ויטמין D ויעילותו לטיפול בפסוריאזיס

כשלושה אחוזים מאוכלוסיית העולם סובלים ממחלת העור פסוריאזיס. למחלה עצמה אין מרפא – ניתן רק להקל על הסימפטומים ועל תופעות הלוואי שלה. מחקרים חדשים מראים שוויטמין D הוא מרכיב חשוב ביותר בטיפול במחלות אוטו-אימוניות בכלל ובפסוריאזיס בפרט.

מחלת הפסוריאזיס, המכונה בעברית ספחת, היא מחלת עור אוטואימונית. זוהי מחלה שבה מערכת החיסון של הגוף "מתקלקלת" מסיבה כלשהי ובמקום לתקוף זיהומים חיצוניים – התפקיד שלה כשהיא פועלת באופן תקין – היא מזהה את הגוף עצמו, או חלקים מסוימים בו, כזיהום חיצוני ותוקפת אותו. זוהי אם כן מחלה שבה מערכת החיסון של הגוף תוקפת, בטעות, את הגוף עצמו.

במקרה של מחלת הפסוריאזיס, הגוף מזהה את תאי העור כאויב, כזיהום חיצוני. כתוצאה מכך תאי הדם הלבנים של המערכת החיסונית (לימפוציטים מסוג T או תאי T) תוקפים את תאי העור שמתים במהירות ומתחלפים בקצב מהיר מאוד. ההתחלפות של תאי העור מהירה מיכולת הגוף להיפטר מהתאים המתים והם מתחילים להצטבר בשכבות.

בצורותיה הקלות יחסית, המחלה מתבטאת בקשקשת, בעור שמתבקע ומדמם ובהופעת נקודות אדומות קטנות.

בצורותיה החמורות יותר היא גם גורמת לנגעים מוגלתיים, לכאבי פרקים ולגלי חום. הסובלים מהמחלה גם נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול ממחלות נוספות כמו בעיות עיניים, סוכרת מסוג 2, לחץ דם גבוה ומחלות לב. למחלה גם השלכות פסיכולוגיות שנוגעות בדימוי גוף וביחס החברה לחולים במחלה.

עד היום עוד לא נמצאה תרופה כוללת למחלה והטיפול נועד להקל על חיי הסובלים ממנה ולהפחית את הסימפטומים.להרחבה בנושא מחלת הפסוריאזיס לחצו כאן >>

איך יכול ויטמין D להילחם בפסוריאזיס?

ויטמין D הוא ויטמין ייחודי. ויטמינים, באופן כללי ופשטני, הם תרכובות אורגניות שהגוף זקוק להם אך איננו יכול לייצר אותן – הוא זקוק למקור חיצוני על מנת לקבל אותן. בעוד שאת שאר הוויטמינים אנחנו מקבלים דרך התזונה שלנו, המקור העיקרי (הטבעי) של ויטמין D הוא קרינת השמש. בעבר, כאשר בני האדם חיו ועבדו הרבה יותר מחוץ לבית, מחסור בוויטמין זה היה נדיר. כיום, כשאנחנו מבלים יותר מדי זמן בבית השכיחות של חוסר בוויטמין D גדולה הרבה יותר. לכן גדל הצורך בקבלת ויטמין זה ממקורות מלאכותיים – תוספי תזונה מסוגים שונים.

הקשר בין ויטמין D לעור האדם הוא עתיק. כשראשוני בני האדם חיו באפריקה, היכן שיש הרבה שמש, העור שלהם היה עשיר במלנין – המרכיב שנותן לעור הכהה את צבעו ומגן על העור מפני קרינת השמש. כשבני האדם נדדו צפונה והגיעו אל המקומות שבהם יש פחות שמש וייצור ויטמין D הופך קשה יותר, העור שלהם איבד את הפיגמנט הכהה והפך בהיר יותר – יעיל יותר בקליטת קרינת שמש וייצור ויטמין D; פחות יעיל בהגנה מקרינת השמש המזיקה.

בעוד שהחשיבות של ויטמין D לרמות הסידן בגוף ידועות כבר הרבה זמן, בשנים האחרונות הוכח שלוויטמין D חשיבות גדולה גם לפעילות התקינה של המערכת החיסונית. ברוב התאים של המערכת החיסונית ישנו קולטן לוויטמין D והוא מגביר את המוכנות של התאים האלה לפעולה כשמתגלה זיהום ומסייע להתרבות שלהם כשהם צריכים להילחם בזיהום.

כאשר המערכת החיסונית נפגעת ומתחילה לפעול כנגד הגוף – מחלה אוטואימונית – ויטמין D שנמצא בתאי ה-T יכול להפחית את התגובה האוטואימונית וכך לסייע לטיפול במחלה. כך, גם מי שסובל מפסוריאזיס יכול להיעזר בוויטמין D על מנת להילחם במחלה ולזרז את תהליך הריפוי.

שמש ופסוריאזיס: קשר חיובי

השמש נחשבת כגורם מזיק לעור: חשיפה לשמש פוגעת בעור וגורמת לנזקים – מכוויות, דרך הזדקנות מואצת של העור ועד סרטן העור. לעומת זאת, בכל הנוגע לפסוריאזיס, שמש היא דווקא גורם חיובי ומרפא. קרני ה-UV הורגים את תאי ה-T שגורמים לתגובת היתר של העור. למעשה, פוטותרפיה – טיפול בפסוריאזיס באמצעות קרני שמש (למשל, בים המלח) או תאורת UVB מלאכותית – הוא טיפול שמוכר על ידי קופות החולים בארץ ונחשב כפיתרון מקובל למחלה. בחורף, כשיש פחות חשיפה לשמש, יש סיכוי גדול יותר להתפרצות המחלה ולהחמרה שלה.

לאור המחקרים המצביעים על החשיבות של ויטמין D לטיפול במחלות אוטואימוניות, לחשיפה לשמש יש תפקיד נוסף: העלאת רמות הוויטמין בגוף באמצעות שיפור היכולת של הגוף לייצר אותו בעזרת קרינת השמש.

כמובן שכל חשיפה לשמש צריכה להיעשות בצורה הגיונית. לקרינת השמש יש גם תוצאות שליליות ומזיקות ולכן מומלץ להתייעץ עם המומחים לעניין על מנת לדעת כמה להיחשף לשמש, כיצד ומתי.
vitaminD

איך אפשר לצרוך ויטמין D?

המקור הטוב ביותר לוויטמין D הוא השמש, אך ישנם מזונות עשירים בוויטמין זה שמהווים מקור נוסף בשבילו: דגים שמנים (טונה, מקרל, סלמון וסרדינים); ביצים; כבד ואיברים פנימיים; חמאה.

מזונות אלה הם מקור טוב יחסית לוויטמין D כי הם גם עשירים בשומן שמשפר את יכולת הגוף לקלוט את הוויטמין. חשוב לדעת שגם מזונות עשירים בוויטמין D עדיין אינן מהווים תחליף לשמש ויכולים לשמש רק כהשלמה וכהעשרה.

תוספי ויטמין D שונים קיימים בשוק – חלקם מבוססים על מקורות טבעיים. מומלץ לשלב אותם עם:

  • ויטמין K2: חשוב להסעת הסידן בגוף. אם ויטמין D מסייע לייצור הסידן ולאיזון שלו בגוף, ויטמין K2 מבטיח שהוא לא יצטבר במקום אחד אלא יגיע לכל מקום שבו הוא נחוץ.
  • מגנזיום: חשוב לפעילות התקינה של הסידן. יתר על כן, הוא ממלא תפקיד חשוב בהמרת ויטמין D לצורתו הפעילה ומסייע לייצור אנזימים שמבטיחים את הפעילות התקינה של ויטמין D.

הגילויים האחרונים על תפקידו של ויטמין D במערכת החיסונית של הגוף והאפשרויות הגלומות בו לטיפול במחלות אוטו-אימוניות מהווים בשורה לסובלים מפסוריאזיס.

שלח פנייה ישירה לדוד פרלה


  • Please leave this field empty.