פסוריאזיס – תשובות לשאלות נפוצות

דוד פרלה

מהם הגורמים למחלת הפסוריאזיס?

  • גורמים תורשתיים – בשני שליש ממקרי הפסוריאזיס ידוע בוודאות על קשר גנטי, ובשליש הנותר אין לשלול קשר זה מכיוון שלא תמיד ניתן לדעת מי מהדורות הקודמים סבל מפסוריאזיס, מה גם שהחולים עצמם לא ידעו תמיד לייחס עור יבש במרפקים או בברכיים למחלת הפסוריאזיס.
  • תהליך דלקתי וריבוי כלי דם – בשכבת העור העמוקה המכונה דרמיס המכילה סיבי קולוגן, תאי-עור וכלי דם, נוצרת האדמומיות אשר מאפיינת את הדלקת כתוצאה מריבוי כלי דם ותאים דלקתיים.
  • שגשוג מואץ של תאי קשקש בשכבת העור החיצונית – אפידרמיס. באופן רגיל תאי הקשקש מתחלפים אחת לחודש, בפסוריאזיס התהליך מתקצר לימים ספורים ונוצרת שכבת קשקשים לבנה עבה. קצב חלוקת התאים הוא פי 7 מעור בריא.

הרפואה הסינית מכירה בגורמים התורשתיים ובפעילות יתר של מערכת החיסון בעור, אך מאבחנת גם מצבי חוסר איזון פנימי פיסיולוגי ונפשי הגורמים להחרפת המחלה ולהתפרצויות חוזרות. מצבי חוסר איזון אלו יכולים להתבטא בתסמונות שונות כגון הצטברות חום ולחות במערכת העיכול, מתח רב הפוגע בזרימה האנרגטית, זרימת הדם והזנת העור וכו'.

אבחון וטיפול בחוסר איזון פנימי זה של הגוף והנפש יביא לזירוז תהליכי הריפוי והקלה משמעותית בתופעות המחלה.

מה כולל הטיפול ברפואה סינית בפסוריאזיס?

הטיפול כולל 4 מרכיבים, שכולם חשובים להצלחתו: טיפול בדיקור-אקופונקטורה, טיפול בצמחי מרפא, טיפול במשחות חיצוניות טבעיות ושינוי תזונתי עם שילוב תוספי מזון.

טיפול בדיקור – קיימות נקודות דיקור בעלות השפעה טובה על העור הן בהורדת הפריחה והן בהורדת הגרד ובעיקר להחזרת האיזון לגוף.

הנקודות מותאמות באופן אישי לאחר איבחון המטופל ברפואה הסינית. המטופל שוכב במשך כ-20 דקות עם מחטי הדיקור (מחטים חד-פעמיות ללא שום חומר). בפסוריאזיס אצל ילדים קטנים זמן הטיפול קצר יותר. הטיפול איננו כואב ולמעשה משרה תחושת רוגע על המטופל.

במחקר מערבי הוכח כי בזמן הדיקור משחרר הגוף אנדרופינים – משכך כאב טבעי של הגוף. במו כן לדיקור השפעה אנטי דלקתית חשובה מאוד למניעה וטיפול בדלקות פרקים הנפוצות במחלה זו. לדיקור גם השפעה מווסתת על מערכת החיסון – פעילות חשובה להאטת קצב שגשוג תאי הקשקש.

טיפול בצמחי מרפא – המטופל מקבל תערובת צמחי מרפא אשר הותאמה לו אישית לאחר אבחון ברפואה סינית. צמחי המרפא חשובים ביותר להורדת החום והלחות הפנימיים, והיובש והגרד מהעור. המטפל משנה את הרכב הצמחים מדי פעם בהתאם למצב המטופל.

משחות חיצוניות טבעיות – משחות המשלבות צמחי מרפא סיניים להפחתת התהליך הדלקתי והגרד, בשילוב חומרים טבעיים המזינים את העור ומוסיפים לו לחות ושימון. כל אלה יביאו להקלה משמעותית באדמומיות ובקשקשת האופיינית לפריחת הפסוריאזיס.

שינוי תזונתי – בהתאם לעקרונות התזונה הסינית ולאחר אבחון, התזונה כוללת הפחתה במזונות מחממים, מטוגן, חריף, אלכוהול וקפאין, והמלצות על מזונות מקררים שהינם בעלי השפעה טובה על העור.

האם מתח ולחץ משפיעים על מהלך המחלה?

כיום ידוע שמתח נפשי מחמיר את המחלה אצל אחוז גבוהה מהחולים, ויש הטוענים שמתח נפשי הוא הגורם המאיץ (טריגר) שמביא לעיתים להתפרצות הראשונה של המחלה.

הרפואה הסינית רואה בגוף ובנפש יחידה אחת בלתי נפרדת, ולכן הטיפול מיועד גם להרגעת הנפש והשבת האיזון הנפשי למטופל.

האם רפואה סינית יכולה להעלים לגמרי את הפסוריאזיס? ומה אחוזי ההצלחה בטיפול?

לא, מכיוון שבפסוריאזיס קיים גם רקע גנטי, אי אפשר לטעון לריפוי מלא. למחלה מהלך גלי של הטבות והחרפות לסירוגין.

במקרים קלים עד בינוניים יכולה הרפואה הסינית, במרבית המקרים (בין 80 ל 90 אחוזי הצלחה), להפחית את שטחי הנגעים בעור ואת הגרד בצורה משמעותית ואף להביא בחלק מהמקרים לנסיגה מוחלטת והיעלמות הנגעים לתקופות ממושכות. כמו כן, בגלל ההטבה בעור, ניתן בד"כ להפחית את השימוש במשחות סטרואידליות ולמנוע בכך תופעות לוואי.

האם ניתן לשלב רפואה מערבית בזמן הטיפול הטבעי בפסוריאזיס?

כן. במיוחד במקרים קשים של פסוריאזיס עקשני, מומלץ לשלב טיפול של ים המלח, או פוטו-תראפיה וכן טיפול במשחות או בתרופות לפי המלצת הרופא. בדרך כלל בגלל ההטבה בעור בזמן הטיפול הטבעי ניתן יהיה להפחית את השימוש במשחות סטרואידליות ו/או בתרופות ולמנוע בכך תופעות לוואי.

האם חשיפה לשמש מומלצת לחולי פסוריאזיס?

כן. מרבית המטופלים מדווחים על שיפור משמעותי בחשיפה לשמש בים המלח, כאשר בד"כ שהייה של שבוע-שבועיים מאוד משפרת את המצב. גם חשיפה מבוקרת  לשמש לא בים המלח מיטיבה עם העור במרבית המקרים.

האם יש קשר בין פסוריאזיס לכאבים בגוף?

כמעט 30 אחוז מהחולים במחלה עלולים לפתח דלקות פרקים – פסוריאזיס ארטריטיס (דלקת מפרקים פסוריאטית). לדיקור השפעה אנטי דלקתית חשובה מאוד למניעה וטיפול בדלקות פרקים הנפוצות במחלה זו.

האם תזונה משפיעה על מצב העור במחלת פסוריאזיס?

לפי הרפואה הסינית, למזון קשר ישיר למצב העור. תזונה לא נכונה יכולה להחריף בצורה משמעותית את מצב העור. התזונה המומלצת כוללת הפחתה במזונות מחממים – אוכל מטוגן או חריף, שתיית אלכוהול וקפאין, והמלצות על מזונות מקררים בעלי השפעה טובה על העור. כמו כן חשוב להוסיף תוספי מזון (לאחר אבחון) כאומגה 3, ביוכורכומין ופרוביוטיקה.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם