מדריך לטיפול טבעי – פריחות נפוצות אצל תינוקות

עור התינוק הוא איבר עדין ורגיש מאוד, המהווה כ-15% ממשקל גופו. הוא מכיל את כל השכבות הנחוצות ומתפקד כהלכה, אך יש משתנה אחד שהוא צריך להסתגל אליו והוא המעבר מסביבת מחייה רטובה (רחם) לסביבה יבשה. לצורך זאת, התינוק נולד עם שכבת עור דקיקה מאוד הנקראת ורניקס, שכבה שעוטפת אותו ומאפשרת לו את ההסתגלות. לעור יש תפקידים חשובים במיוחד והוא מהווה את אחד המאזנים ששומרים על גופנו. בקרב תינוקות, הופעות של פריחות מסוגים שונים היא דבר שגרתי למדי, ועם זאת – הורים רבים מופתעים לגלות שעור התינוק שלהם לא חלק כמו בפרסומות אלא דווקא מלא בנקודות אדומות ולבנות. במדריך שלפניכם תחשפו לכל מה שצריך לדעת כדי לטפל באופן טבעי בפריחות נפוצות אצל תינוקות.

אסטמה של העור אצל תינוקות וילדים

אילו סוגי פריחות שכיחות אצל תינוקות?

  • אקנה של הילוד – אקנה של הילוד היא פריחה הדומה לאקנה אצל מבוגרים: נקודה אדומה שבמרכזה נקודה לבנה. פריחה מסוג זה נגרמת כתוצאה מחשיפה של התינוק להורמונים של האם, למשל בזמן ההנקה. הפריחה הזו נפוצה בשבוע השני ועד לשבוע הרביעי של התינוק.
  • סבוריאהסבוריאה היא פריחה שומנית המופיעה ב-3 החודשים הראשונים בחייו של התינוק ולרוב עוברת מעצמה עם הגדילה. הפריחה מופיעה לרוב בצבע אדום עם קשקשים בעיקר באזורים שיש בהם כפלים ובקרקפת.
  • אסטמה של העור תינוקותאסטמה של העור אצל תינוקות מופיעה אצל 10-20 אחוזים מהילדים ונפוצה בעיקר בקיץ. היא באה לידי ביטוי בהופעה של פריחה באזורים שנוטים להזיע או להאדים, כדוגמת הלחיים ואזור הצוואר. טיפול ברפואה סינית הכולל דיקור עדין ולא כואב, צמחי מרפא ומשחות טבעיות יכול לזרז את זמן ההחלמה ולהפחית את תחושת הגרד. במקרים קשים ניתן גם לשלב את הטיפול הטבעי במקביל לטיפול הרפואי.
  •  חררה – חררה היא פריחה של עונת הקיץ ומופיעה לאחר חשיפה לטמפרטורות גבוהות או למזג אוויר חם. הנקודות יהיו אדומות וקטנות ומעט מוגבהות מעל פני העור.
  •  תפרחת חיתולים – תפרחת חיתולים הוא תפרחת שנוצרת כתוצאה מחיתול שלא הוחלף בזמן. השילוב בין זיעה להפרשות התינוק גורם לעור מגורה, עד כדי פציעה וזיהום.
  • מיליה – מיליה היא פריחה בדמות נקודות לבנות שמופיעות בעיקר בפניו של התינוק. הן נוצרות מהצטברות של תאים מתים.

למה אנחנו מעדיפים טיפול טבעי?

עורו של התינוק הוא רגיש ודק מאוד, ולא תמיד אנחנו יודעים כיצד הוא יגיב לטיפולים תרופתיים, בפרט כשאין לנו ניסיון בכך. כשמדובר בפריחות שאינן מסוכנות לבריאות, אלא לכל היותר גורמות לתינוק לגרד ולתחושה לא נעימה, הורים רבים מעדיפים לטפל בפריחות באמצעים טבעיים כדוגמת הקפדה על היגיינה, קרם לחות, לבוש התואם לטמפרטורה ותנאי הסביבה. לצד הטיפולים הטבעיים כדוגמת שמנים וסבונים מיוחדים, חשוב להשקיע במניעה ולהכיר את הגורמים השונים להופעתן של הפריחות. בכל מקרה, חל איסור להשתמש בתכשירים למבוגרים על תינוקות. בכל התלבטות, יש להתייעץ עם רופא או אחות. עוד סיבה חשובה לשילוב הטיפול הטבעי היא שפעמים רבות הטיפול הטבעי מצליח להפחית את הצורך בשימוש במשחות עם קורטיזון בעלות תופעות לוואי, במיוחד במחלות עור בעלות אופי מתמשך כאטופיק דרמטיטיס שההחלמה מהן יכולה לקחת מספר שנים.

טיפים לטיפול טבעי וטיפוח עורו של התינוק על בסיס יומיומי

  • מניעת גירוי יתר של העור – עורנו, וכך גם עורו של התינוק, מפריש באופן קבוע שומן. השומן הזה נועד לרכך את העור. סיבון יתר של התינוק גורם להסרת השומן הטבעי ועל ידי כך לעור יבש ומגורה.
  • שימוש בשמן רחצה או סבון לעור יבש או רגיש – כדאי להתאים בין מצבו של עור התינוק לסוג השמן או הסבון, ובכל מקרה להימנע מסיבון יתר כפי שמומלץ מעלה.
  • שימוש בקרם לחות – במקרים של עור יבש, תופעה נפוצה בקרב תינוקות, ניתן להשתמש בקרם לחות ייעודי לתינוקות.
  • החלפה של חיתולים בזמן – החלפה של חיתולים בזמן היא קריטית למניעה של תפרחת חיתולים. חיתול יבש במשך שעות עלול להעיד על התייבשות, כך שבכל מקרה – חובה להחליף חיתול לעיתים קרובות. יתרה מכך, מומלץ להשאיר את התינוק ללא חיתול מעת לעת כדי לאוורר את האזור.
  • הקפדה על טמפרטורה נעימה – לא מעט פריחות, גם בקרב מבוגרים, מגיעות כתוצאה ממזג אוויר חם או מלחות גבוהה. מומלץ לשמור על טמפרטורה נעימה ובכל מקרה להתאים בין הלבוש לתנאי הסביבה. אם התינוק לבוש בשכבות, אדום ומזיע – סימן שחם לו מדי.
  • חפיפה עדינה של השיער – חפיפה עדינה של שיער ראשו של התינוק באמצעות שמן תינוקות טובה כדי למנוע פריחות בקרקפת.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם