"הרפואה הסינית – המדריך השלם"

דוד פרלה

מהדורה מחודשת (שנת 2021) מאת דוד פרלה ושלומית בר, הוצאת ידיעות אחרונות וספרי חמד, 140 עמ'

לפני שנים אחדות סבלתי במשך חודשים מכאבי גב קשים. מצאתי את עצמי במחוזות לא מוכרים – התור לרופא המשפחה בקופת חולים; התור לרופא אורטופד; התור למכון לצילומי רנטגן, ושוב התור לרופא האורטופד. מאחר שלא אובחן דבר, ניסיתי את מזלי אצל רופא אורטופד אחר. הוא המליץ על כדורים לשיכוך כאבים שלא סייעו במיוחד.

כך, כמו רבים אחרים שנואשו מהרפואה המערבית המודרנית (המכונה, משום מה, רפואה קונבנציונלית), הלכתי לטיפול אצל מומחה לרפואה סינית ולשיאצו.

באתי לטיפול בגישה סקפטית וצינית. המטפל בחן אותי, שוחח איתי, ולהפתעתי קבע חד משמעית שהכאב המציק בגבי מקורו בהפרעה במעי הדק. יותר מזה, קבע המטפל, הכאב נובע משינויים בהרגלי אכילה; אף שלא ראה אותי קודם מימיו, הוא צדק. לאחר מכן ניגשנו לסדרה של שני טיפולים שלאחריהם נעלם הכאב כלא היה. מאז יש לי, כמו לרבים אחרים, פינה חמה בלב לרפואה הסינית.

הרפואה הסינית לעומת הרפואה המערבית

מודלים רפואיים נגזרים ומתפתחים מתוך ראיית עולם ופילוסופיה שיש להן זיקה לכל תחומי החיים, כמו תרבות, אמנות, כלכלה, סוציולוגיה ופוליטיקה. כזאת היא הרפואה המערבית המודרנית, וכזאת היא הרפואה הסינית המסורתית. הרפואה המערבית המודרנית צמחה מתוך גישה מדעית אנליטית, והיא מושפעת באופן ניכר מקצב ההתקדמות של הישגי הטכנולוגיה. הרופא המערבי המודרני בוחן את הסימפטומים של החולה, ועל פיהם הוא מנסה לרדת לשורש המחלה ולזהות את הגורם לה. הטיפול מכוון, בדרך כלל, לסימפטומים הידועים של המחלה.

המודל הרפואי הסיני התחיל והתפתח בכיוון שונה, המבוסס על עיקרי התורה הקונפוציאנית והדאואיזם. בעוד שהרפואה המערבית חוקרת את הסיבה לתופעות, הרפואה הסינית המסורתית משקיעה את רוב המאמץ בהבנת הקשר שבין התופעות, והתנועה והחוקיות ביניהם. מתוך אותה תפיסה הרואה בגוף האדם תופעת טבע שאין לחבל בשלמותה, הרפואה הסינית המסורתית איננה מתייחסת לצד הטכנולוגי, אלא מדגישה את הזיהוי ואת הבנת התופעות הגופניות והנפשיות השונות מתוך התבוננות וצפייה בגוף.

המדריך לרפואה סינית

מושגי האבחון והטיפול ברפואה הסינית המסורתית, המבוססים על התבוננות, עשויים להישמע לאוזן המערבית פשטניים וציוריים. כדי שיתקיים מפגש בין שתי הגישות השונות נדרשת איפוא התייחסות רצינית למטרה המשותפת – הבאת מזור לחולי ולסבל האנושי; לשם כך דרושים מידה רבה של גמישות מחשבתית ושל רצון כן להבין את התועלת הטמונה בשתי הגישות.

בדיוק פתיחות וגמישות כאלה מאפיינות את הספר "הרפואה הסינית – הספר השלם". בניגוד לספרים רבים אחרים בתחומי הרפואה המשלימה, השוללים את הרפואה המערבית המודרנית מכל וכל או מתעלמים ממנה כליל, ספרם של דוד פרלה ושלומית בר מפגין יחס של כבוד והערכה כלפי הרפאה המערבית והישגיה ("מודל הרפואה המערבי, שעל הישגיו המופלאים אנו מברכים יום יום", כותבים המחברים).

שלומית בר היא עיתונאית, מתרגמת ועורכת. דוד פרלה הוא בוגר הקולג' האמריקאי לרפואה סינית מסורתית בסן פרנסיסקו, בעל תואר שני ברפואה סינית מסורתית ומורשה מטעם משרד הבריאות הקליפורני לעסוק ב אקופונטורה, בטיפול בצמחי מרפא וברפואה סינית. פרלה גם התמחה בבית חולים בסין, והוא מטפל ברפואה סינית, בדיקור, בצמחי מרפא ובתזונה. את הידע והנסיון האלה הביא אל ספרו.

הרפואה הסינית המדריך השלם

הספר מקיף תחומים שונים, ועונה על שאלות רבות בתחום הרפואה הסינית; למשל, איך מגדירה הרפואה הסינית את המחלה? איך מאבחן הרופא הסיני את הגורמים להופעתה? מה הן שיטות הריפוי הסיני היעילות ביותר להחזרת האיזון לגוף החולה? כיצד שומרים על בריאות הגוף והנפש כל ימות השנה? מה כוחם של צמחי המרפא הסינים? מה חשיבותה של התזונה ככלי טיפול ומונע מחלות? איף פועלות מחטי דיקור? כיצד שומרים על אורח חיים פעיל, על צלילות הדעת ועל חיי רגש ומין מלאים ומספקים?

השאלות רבות ומגוונות והעיסוק בתחומים רבים ורחבים הוא עיקר יחודו של הספר. יתרונו שאינו מקצועי יתר על המידה ואינו מכביד, והוא גם אינו נוטה למיסטי ולפילוסופיה, מה שעשוי היה להרחיק קוראים פוטנציאלים רבים.

ואולם, דומה שפרלה בחר במכוון לעסוק בכל רוחב היריעה של הרפואה הסינית. הרפואה הסינית המסורתית שמה את הדגש על השלם (בניגוד לרפואה המערבית העוסקת במחלה המבודדת, באיבר, בסימפטום), והמחבר נוקט גישה זו גם בספרו: הדיון מתחיל מגבוה – פילוסופיה, רעיונות מרכזיים, הסברת מושגי היסוד, היין והיאנג – ומקיף הכל, עד לשימושי ולארצי – שיטות בישול, תזונה נכונה להפחתה במשקל ועוד.

"רפואה סינית – הספר השלם" מוגש בפורמט אלבומי אסתטי ויפהפה. שערי הפרקים מעוטרים צילומי צבע נפלאים, מהווי החיים בסין, והתרשימים והאיורים המסייעים להבהרת הטקסט עשויים היטב. נספחים כמו לוח שושלת סין, לוח מאפייני המזונות, ביבליוגרפיה ומפתח משלימים את המידע.

ספרם של פרלה ובר יכול לשמש בסיס ראשוני להכרת הרפואה הסינית המסורתית. מתרפאים פוטנציאלים יוכלו ללמוד בעזרתו את עיקרי התורה, וגם מטופלים וותיקים יוכלו להתוודע בעזרתו ליסודות של הרפואה הסינית. הוא יכול גם לשמש מתנה אסתטית נפלאה.

במהדורה המחודשת פרלה הוסיף מגוון מאמרים שכתבו טובי המטפלים בארץ בתחומי ההתמחות השונים של הרפואה הסינית.
בנוסף למאמר שלו בתחום רפואת העור בו התמחה ניתן למצוא מאמרים מרתקים על רפואה סינית וטיפול בילדים, טיפול בסרטן, בעיות עיכול, לב, גינקולוגיה, בלוטת התריס, סוכרת, מחלות כבד, אורולוגיה, עיניים, פסיכיאטריה, המאמרים מתארים את הגישה הסינית למחלות, האבחון והטיפול בכל תחום, באילו מחלות ניתן לטפל, באילו מחלות הטיפול יכול לשמש כטיפול תומך במקביל לטיפול ברפואה מערבית, מהי התזונה המומלצת ועוד.
יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם