לנצח את הפסוריאזיס: מדריכי תזונה

מהי פסוריאזיס? ואיך אפשר להקל על החולים בה?

פסוריאזיס הינה מחלה אוטואימונית, המורכבת בראיה הסינית ממספר רב של סינדרומים, הבאים לידי ביטוי בחוסר איזון פיזיולוגי ונפשי, כאשר חוסר איזון זה "מעיר" את הנטייה הגנטית וגורם להתפרצות תהליך של שגשוג תאי קשקשת מואצים (נפוץ לראות אזורי עור אדומים עם קשקשת כסופה עבה), תהליכים דלקתיים,  גרד, יובש בעור ומתח רב.

הטיפול בפסוריאזיס ברפואה הסינית כולל דיקור, צמחי מרפא ושינוי תזונתי – מחזיר את האיזון הפנימי לגוף, מונע את התפרצויות המחלה ועוזר להפחית את אזורי הפריחה ולשפר את מצבם.

עצות להקלה בתסמיני הפסוריאזיס

שימון העור – הוספת לחות בקרמים ושמפו המיועדים לפסוריאזיס, באזורי הנגעים, יעזרו לריכוך ושיפור מצב העור ולהסרת השכבה העבה של הקשקשת. אפשר להשתמש בתכשירים המכילים חומצה סלצילית, המקלפת את הקשקשת, מעניקה מראה אסתטי יותר ומאפשרת את החדרתן של המשחות הצמחיות. מומלץ להתרחץ עם סבונים עשירים בלחות.

מריחת שמן זית – בפסוריאזיס של הקרקפת מקלה פעמים רבות על היובש.

חשיפה מבוקרת לשמש – במיוחד בים המלח, משפרת בצורה משמעותית את מצב העור. מטופלים רבים מדווחים שגם חשיפה רגילה לשמש (לא בים המלח) מקלה.

הורדת מתח נפשי – ידוע כגורם להתפרצויות והחמרה במחלה. מומלץ להרבות בפעילות גופנית, גם אירובית (לפחות 3 פעמים בשבוע) ובפעילות מרגיעה כגון טאי צ'י או יוגה.

בחירת סוג הלבוש – בדים העשויים מסיבים סינטטיים גורמים לאובדן לחות הגוף ויכולים להגביר את תחושת הגרד והיובש. לכן רצוי לבחור בגדים העשויים מסיבים טבעיים 100% כותנה או משי המאפשרים לעור לנשום.

יש להשמר מפגיעות ופציעות בעור – גירוי, חתכים ושריטות, אשר יכולים לעורר הופעה של רבדים ופצעים חדשים (בפסוריאזיס התופעה נקראת סימן "קבנר"). כמו כן מומלץ לקצוץ ציפורניים – פסוריאזיס יכול לפגוע גם בציפורניים.

תזונה נכונה לחולי פסוריאזיס –

  • מומלץ להימנע מאוכל חריף, מטוגן, משקאות אלכוהוליים (יין, בירה ומשקאות חריפים שונים) וקפאין. כל אלו מחממים על פי התזונה הסינית ומאיצים את התהליך הדלקתי.
  • יש להמעיט בצריכת סוכר לבן, קמח לבן, משקאות ממותקים, בשרים עתירי שומן (דוגמת בשר כבש), מוצרי חלב רווי שומן (גבינה צהובה וגבינות שמנות), פיצוחים, מטוגנים, ממתקים ושוקולד.
  • מומלץ לצרוך מזונות המכילים ויטמין A וויטמין D.
  • מיצי ירקות ופירות – במיוחד סלרי, גזר, אננס ופאפאיה, ירקות כתומים, צהובים וירוקים המכילים ויטמין A, ומקורות עשירים בוויטמין D כגון – דגים שמנים (סלמון, טונה, מקרל וסרדינים) או בחלמון ביצה.
  • מזונות המכילים אומגה 3 – דגי ים צפוניים (טונה, סלמון, סרדינים, מקרלים), אצות, שמן פשתן, אגוזי מלך, זרעי צייה, זרעי דלעת ועוד.
  • מומלץ לצרוך סיבים תזונתיים ודגנים מלאים, כגון אורז מלא חום וחיטה מלאה.

תוספי תזונה מומלצים – בהתייעצות עם המטפל בלבד

אומגה 3 – חומצת שומן בלתי רוויה, בעלת פעילות אנטי דלקתית ופעילות מרגיעה של העור.

ביוכורכומין – בעל פעילות אנטי דלקתית. מומלץ במיוחד לסובלים מבעיות פרקים.

פרוביוטיקה – חיידקי מעיים ידידותיים, העוזרים לווסת את אוכלוסיית הקנדידה במעיים ולשפר בכך את יכולת המיון של מערכת החיסון.

ויטמין C – אנטי אוקסידנט. מומלץ במיוחד בתקופות סטרס.

ויטמין A  – נגזרות של ויטמין זה, משפיעות לטובה בפסוריאזיס. מונע היווצרות תרכובות רעילות במעיים, דבר שאצל חולי פסוריאזיס נמצאות ברמות גבוהות.