מדריך תזונה נכונה לאורטיקריה: מה כדאי ומה אסור לאכול?

דוד פרלה

אוריטיקריה (סרפדת) היא מחלה נפוצה מאד שכעשרים אחוז מהאוכלוסייה חוו אותה פעם אחת לפחות בחייהם. במחלה קיים תהליך אלרגי חריף בעור, המתבטא בתגובת כלי דם בעור בצורת "גושים" בצקתיים אדומים בהירים שגודלם נע בן מספר מילימטרים עד עשרות סנטימטרים. הרבדים מופיעים במקומות שונים בגוף, מופיעים ונעלמים במהלך היום. הפריחה מלווה בגרד חזק ותחושת עקצוץ

הרפואה הסינית  מכירה בגורמים הקשורים בהפרעות של מערכת החיסון וברגישות יתר לתרופות ומזון, אך מאבחנת גם מצבים של חוסר איזון פנימי (פיזיולוגי ונפשי) המשפיעים על המחלה. אחת התסמונות הנפוצות באבחון הסיני במחלה זו היא הצטברויות חום ולחות בעיקר במערכת העיכול.

החום יתבטא באדמומיות היוצאת אל העור, והלחות בבצקתיות המאפיינת את הפריחה. המתח המאפיין את האורטקריה גם הוא גורם המעכב את העלמות הפריחה.

הטיפול הטבעי באורטיקריה ברפואה סינית כולל ארבעה מרכיבים שכולם חשובים להצלחתו: טיפול בדיקור – אקופונקטורה, טיפול בצמחי מרפא ושינוי תזונתי בשילוב תוספי מזון.

הטיפול ברפואה סינית יקל על התבטאות המחלה ויזרז את היעלמותה.

עצות שימושיות להקלה בגרד ובתסמיני המחלה

הפחתת מתח נפשי  ידוע כגורם להתפרצויות והחמרה במחלה. יש לנסות ולהימנע ככול האפשר ממתחים ולחצים ולהרבות בפעילות גופנית מרגיעה כגון – טאי צ'י או יוגה.

לבוש – בדים העשויים מסיבים סינטטיים גורמים לאובדן לחות הגוף, ויכולים להגביר את תחושת הגרד והיובש. לכן רצוי לבחור בגדים העשויים מסיבים טבעיים: 100% כותנה או משי המאפשרים לעור לנשום. מומלץ להימנע ממגע עם חומרים הגורמים לגירוי העור כמו חומרי חיטוי, סבונים, חומרי ניקוי, אבקת כביסה ומרככים (מומלץ להשתמש בהיפו אלרגני), חומרי בישום או בגדי צמר.

רחצה ואמבטיות – יש להשתמש בסבונים מיוחדים היפו אלרגניים הנותנים לחות לעור.

תזונה  יש להימנע כמובן מכל מזון שמגביר את תחושת הגרד והפריחה, מומלץ להימנע מלנסות מאכלים חדשים ולא מוכרים. בגלל הצטברויות החום והלחות, התזונה הסינית ממליצה להימנע ממאכלים מחממים ולהרבות במאכלים מקררים.

המלצות תזונה נכונה לחולים באורטיקריה – התזונה המומלצת

מזונות מקררים באיכותם

ירקות ושורשים

מלפפון, ברוקולי, חסה, עגבנייה, כרוב סיני, פלפל מתוק (גמבה), אבוקדו, פטריות שמפניון, צנון, עלי צנון, תרד, סלק אדום, אספרגוס, אצות, נצרי במבוק

פירות

אבטיח, בננה, תפוח, אגס, מלון, תפוז

קטניות, דגנים, שמנים וזרעים

גריסים, דוחן, חיטה, טופו, פולי סויה צהובים, סובין חיטה, שעועית מש ולימה, שעועית ירוקה, עשב חיטה ושעורה, שמן שומשום

מזונות ניטרליים באיכותם – ניתן לשלב בתזונה

ירקות ושורשים

גזר, דלעת, כרוב, תפוח אדמה, בטטה, תירס, נבטים, קולורבי, פטריות שיטאקי, ארטישוק ירושלמי

פירות ואגוזים

ענבים, זיתים, משמש, שזיף, קוקוס, תאנה, שקדים

קטניות, דגנים, שמנים וזרעים

אורז לבן, אפונה, עדשים, פול, שיפון, שעועית ירוקה, אזוקי

מזונות לא מומלצים באורטיקריה

חשוב לבדוק שאין תגובה אלרגית לחלבון ביצה, בוטנים, חלב ודגים – מזונות בעלי שכיחות גבוהה לאלרגיות.

  • שיטות בישול – עדיף להימנע ממזון מטוגן, אפוי או צלוי ולאכול מזון מאודה, מבושל או חי.
  • תבלינים חריפים מחממים – פלפל אדום [וירוק] חריף, פלפל שחור, הל, ג'ינג'ר, קינמון, חזרת, קורנית, ריחן, כמון, כוסברה, קימל, רוזמרין ואגוז מוסקט. עדיף להימנע או לתבל תיבול עדין בלבד.
  • יין ואלכוהול לסוגיו השונים – מחממים ואסורים לגמרי.
  • קפה – משקאות המכילים קפאין מחממים – רצוי להימנע. עדיף תה ירוק או עם נענע.
  • סוכר – להימנע ככל האפשר מסוכר לבן, עדיף סוכר קנה או סטיוויה.
  • ירקות ושורשים מחממים – בצל, בצל ירוק, שום, עלי חרדל, פטרוזיליה, שמיר, שומר, עירית, כרישה. מומלץ להמעיט בשימוש בהם. יש להיזהר מירקות סולניים – פלפל, עגבנייה ובמיוחד מחצילים.
  • בשר – יש להמעיט. רוב סוגי הבשר מחממים, במיוחד בשר כבש.
  • מוצרי חלב – יש להמעיט במיוחד אם יש בעיות נשימה, להימנע מגבינות קשות, צהובה, ניתן לאכול יוגורט במיוחד אלה עם התוספות הפרוביוטיות. חלב עיזים עדיף על חלב בקר.
  • חטיפים המכילים חומרי טעם וריח – במיוחד אלה המכילים מונוסודיום גלוטומט. להימנע ולעבור לחטיפי בריאות שאינם מכילים אותם.
יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם