אסטמה במבט סיני – הקשר בין תזונה לקוצר נשימה

דוד פרלה

הטיפול באסטמה והקשר לתזונה נכונה

הרפואה הסינית מקשרת את תופעת האסטמה לא רק עם חולשת הריאות אלא גם על חולשת מערכת העיכול. העור משקף את מצבו הפיזיולוגי והנפשי של אדם ואת חוסר האיזון הפנימי בגופו. גם גורמים חיצוניים כמו שינויים במזג האוויר קשורים להתקפי המחלה.

ד', ילד כבן שמונה, הופיע במרפאה כשכולו אדום ומתגרד. אמו סיפרה שהילד מגרד את עצמו עד זוב דם. הפריחות מהן הוא סובל מציקות לו מאוד, גם ביום וגם בלילה בשינה. לד' היסטוריה רפואית של ילד אסתמטי והוא אובחן כסובל מאסטמה של העור (אטופיק דרמטיטיס). האם מתארת כיצד הוא מרגיש חם מאוד בגוף ואת הנטייה שיש לו לעצירות. עורו יבש וחם למגע. התקפות המחלה באות ברגעי התרגשות ומתח ומתבטאות בדרך כלל בהתקף אסתמטי קשה או בפריחה עורית קשה ומגרדת.

י' הוא נער בן 12, שאף הוא הגיע לקליניקה עם אמו. פניו היו חיוורות ועיניו נפוחות. האם פתחה ואמרה: "הילד כמעט נחנק לי אתמול באמצע הלילה. הוא קיבל התקף של קוצר נשימה ורצתי איתו מיד לחדר מיון. הסיפור כבר נמשך מספר שנים. מה עושים?"

אסטמה היא אכן מחלה השכיחה מאוד אצל ילדים. בדרך כלל היא מאופיינת בקשיי נשימה, צפצופים והצטברות של ליחה. ההתקפים מופיעים לרוב בלילות, אם כי לעיתים הם קורים גם ביום, בעיקר בחורף ובאביב ובתקופה של שינויים דרסטיים במזג האוויר.

קוצר נשימה והקשר לעומס רגשי

ברפואה הסינית הופעת האסטמה קשורה לגורמים חיצוניים ופנימיים. החיצוניים תלויים, כמובן, בשינויי מזג האוויר, בקור ובחום, בלחות ובמגע עם גורמים סביבתיים אלרגנים כאבק, עשן או מאכלים אליהם הגוף רגיש. בתגובה לכל אלה מפתח הגוף ליחה פנימית החוסמת את דרכי הנשימה.

הריאות, לפי הרפואה הסינית, אחראיות מבחינה אנרגטית לאנרגיה המגינה על הגוף שנעה ברובד של העור ואחראית למניעתם וכניסתם של גורמי המחלה לגוף וגם על סגירה ופתיחה של נקבוביות העור ויצירת הזיעה. לכן, תופעות של חום ויובש הפוגעות בריאות ישפיעו ישירות על העור.

אסטמה, כידוע, מוזכרת בעולם הרפואה לא מעט כמחלה פסיכוסומטית. גם הסינים מייחסים לריאות תפקיד חשוב ביותר מבחינה רגשית, בהיותן האיבר הפנימי הראשון בגוף שבא במגע עם העולם החיצוני – האוויר. לפי כך, עומס של הרבה בעיות רגשיות משפיע ישירות על הנשימה.

העור, לפי רפואה זו, נחשב כהחצנה של מצבו הפיזיולוגי והנפשי של האדם ולמעשה משקף מצב של חוסר איזון פנימי בגוף. לכן, הטיפול האישי והאינדיווידואלי הניתן הוא בראש ובראשונה להחזרת האיזון הפנימי על ידי הרכבת תערובת של צמחי מרפא המותאמת לכל אדם אישית ונקודות דיקור המתאימות לתופעות מהן הוא סובל.

תזונה נכונה למניעת אסטמה

מבחינת הגורמים הפנימיים ותפיסת הפיזיולוגיה האנרגטית של הרפואה הסינית מעניין לראות שרפואה זו מקשרת את תופעת האסטמה לא רק עם חולשת הריאות, אלא גם עם חולשה של מערכת העיכול, שתפקידה חשוב בסילוק הצטברויות לחות בגוף. וכן גם עם הכליות, שתפקידן חשוב ביצירת נשימה עמוקה יותר.

מובן, שגם המרכיב התזונתי חשוב מאוד לשמירה על מצב העור, חשוב להקפיד על אכילת מזון דל שומנים וסוכרים וכמו כן יש להקפיד על ארוחות מסודרות, כמו שנהוג בסין.

בארץ קיימת נטייה לצריכת אוכל כבד, שומני וחריף – היוצר חום פנימי שפוגע באיזון הגוף ומתבטא בעור. ברפואה הסינית גם שתייה אלכוהול ואכילה אובססיבית של דגים ומאכלי ים נחשבת כמזיקה לעור.

התזונה הסינית מדגישה את החשיבות בהימנעות מצריכת מוצרי חלב במיוחד לאסתמטים, כיוון שמוצרים אלו אינם מתעכלים טוב בגוף ועוזרים ביצירת ליחה. לעומת זאת היא ממליצה לשתות תה המורכב מכוס מים רותחים שבושלו עם צמח הסרפד כשהוא כתוש ועם ליצ'י, הידוע בסין כמועיל לאסטמה (טיפ: מאדים 120 גרם ליצ'י מיובש במינון של פעם ביום).

הטיפול באסטמה איפוא כולל בתוכו צמחי מרפא, אקופונקטורה, תזונה נכונה וגם תרגילים גופניים – טאי-צ'י ושחייה מומלצים במיוחד. הטיפול הוא ממושך ובעיקרו מכוון למניעת התקפים לחיזוק מערכות הגוף ליצירת מצב בו אנרגיית הגוף חזקה יותר מגורמי המחלה.

טיפול בבעיות כרוניות כאסטמה ואסטמה של העור נמשך לרוב בין שלושה חודשים עד לשנה וחצי ולפעמים הוא אפילו ממושך עוד יותר, כאשר כבר בחודש – חודשים הראשונים ניתן לראות הקלה.

*   *   *

האגדה מספרת שבסין העתיקה רופא הכפר היה מפוטר ממקום עבודתו, במידה שאחד התושבים היה נעשה חולה.

כלומר, תפקידו של הרופא הסיני היה לשמור בעזרת דיקור, צמחי מרפא ותזונה שאיש לא יחלה בכפרו. אם נוסיף לכך את העובדה שבתקופות עתיקות לא היו קיימים כלל טיפולי הרפואה המודרנית באפידמיות, ומחלות זיהומיות שונות היו מתפתחות במהירות למצבי מגיפה קשים, נבין עד כמה רעיון המניעה היה חשוב ברפואה הסינית ועד כמה הוא רלוונטי גם בימינו אנו.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם