טיפול בחוסר שקט אצל ילדים ברפואה הסינית

דוד פרלה

הרפואה הסינית מטפלת לא רק בתופעות המאפיינות ילדים היפראקטיביים (ADHD), אלא גם בתופעות של חוסר שקט נפשי שעדיין לא אובחנו ברפואה המערבית.

הרפואה הסינית רואה את גוף ונפש הילד כיחידה אחת. תופעות של חוסר שקט וחוסר ריכוז, כעסים ובכי מרובה, שינה מלווה בסיוטים – כל אלה סימפטומים המצביעים על חוסר איזון אנרגטי בגוף הילד.

ברפואה הסינית מקובל לומר כי ילדים הם בעלי אנרגיה "יאנגית טהורה", הם פעילים ונמרצים, וכל הזמן דורשים תשומת לב. האנרגיה היינית שלהם בדרך כלל לא מספיקה, ולכן יש להם נטייה לפתח מחלות "חמות" עם אופי יאנגי. הם פחות רגישים לקור ומעדיפים מאכלים קרים כגלידה ושתיה קרה, המקלים עליהם (מעבר לטעם המתוק, שעוזר להם לקבל אנרגיה זמינה להמשך הפעילות).

נטייה זו לחום משפיעה גם על מצבם הנפשי של הילדים, ומהווה מעגל קסמים שקשה לפרוץ אותו. לכן כשאנו מרגיעים ילדים אנו זקוקים לסביבה יינית, מוסיקה שקטה ונעימה, אור מעומעם והכי חשוב – הורים שיכולים לתת ביטחון, אהבה ותחושת רוגע שיזינו את הדרכים הייניות של נפש הילד.

טיפול בילדים ברפואה הסינית

בספרי הרפואה הסינית דיברו כבר לפני 2,500 שנים על "חינוך העובר", נושא שזוכה לתשומת לב רבה במערב בשנים האחרונות. הסינים טענו כבר אז שבזמן ההריון על האם לאכול אוכל מזין, להימנע מכעסים ומריבים ולהרבות בפעילות רגועה ונעימה. כל אלה ישפיעו על נפשו של הילד העתיד להיוולד וייצרו אצל העובר איזון אנרגטי שישפיע במהלך כל חייו.

האמרה הסינית אומרת "איברי הילדים הם רכים והצ'י עוזב בקלות את הדרך". ילדים מושפעים אנרגטית מאוד בקלות: הם מושפעים יותר ממזג האוויר, נגישים יותר לווירוסים ורגישים לשינויי תזונה. הם מושפעים מאוד מהסביבה האנרגטית שלהם, במיוחד מההורים, כך שדאגה ומתח אצל ההורים עלולים לגרום לתופעות שונות אצל ילדיהם. ברפואה הסינית מפורסמת האמרה "טפל באם כדי לטפל בילד", והכוונה היא לשמירה על יחסי אם-בן מאוזנים הנחוצים לבריאות הילד. דאגה מופרזת או הזנחה בולטת מצד האם או האב מונעים מהילד את הסביבה האנרגטית החיובית שהוא זקוק לה להתפתחות תקינה.

הילדים גם מסוגלים לעבור במהירות ממצב רגשי אחד למשנהו – מבכי לצחוק, משמחה לכעס וכדומה. במצבי התרגשות כאלה יורדת רמת האנרגיה בגוף והילד חשוף יותר לגורמי מחלה. לכן גם מצבים נפשיים מתורגמים ביתר קלות למחלות אצל ילדים, ולא פעם ניתן לראות תופעות של חום ממשי, כאבי בטן ופריחות על העור שמקורן חוסר איזון נפשי. חשוב לציין שהבירור בשיטות הרפואה המערבית חשוב ביותר בכל מקרה של מחלה, והטיפול הסיני חייב לבוא כהשלמה לטיפול המערבי, למניעת התפתחות מצבים בריאותיים מסוכנים.

הטיפול בילדים ברפואה הסינית נעשה בכל השיטות המסורתיות המקובלות, ובהתחשב בנתונים הספציפיים לכל ילד. הדיקור ונוסחאות הצמחים בעבורם יהיו מעודנים ומתונים יותר מאלו הניתנים למבוגרים. כמו כן הם מגיבים מצויין לשיטת עיסוי רפואי הנקרא טווי-נא (בשימוש נרחב בסין לילדים) וכמובן גם לשינויים תזונתיים. טיפול מונע ברפואה הסינית המתייחס לצד הנפשי ולצד הגופני ימנע מצבי מחלה שונים המופיעים אצל ילדים.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם