון כפרוביוטיקה, אומגה 3 או ביוכורכומין לתמיכה בגוף.
  • משחות טבעיות – המוסיפות לחות לעור, בתוספת צמחים בעלי פעילות אנטי דלקתית ומפחיתת גרד.

מה אחוזי ההצלחה בטיפול במחלה ברפואה סינית?

הרפואה הסינית מאוד יעילה למצבים קלים ובינוניים של אטופיק דרמטיטיס. במטופלים אלה שיעור ההצלחה נע בין 90-80 אחוז.

ישנם מטופלים שהמחלה תחלוף לגמרי, וישנם מטופלים שהיא תופחת בצורה משמעותית שתאפשר להם הפוגות ארוכות ופחות שימוש במשחות עם קורטיזון, הגורמות לתופעות לוואי. ראו מחקר אודות הצלחת הטיפול הטבעי במחלה, ומאמר הבוחן את השפעת הטיפול הטבעי בשילוב הרפואה הקונבנציונלית.

במקרים חריפים וקשים של המחלה, מומלץ לשלב את הרפואה הסינית במקביל לשימוש ברפואה מערבית. השימוש במשחות קורטיזון במצבים קשים הוא לפעמים הכרחי בכדי למנוע זיהום משני. שילוב מושכל של שתי השיטות יביא להפחתה עד הפסקת השימוש במשחות אלה, וימנע תופעות לוואי בעתיד.

האם מצבי מתח נפשי משפיעים על אסטמה של העור?

כיום יודעים במחקר מדעי שמצבי מתח ולחץ יוצרים הפרעה והחלשה של מערכת החיסון, מה שמביא לעליית התגובה האלרגית בגוף. בילדים החווים משברים, כגון מעברים בין גני ילדים או כיתות בבית ספר, הולדת אח או אחות חדשים, גירושין במשפחה וכו', שכיח לראות החרפה במצב העור.

הטיפול בדיקור ובצמחי המרפא משלב גם הרגעה ואיזון – לא רק פיזי אלא גם נפשי.

האם לתזונה יש השפעה על מצב העור?

בראייה של הרפואה הסינית, לתזונה יש השפעה ישירה על מצב העור. המלצות ניתנות על פי התזונה הסינית על הימנעות ממאכלים אלרגנים ומחממים, היכולים להחריף את הגרד והדלקת, ואכילת מאכלים מקררים היכולים להקל בתופעות אלה. למידע נוסף: תזונה נכונה לסובלים מאטופיק דרמטיטיס.

האם חשוב למרוח קרם לחות על העור?

כן, מאוד חשוב. עור משומן ולח פחות מגרד מעור יבש, ותחושות היובש מעלות את תחושת הגרד. חשוב למצוא קרם פנים או קרם גוף המיועד לאטופיק דרמטיטיס, שמתאים לכם. אין קרם אחד שטוב לכולם, ולעיתים צריכים לעבור תהליך של ניסוי וטעייה עד שמוצאים את הקרם המתאים.

האם אסטמה של העור מדבקת?

התשובה הקצרה: לא. המחלה קשורה ככל הנראה בהפרעה בפעילות תאי העור, בשילוב פעילות מוגברת של מערכת החיסון. היא אינה עוברת מאדם לאדם ולכן אינה מדבקת. להרחבה, לחצו כאן.

האם אפשר לשלב טיפול בנשימה במטופלים הסובלים גם מאסטמה?

ברפואה הסינית הטיפול הינו משולב. פעמים רבות ניתן הרכבי צמחים שונים ונקודות דיקור שונות למטופל, למצבים בהם יש קושי בנשימה או התקף בעור. הרפואה הסינית מחזירה את האיזון הפנימי ויעילה בשני המצבים.

האם מותר לחולי אטופיק דרמטיטיס ללכת לים או לבריכה? ומה עדיף?

חשיפה מבוקרת לשמש בדרך כלל מיטיבה עם העור. מרבית המטופלים מדווחים על הקלה בים, למרות שרצוי להיזהר מכיוון שפצעים פתוחים עלולים ליצור תחושת שריפה. בריכה פעמים רבות בעייתית בגלל הרגישות לכלור, ופחות מומלצת.

בכל מקרה, הן בים והן בבריכה מומלץ להישטף ביציאה במים מתוקים ולמרוח משחות לחות לעור.

אולי יעניין אותך גם:

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם