קליפה של עץ המחט: פסוריאזיס ברפואה הסינית

הסינים קוראים לפסוריאזיס BAI BI, "פריחה עם כתמים מכוסה קשקשים", וגם SONG PI XUAN, "קליפה של עץ המחט". הטיפול בפסוריאזיס היעיל ביותר הוא באמצעות צמחי מרפא ותזונה, אך גם הדיקור חשוב.

דוד פרלה, מטפל בריפוי סיני, מרצה במכללת מדיסין ואחראי על המחלקה לרפואה משלימה בבית החולים שיבא, מסביר: "כדי לקבוע את האבחנה הנכונה חשוב להתייחס לתשאול, לדופק וללשון. נשאלות שאלות על מיקום הפריחה, על צבעה, על מידת הגירוד ועל הגורמים המחריפים את הפריחה או המקלים עליה".

אבחנות לפסוריאזיס ברפואה הסינית

האבחנות השונות שנותנים הסינים לחולי פסוריאזיס הן רבות, אך רובן ככולן נובעות משמונה מצבים בסיסיים:

  1. הצטברות רוח וחום בעור – זהו סינדרום אקוטי, שאופייני להתקף ראשון של המחלה. הפריחה תהיה על פני הגוף והגפיים, אפשרי גם על הפנים והקרקפת. היא מופיעה במהירות בצורת הרבה נקודות קטנות מכוסות קשקשת שקל להסיר.
  2. הצטברות חום בדם עם רוח ויובש – גם פה המצב אופייני להתקף ראשון. הפריחה מתפשטת במהירות. על פני הגוף כולו יופיעו פצעים בגדלים שונים בצבע אדום עז. גם במקרים האלה תיהיה קשקשת יבשה שאפשר להסיר בקלות.
  3. סטגנציה של דם, עם רוח ויובש – מצב זה אופייני בשלבים הכרוניים של המחלה. הפצעים על העור קשים ובגדלים שונים, ובדרך כלל אדומים כהים או סגלגלים ומגרדים. יש חיפוי יבש ועבה של קשקשת שקשה להוריד. במצב כזה בדרך כלל לא מופיעים פצעים חדשים.
  4. חוסר דם עם רוח ויובש – סינדרום שמופיע במצבים כרוניים, אצל אנשים שמבנה גופם חלש. על פני הגוף כולו יופיעו פצעים דקים, שצבעם בהיר או ורדרד, מכוסים קשקשת יבשה שאפשר להסיר. התפשטות הפריחה היא בדרך כלל איטית.
  5. יובש שחדר לדם וגרם לחוסר יין – מצב כרוני שנמשך זמן רב. מאופיין בפצעים מפוזרים על פני הגוף, שונים בגודלם, יבשים, בעלי צבע אדום כהה, מכוסים קשקשת יבשה שקשה להוריד ומגרדים בלילה. בדרך כלל לא מופיעים פצעים חדשים.
  6. רוח ולחות עם חום שחדר לדם – זהו הסינדרום הנפוץ ביותר, ובו הפצעים דקים, אדומים ומגרדים. הם מופיעים במרפקים ובברכים, מכוסים בקשקשת ויכולים להתפרש על פני שטחים גדולים. אם הפצעים מאוד מגרדים יכולה לצאת מהם הפרשה נוזלית, אבל הרבה פעמים החום מייבש נוזלים אלה.
  7. חוסר איזון בין המרידיאנים המיוחדים, הצ'ונג והרן – סינדרום נפוץ פחות המופיע בעיקר אצל נשים. הפריחה תוחמר בזמן הווסת, ההריון או אחרי לידה. הפצעים מגרדים ומפוזרים בכל הגוף, הצבע אדום חזק, ויופיעו גם יובש בפה, תשטוש, כאבי גב תחתון ועייפות כללית.
  8. רוח ולחות – פסוריאטיק ארטרטיס.

קריטריון אחר שתורם לאבחנה הוא מיקום הנגעים, שמופיעים לעיתים על גבי מרידיאנים מסויימים, בעיקר של הכיבה או המעיי הגס. "זה מוביל אותנו לקשר עם התזונה, שחשובה מאוד לריפוי בעיות עור. מטופל שימשיך לאכול מוצרים "חמים" ויוצרי לחות בפירוש יחבל בטיפול ויאריך את משך ההחלמה", מסביר פרלה. "לכן, מומלץ לחולי פסוריאזיס להוריד מהתפריט מאכלים שיוצרים חום בגוף, כמו אוכל חריף או מתובל, אלכוהול וקפה. אם יש בעיה של לחות חשוב להפסיק לצרוך גם מוצרי חלב ומזון מטוגן. יש אמונה סינית שעל פיה דגים לא טובים לבעיות עור. רופא סיני אמר לי שזה משום שלדגים יש קשקשים, אבל האמת היא שהם חושדים שיש בהם גורם אלרגני. אני לא בטוח שהמלצה זו נכונה, וידוע שבהמלצות התזונה הטבעית לפסוריאזיס דווקא ממליצים לחולים על שמן דגים".

הגורם הנפשי כאחד הגורמים לפסוריאזיס

אצל כל חולי הפסוריאזיס חלה החרפה בעקבות מתחים ואצל רבים המחלה מתפרצת בתקופות של מתח רב, כמו שירות צבאי והשתתפות בקרבות. הרפואה הסינית טוענת שהסיבה למחלה נעוצה בגורם תורשתי, בחוסר איזון של הגוף ובהצטברויות חום, לחות וסטגנציות. המתח הנפשי הוא רק הטריגר שגורם למחלה להתפרץ החוצה. עם זאת, בטיפולים חשוב להכניס אלמנט של הרגעה.

דודי פרלה פיתח ביחד עם אמיר קלי, מומחה לצמחי מרפא, תחליב מצמחי מרפא סיניים בשם BENEDERM OINTMENT שמטפל בפסוריאזיס בקרקפת ובסבוריאה. מורחים את התחליב לאחר חפיפה, והוא מרגיע את הגירוד ומשפר את האדמומיות בעור. הם פיתחו גם את ה-BENEDERM OINTMENT, משחה לשימוש חיצוני על פני הגוף, שמורידה אדמומיות וקשקשת. את שני המוצרים ניתן לרכוש ב"זן צמחים". הטיפול החיצוני, יש לציין, אמור להשלים את הטיפול הפנימי, שנועד להחזיר את הגוף לאיזון.

מקרים קשים במיוחד גם מגיבים לטיפול?

"כן, אבל הטיפול ממושך יותר", מסביר דוד פרלה. "במקרים אקוטיים קיצוניים משלבים טיפול סיני עם משחות סטרואידים, כדי לגרום להטבה לפחות בטווח הקצר, אף שככלל, קורטיזון וסטרואידים מאטים את התגובה לטיפול הסיני".

מה דעתך על הקביעה שרפואה משלימה לא יכולה לרפא פסוריאזיס?

"הרפואה המשלימה לא יכולה לרפא פסוריאזיס. זו מחלה כרונית שנמשכת שנים, מאוד מורכבת וקשה לטיפול, ואצל כל אחד היא שונה. יש מקרים בודדים שבהם המחלה נעלמת ולא חוזרת אבל אי אפשר להגיד שיש תרופת פלא. החולים בפסוריאזיס נואשים ומוכנים לעשות הכל כדי להקל על המצב, במיוחד בגלל הבעיה האסתטית, ובהחלט אפשר להקל עליהם, להפחית את כמות הנגעים וחומרתם ולעזור להם להסתדר בלי הטיפולים הקונבנציונליים".

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם