רפואה סינית במחלקת העור ב"שיבא"

פורסם בעיתון "שיבא שלנו" בתאריך 1.2003

כל חייה סבלה ד. ס. (24) מאסטמה של העור. כל חייה טופלה במשחות סטרואידיות עד שגופה החל להתנגד להן. לאחר אשפוזים רבים, הגיעה ד. לידיו של דוד פרלה, האחראי על הרפואה הסינית ביחידה לרפואה משלימה ובמחלקת העור בשיבא – תל השומר, ובאמצעות טיפול בדיקור סיני היא אמרה שלום לפריחה!

דוד פרלה (כותב הספר "הרפואה הסינית – הספר השלם", בהוצאת ידיעות אחרונות – משכל) הוא האחראי על תחום הרפואה הסינית ביחידה לרפואה משלימה ובמחלקת העור בשיבא תל השומר. פרלה, בעל רישיון משרד הבריאות בארה"ב לעסוק בדיקור, צמחי מרפא ותזונה סינית, התמחה במשך שנים רבות בטיפול בבעיות עור שונות בעזרת הרפואה הסינית, כשבמסגרת התמחות זו השתלם במחלקות עור בבית בבי"ח בסין ועבד עם מיטב רופאי העור הסינים בתחום זה.

הרפואה הסינית פועלת כיום בארץ תחת מרכזים של רפואה משלימה, וניתן למצוא שירותים אלו בקופות החולים או בתי החולים.

השירות במחלקת העור בתה"ש הוא למעשה הראשון שנותן שירות הממוקד בתחום העור ובכך מחקה למעשה את המודל הקיים ברפואה סינית בסין עצמה. בסין קיימות מזה שנים רבות התמחויות בתוך הרפואה הסינית, כך שרופאים סיניים עובדים למעשה בתוך המחלקות ומתמחים (בדומה לנעשה ברפואה מערבית מזה שנים רבות) בתחום ספציפי של הרפואה, דבר המביא כמובן לידע עשיר יותר בכל תחום ומעלה את רמת הטיפול הניתנת בתחום זה.

הטיפול ברפואה סינית מבוסס על ראייה הוליסטית של גוף ונפש כאשר העור נחשב כהחצנה של מצב האיזון הפנימי הן הפיזיולוגי והן הנפשי, ולכן עיקר הטיפול בצמחי מרפא, דיקור ותזונה הוא פנימי ומכוון לפתור את הבעיה מהשורש ע"י החזרת האיזון לגוף. כמובן שקיים גם טיפול חיצוני במשחות וקרמים המופקים מצמחים אך הוא רק משלים לטיפול העיקרי שהינו פנימי.

אבחון מחלות עור ברפואה הסינית – חום פנימי

לדוגמא, מחלות עור בהן ניתן לראות גם תהליכים דלקתיים כמו אטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור), אקנהסבוריאה ופסוריאזיס יאובחנו כחוסר איזון אנרגטי בין היין והיאנג. תהליך המכונה הצטברות חום פנימי אשר ייראה במדחום, אבל קיים ומצביע על העובדה שתהליך דלקתי החל בגוף. כיצד אפוא נזהה אותו? האבחון ברפואה הסינית כולל תשאול, התבוננות ובדיקת דופק ולשון. המטופל המספר על תחושות של "בוער לי בפנים" או ה"עור ממש שורף", צימאון, עצבנות, אימפולסיביות, עיניים אדומות, העדפת מזג אוויר קר ומשקאות קרים, נותן רק חלק מהסימנים המצביעים על חום פנימי המתפרץ בשלב זה או אחר וגורם לפריחות גרד ותהליכים דלקתיים על פני העור. התבוננות על מיקום הפריחה על גבי העור גם היא חשובה באבחון הסיני.

הסינים מחלקים את הגוף ל-12 מרידיאנים – קווי אנרגיה המתחברים אל האיברים הפנימיים ועל גביהם נמצאות נקודות הדיקור. פעמים רבות ניתן לראות שהפריחה ממוקמת על גבי ערוץ אנרגיה מסויים והטיפול בדיקור, להחזרת האיזון בערוץ זה, יהיה בהתאם. התבוננות בצבעי הלשון והרגשת איכות הדופק תורמות גם הן לאבחון הסיני, לדוגמא: למטופל הסובל מתהליך דלקתי יהיה צבע לשון בגוון אדום יותר מהרגיל ודופק מהיר יותר מהרגיל, דבר המצביע על מצב של הצטברות חום בפנים.

ישנם מספר גורמים ליצירת חום פנימי בגוף והבולטים שבהם הם תזונה, מבנה גופני ומבנה נפשי. סוגים מסויימים של מזון הם בעלי אופי "חם" (התזונה הסינית מסווגת את המזונות גם ע"י הטמפרטורה שהם יוצרים בגופנו) לדוגמא: מזון חריף, מתובל או מטוגן ושתייה מרובה של קפה "מחזקים" את החום הפנימי ויכולים לגרום להתפרצות של הפריחה. התזונה הסינית מקפידה גם על ארוחות דלות שומנים וסוכרים המתבצעות בזמנים קבועים ודוגלת באמונה "אכול בבוקר כמו קיסר, בצהריים כמו נסיך ובערב כאביון". הסדר הקבוע של הארוחות והעובדה שהאוכל איננו "כבד" גורמים ע"י הרפואה הסינית לשמירת עור נקי וחלק. בתזונה הסינית מקפידים על שתיית תה ירוק שעוזר לעיכול ומוריד משמנוניות המזון ונחשב כבעל השפעה מצויינת על העור (בניגוד לקפה שמוסיף לחום הפנימי).

בישראל ישנה נטייה לאכול אוכל כבד ועתיר שומנים כל אלה מעודדים את יצירת החום הפנימי שבסופו של דבר יתפרץ על פני העור. עוד דוגמא המדגישה את חשיבותה של מערכת העיכול ברפואה הסינית היא חלוקת הגוף לשלושה אזורים עיקריים: עליון, אמצעי ותחתון. החלק האמצעי הקשור למערכת העיכול מדומה ל"מטבח" בו נערכים כל הבישולים. כאשר המטבח איננו מתפקד מבחינת מרכיבי המזון ורמת הניקיון, כל הריח הרע יוצא אל חדר האורחים… העור שלנו שייך לחדר האורחים והוא למעשה השתקפות של מה שקורה במטבח שלנו, לכן התזונה מהווה מרכיב חשוב בשמירה על עור נקי וחלק.

טיפול טבעי במקום סטרואידים

גם למבנה הגופני והנפשי יש השפעה על מצב העור. הרפואה הסינית מבחינה בשני סוגים בסיסיים של מבנה גופני ונפשי: מבנה יאנגי ומבנה ייני. אנשים בעלי המבנה היאנגי יהיו כאלה הסובלים יותר מחום ונחשבים למוחצנים באופיים וברגשות שלהם. אנשים אלה נוטים לפתח תופעות של חום ויובש בעור. לעומתם, אנשים היינים סובלים יותר מקור, הם פחות מוחצנים באופיים, יותר איטיים, נוטים להשמנה ולפתח הצטברויות של לחות ושמנוניות בגוף שיוצרים בעיות עור שונות.

כל חייה סבלה ד.ס. 24 (מהרצליה) מאסטמה של העור (אטופיק דרמטיטיס). המחלה אופיינה אצלה בפריחות קשות על העור, סטרס ועצבים. מגיל חצי שנה ועד לשנה האחרונה היא טופלה במשחות סטרואידיות שהרגיעו את הפריחה עד שגופה החל להתנגד להן. ד. אושפזה עם פריחה קשה במיוחד לתקופה של שבועיים וחצי במחלקת העור בביה"ח הדסה עין כרם בירושלים. למחרת הפריחה חזרה.

ד. הגיעה לביקורת מחלקת העור בשיבא תה"ש. גם כאן היא אושפזה ולאחר שבוע בו טופלה בסטרואידים להורדת הנפיחות והפצעים החלו לטפל בה בטיפול אלטרנטיבי, נטול סטרואידים. וראה זה פלא – הפריחה פסקה לחלוטין!!! ד. מטופלת בקביעות בדיקור סיני וכמו כן משתמשת במשחה מיוחדת עליה ידעו לספר לה רק בתה"ש.

ברפואה הסינית קיימים למעלה מ-5,000 חומרי מרפא המתועדים בספרות המקצועית, כאשר מבחינה קלינית משתמשים בכ-500 צמחים עיקריים. הרכבת פורמולת צמחי המרפא מתבססת בראש וראשונה על אבחון חוסר האיזון. הפורמולה מותאמת אינדיבידואלית לכל אדם. בחירת הצמחים בפורמולה מתבססת הן על ידע רב הנמצא בספרות מקצועית עשירה המקיפה למעלה מ-2,000 שנות ניסיון קליני והן על ניסיונו הקליני של המטפל.

במקביל ללקיחת צמחי המרפא כחלק לא פחות מרכזי בטיפול, יותאמו למטופל גם נקודות דיקור להחזרת האיזון לגוף. ישנן נקודות דיקור בעלות השפעה טובה ומקררת על העור ותרומתן גדולה בנושא הרגעת הנפש ומניעת התפרצויות עוריות על רקע של מתחים. המתח הנפשי הוא גורם שע"פ הרפואה הסינית מביא לחסימות אנרגיה בגופנו, שיוצרות חום פנימי המאפשר לפריחה לצאת על פני העור. לכן איזון והרגעת הנפש יתרמו לתהליך החלמה מהיר יותר.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם