יין ויאנג ורפואה סינית באטופיק דרמטיטיס

ממתי הרפואה הסינית מטפלת באסטמה של העור?

אסטמה של העור – דלקת עור אטופית – ברפואה הסינית מתועדת מן המאות ה-16 וה-11 לפנה"ס, מימי שושלת שאנג הקדומה. מאז, ולאורך כל השושלות בסין, נאסף בידי המרפאים מגוון עצום של סימנים ואיתותים בגוף האדם, המתגלים הן בימים של בריאות הן בזמן חולי, תוך כדי התבוננות מקצועית והסקת מסקנות מן הפרט אל הכלל ומן הכלל אל הפרט. התבוננות זו עקבה אחרי השינויים ברמות האנרגיה והחִיות בגוף ובסימנים ובמאפיינים המתגלים באזורים השונים. לדוגמה, צבע הפנים, מצב הלשון, העור והציפורניים, איכות הדופק, טיבען של ההפרשות השונות, ובהקשרים בין כל אלה לבין מכלול הסימפטומים הפיזיים והנפשיים עליהם מדווח המטופל.

מתוך הידע העצום שהצטבר ועבר מרופא לרופא מדור לדור, נמצאו ונקבעו ההקשרים בין הסימנים החיצונים בגוף ודיווחי המטופל, לבין מצבם של האיברים והמערכות הפנימיות. כמו כן נלקחו בחשבון גם השפעתם של אורח החיים ותנאי הסביבה על איכותם של הסימנים הללו לגבי בעיות גופניות ונפשיות שונות.

זהו מחקר סימפטומולוגי מדהים בהיקפו, מגובה בספרות שהלכה והתמקצעה במהלך ההיסטוריה הרפואית הסינית. תוצאות המחקר הזה נותנות בידי המטפל הסיני כלים מיוחדים במינם לאבחון תופעות של חוסר איזון, המקדימות את הופעת המחלה עצמה.

ובמילים אחרות, כיוון שהרפואה הסינית במהותה היא רפואה מונעת, היא תמיד שואפת "לתפוס" את המחלה בשלביה הראשונים ולמנוע את התפתחותה.

איך עובדת הרפואה הסינית במקרי אסטמה של העור?

הרופא הסיני מתבונן במכלול הסימפטומים הפיזיים והנפשיים של החולה ומעריך בעזרתם את מידת הסטייה של הגוף מן האיזון הבריא. הסימנים המאפיינים את חוסר האיזון שונים מאדם לאדם והם שקובעים במידה רבה את האסטרטגיה הטיפולית. בחירת נקודות הדיקור, הרכב צמחי המרפא, התאמת התזונה, ובמקרה של מחלות עור גם טיפול חיצוני במשחות טבעיות – כל אלה יותאמו לנתונים האישיים של כל חולה וחולה. בנוסף, המטפל אף ימליץ על שינויים נחוצים באורח החיים ובתנאי סביבת המגורים של החולה.

הרפואה הסינית המסורתית נוקטת במושגים של אבחון וטיפול העשויים להישמע לאוזן המערבית ציוריים למדי. ביטוי רפואי כמו "אש בלב" ישמע אולי מוזר באוזני רופא מערבי, שעה שהרופא הסיני מבטא בעזרתו מכלול של סימפטומים פיזיים ונפשיים מדויקים בהחלט. ברפואת העור, לדוגמה, המונח "אש בלב" מתכוון לחוסר שקט נפשי, הפרעות בשינה, אפטות בפה והתפרצויות של פריחות על רקע לחץ נפשי.

יין ויאנג – והשפעתם על מחלות עור

אסטמה של העור נקראת ברפואה הסינית המסורתית מחלת ארבעת קפלי הרוח, בשל מיקומה הנפוץ של הפריחה בקפלים הפנימיים במרפקי הידיים והברכיים. המונח "רוח" בטרמינולוגיה הרפואית הסינית מתייחס לתופעת הגרד האופיינית למחלה.

צמד המושגים החשובים ביותר להבנת הרציונל של הרפואה הסינית הם ייִן והיאנג והם נזכרים לראשונה בספר התמורות (700 לפנה"ס) המיוחס לקונפוציוס. מאז התפתחה התיאוריה של היין והיאנג והגיעה לשיאה בתקופת המדינות הלוחמות (221-430 לפנה"ס) בבית הספר ליין ויאנג, בית הספר הנטורליסטי, שעסק בחיפוש אחר דרכים לשילוב טבעי ונכון של האדם במקצב תופעות הטבע הסובבות אותו.

היין והיאנג מסמלים שתי איכויות, שהן בו זמנית דבר והיפוכו וגם משלימות זו את זו ויוצרות יחדיו את השלם. על פי תפישת עולם זו כל תופעה בטבע מוגדרת לפי מידת היין או היאנג שבה, והיא תמיד מכילה בתוכה את שניהם, ביחסים משתנים, בבחינת ניגודים משלימים.

בספר שאלות פשוטות, של הקיסר הצהוב (הואנג די 2595-2697), מתוארים היין והיאנג כך: יין הוא שקט, יאנג הוא פעיל. יאנג מפיח חיים, יין יוצר  גדילה. יאנג הופך  לאנרגיה,יין הופך  לחומר.

היום והלילה, שתי תופעות הטבע הראשונות שתוארו במונחי יין ויאנג, מדגימים יפה את צמד המושגים. היום נחשב לתופעת יאנג משום שהוא בהיר, אקטיבי ואנרגטי ובמהלכו קורות התרחשויות ופעילויות רבות; הלילה נחשב לתופעת יין משום שהוא אפל, פסיבי ושקט בטבעו. בחצות היום מגיע היאנג לשיאו, ומשם הולך ונחלש לקראת לילה בעוד היין מתגבר. בחצות הלילה מגיע היין לשיאו, שהולך ופוחת ככל שהיאנג מתגבר.

בספרות הסינית היין והיאנג משולים למים ואש. ברפואה מייחסים את נוזלי הגוף ליין ואת אנרגיית הגוף ליאנג – שני כוחות מנוגדים היוצרים יחדיו את גוף האדם השלם.

גם לאיברי הגוף יש צד ייני, המייצג את החומריות שבהם וצד יאנגי, המייצג את פעילותם האנרגטית. שני הצדדים מזינים ומשפיעים זה על זה ונמצאים במערכת של תנועה מתמדת בניהם.

היין והיאנג הם כלי חשוב באבחון הסיני. לדוגמה, מחלה היוצרת בגוף תופעות של קור ותשישות תוגדר כמחלה יינית;  מחלה היוצרת תופעות של חום ועודף פעילות תוגדר כמחלה יאנגית. אסטמה של העור – דלקת עור אטופית, לדוגמה, היא מחלה בעלת אופי חם ומסווגת כמחלה יאנגית.

הטבלה הבאה מציגה תופעות פיזיולוגיות שונות, לפי חלוקתן ליין ויאנג.

יאנג יין
תחושות חום בגוף
פעילות יתירה
העדפת סביבה קרה ומשקאות קרים
יובש בגוף ובעור
פריחות עור אדומות, עור חם למגע גרד חזק
חוסר שקט נפשי, קשיים בשינה
מהלך מחלה מהיר וחריף
עור פנים אדמומי
אופי מוחצן
דיבור בקול רם
השתנה מועטה
צבע שתן צהוב וכהה
שינה בגפיים פרושות לרווחה, ללא כיסוי
נטייה לצימאון, שתייה מרובה
צואה קשה, נטייה לעצירות
לשון אדומה עם חיפוי צהוב על הלשון
דופק מלא וחזק
תחושות קור בגוף
חוסר תנועה, עייפות
העדפת סביבה חמה ומשקאות חמים
לחות בגוף ובעור
פריחות עור בהירות, עור קר למגע, ללא גרד
עצלות ונטייה לשינה מרובה
מהלך מחלה איטי ןמתמשך
עור פנים חיוור
אופי מופנם
דיבור בקול שקט
השתנה תכופה
צבע שתן בהיר
שינה בתנוחה מכורבלת, נטייה להתכסות
חוסר צימאון, שתייה מועטה
צואה רכה, נטייה לשלשולים
לשון חיוורת עם חיפוי לבן
דופק חסר וחלש

כאשר היין והיאנג מאוזנים והתנועה ביניהם הרמונית וזורמת נכון – זוהי בריאות טובה. אך כאשר האיזון משתבש – מתהווה מחלה.

אטופיק דרמטיטיס בראי הרפואה הסינית

אסטמה של העור, לפי הרפואה הסינית, היא מחלה המתאפיינת בעודף אנרגית יאנג. זה מתבטא בתחושות חום פנימי, בפריחות אדומות למראה שמלוות גם בגרד חזק, בחוסר שקט נפשי ובקשיים בשינה. קשיי שינה וגרד עז בעיקר בלילה, שכיחים מאוד אצל ילדים הסובלים מ"אסטמה של העור" (ולעיתים גם אצל מבוגרים).

לפי תורת ההתבוננות הסינית, אנרגיית היאנג הפעילה במהלך היום אמורה להתכנס פנימה בזמן השינה ולפנות את מקומה לאנרגיה היינית השקטה והפסיבית, היוצאת החוצה בלילה (הוא הזמן הייני במהלך היממה). העודף באנרגיית היאנג, אצל הסובלים מאסטמה של העור, מקשה עליה להתכנס פנימה והיא נשארת ברובד החיצוני של הגוף (העור) ומתבטאת בגרד עז. בגלל החום היאנגי המצוי על פני השטח, ילדים וגם מבוגרים הסובלים מאטופיק מעדיפים לישון ללא שמיכות. לרוב הם ישים בגפיים פרושות לרווחה, בתנוחה המקלה על שחרור האנרגיה היאנגית החמה. תופעות שכיחות נוספות הן: נטייה לצמא, אופי מוחצן, לשון אדומה עם חיפוי צהבהב ודופק מלא, חזק ומהיר.

אטופיק דרמטיטיס היא מחלה יאנגית חמה וכרונית, וריפויה המוחלט עלול להימשך זמן רב. כיוון שכך, היא עלולה לפגוע ביין, כלומר במשק הנוזלים בגוף. הביטוי הנראה לעין יהיה ירידה בכושר הלחלוח וההזנה והתגברות היובש בעור.

לתיאוריה של היין והיאנג יש השלכות פילוסופיות מרובות, אך היישום המעשי שלה הוא פשוט וקל להבנה ברפואה הסינית. דיקור, צמחי מרפא ותזונה מותאמת, מכוונים לתקן את השיבוש ביחסי היין והיאנג ולהחזיר את האיזון וההרמוניה ביניהם.

עיקר מאמצי הטיפול באסטמה של העור, יכוונו לפיזור וקירור אנרגיית היאנג החמה הנמצאת בעודף, ולחיזוק אנרגיית היין הנמצאת בחוסר. הדיקור יתמקד בנקודות בעלות השפעה מקררת על העור, ובנקודות המחזקות את הזנת הנוזלים ולחלוח העור. נוסחת צמחי המרפא תכיל צמחים בעלי השפעה אנטי-דלקתית ומקררת את העור, וכאלה שסגולתם העיקרית משפרת את מצבו היבש של העור. בתזונה יותאמו למטופל מאכלים לחיזוק משק הנוזלים בגוף (היין) ולפיזור וקירור עודף היאנג.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם