טיפול ברפואה סינית לאיזון נפשי ופיזי

דוד פרלה

לרגשות ישנה השפעה פיזית ונפשית על גוף האדם. ברפואה הסינית קיימים טיפולים מגוונים ומוצלחים לאיזון רגשי, בעזרת נקודות דיקור וצמחי מרפא המותאמים אישית לאחר אבחון. לכל רגש השפעה שונה על האיברים השונים בגוף.

שמחה

השמחה קשורה ללב, לאלמנט האש, ונחשבת לגורם מחלה רק במצב של עודף ריגושים מתמשך, העלול לחבל באנרגיה של האיבר החשוב הזה. מצב כזה מוגדר כעודף באנרגיה חמה ("אש בלב") בעולה כלפי מעלה, ועלולה לגרום לכאבי ראש, דפיקות לב מואצות, צימאון, פצעי חום בפה ובלשון, אי שקט נפשי, נדודי שינה ואדמומיות בפנים.

לשמחה במינון נכון יש השפעה ממתנת וטובה על מהירות זרימת האנרגיה בגוף. כאשר זרימת האנרגיה איננה מהירה מדי, היא מתפזרת נכון ואיננה יוצרת "פקקי תנועה" וחסימות אנרגטיות, ומכאן השפעתה הברוכה של השמחה על הבריאות. לעומת זאת, שמחה מוגזמת עלולה לגרום לפיזור רב מדי של אנרגיה, ולהתבטא בתשישות ובעייפות גופנית ונפשית.

כעס

הכעס משפיע על הכבד ושייך כמוהו לאלמנט העץ. מאחר שהכבד אחראי לזרימת האנרגיה בגוף, כעס רב עלול לפגוע במהלך הזרימה התקין ולהפנות אותה כלפי מעלה. תנועה חריפה של אנרגיה כזו, כלפי מעלה, גורמת לתופעות מחלה בפלג הגוף העליון: כאבי ראש, צלצולים באוזניים, טשטוש, אדמומיות בפנים ובצוואר וטעם מר בפה.

התופעה הבולטת ביותר בעת הכעס היא כאבי ראש באזורים המושפעים ממרידיאן הכבד ומבן זוגו היאנגי כיס המרה, באזור הרקות ומאחורי העיניים. הכעס משפיע על איברים נוספים שאליהם קשור הכבד. אנרגיית כבד שאיננה זורמת היטב, למשל, יכולה לפלוש למערכת העיכול ולהשפיע לרעה על הטחול והקיבה. במצב כזה ייתכנו תופעות של עצירות או שלשולים, בטן נפוחה ועצבנות מלווה בכאבי בטן.

כעס ורגשות מודחקים לאורך זמן יכולים להשפיע על החזה ועל אזור הבין הצלעי ולגרום לתחושת לחץ בחזה, לאנחות תוך כדי דיבור, ולתחושה כאילו עצם זר תקוע בגרון. לתופעה זו, המכונה בספרות הסינית "שזיף תקוע בגרון", קיימת נוסחת צמחי מרפא מיוחדת הידועה בשל סגולתה להניע אנרגיה כלפי מטה, ולאזן את זרימתה עם דיקור מתאים. הכעס הוא שם כולל לעוד רגשות: רגזנות, חוסר שליטה, ייאוש, רגשות מודחקים, מרירות וחוסר סיפוק עצמי.

עצב וצער

שני אלה נחשבים לרגשות אנושיים חזקים ביותר, העלולים להחליש את אנרגיית הגוף, בעיקר זו של הריאות, שם שוכנת הפו (PO) – הנשמה הגשמית. אנרגיית הריאות היא הראשונה שבאה במגע עם העולם החיצון. צער ועצב חוסמים את תנועת האנרגיה הזו ומשפיעים בעיקר על תהליך הנשימה, עד לתופעות כמו קוצר נשימה, תעוקת חזה, דיכאון ועייפות.

בספר השאלות הפשוטות של הקיסר הצהוב, נאמר כי "עצב משפיע על הריאות דרך הלב. העצב מסעיר את הלב ודוחף את האנרגיה כלפי הריאות, מה שגורם לחסימות אנרגטיות בפלג גוף עליון". עצב וצער שייכים לאלמנט המתכת, כמו הריאות, באופן סמלי המתכת "חותכת" בנפש וגורמת לייסורים.

פחד

הפחד שייך לאלמנט המים, הגורם לאנרגיה לנוע כלפי מטה ומחליש את אנרגיית הכליות. "להשתין מרוב פחד" הוא מצב הגיוני למדי בתפיסה הסינית: הפחד גורם לחוסר שליטה במתן שתן עקב חוסר באנרגיה בכליות. תופעה כזו נפוצה בעיקר אצל ילדים בעוד שאצל מבוגרים הפחד מחליש את יין הכליות (נוזלי הגוף) ועקב כך נוצר עודף באנרגיית יאנג (חום). החום עולה לכיוון הלב והפנים וגורם לדפיקות לב מואצות, להזעות לילה, ולתחושת יובש בפה ובגרון.

הלם (שוק)

הלם הוא מצב רגשי קיצוני במיוחד, הגורם לטראומה נפשית חזקה עם השלכות פיזיולוגיות. הלם יכול להיגרם מסיבות רבות, מאירוע מקרי מפחיד ופתאומי ועד אובדן ומוות של קרובים. הלם מחליש את אנרגיית הכליות והלב ומתבטא בתופעות כמו דופק לב מואץ, קוצר נשימה ונדודי שינה. "תמצית" הג'ינג הנמצאת בכליות היא מרכיב יין פנימי וחשוב ביותר בגוף האדם, ובמצבי הלם, אם כך נפגעות המערכות הפנימיות העמוקות והמוגנות ביותר בגוף.

חולשה וחוסר בתמצית הכליות מתבטאת בהזעות לילה, בתחושת יובש הגוף ובעיקר בפה ובגרון, ובטשטוש וצלצולים באוזניים. מכיוון שתמצית הכליות מתקשרת לשיער הראש, ילדים הלוקים בהלם עלולים לסבול מנשירת שיער פתאומית (אלופציה אראטה). במקרה כזה מטפלים בצמחי מרפא לחיזוק הכליות, ובדיקור בנקודות המחדשות את זרימת הדם.

טיפול נכון ברפואה הסינית בתקופות של לחץ ומתח, יכול למנוע מחלות רבות ומצבים פיזיים ונפשיים קיצוניים המטופלים ברפואה המערבית לרוב בתרופות.

– המאמר מתוך ספרו של דוד פרלה: "הרפואה הסינית – הספר השלם".

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם