דרכי התמודדות עם נשירת שיער פתאומית (טלוגן אפלוביום)

אם סירקתם או סירקתן את השיער אחרי מקלחת ועל המברשת נותרה כמות חריגה של שיערות, יתכן ואתם ואתן סובלים מתופעה שנקראת "טלוגן אפלוביום". מדובר בתופעה שיכולה להופיע גם אצל גברים וגם אצל נשים – נשירת שיער פתאומית אצל נשים וגם אצל גברים עשויה לקרות ממגוון סיבות, המאמר ירכז את כל מה שיש לדעת על אודות נשירת שיער פתאומית ועל דרכי ההתמודדות עימה.

מהי נשירת שיער פתאומית?

ישנם שלושה שלבים בחיי השערה על קרקפת הראש – בשלב הראשון, ה"אנאגן", גדלה השערה בערך ס"מ בחודש במהלך שלוש עד חמש שנים. בשלב השני, ה"קטאגן", מעיין שלב טרנפורמציה בו זקיק השיערה עובר ממצב גדילת השערה לשלב הבא – שלב המנוחה, ה"טלוגן". שלב המנוחה מתייחס למנוחה של זקיקי השיער, בה מפסיקה השערה לגדול ובסופו תנשור לאחר בערך שלושה חודשים. שלב מנוחה זה, ה"טלוגן" גורם למעשה לנשירת שיער.

כאשר אנו דנים בתופעת "טלוגן אפלוביום", מדובר במצב שאינו שגרתי, ובו נכנסות בבת אחת מספר רב של שיערות לשלב המנוחה, ל"טלוגן", באותו הזמן. כך למעשה נוצר מצב בו אנו חווים נשירת שיער פתאומית – במקום שנשירה השיער תתבצע באופן מדורג וטבעי, מתבצעת נשירה של יותר שיערות מבמצב טבעי בבת אחת.

כיצד שונה נשירת שיער פתאומית (טלוגן אפלוביום) ממחלת אלופציה אראטה?

חשוב להבדיל בין תופעת הטלוגן אפלוביום לבין תופעת האלופציה אראטה. אכן בשני המקרים מדובר בפגיעה בתפקוד זקיק השערה, אך למעשה מדובר בתופעות שונות בתכלית. בעוד שהטלוגן אפלוביום הינה נשירת שיער פתאומית אך חלקית, אלופציה אראטה היא מחלה אוטו-אימונית כרונית. בטלוגן אפלוביום, מדובר בתהליך טבעי הקורה בגוף ("שלב המנוחה"), אך קצבו וסינכרונו הכללי נפגעו. אלופציה אראטה היא מחלה אוטו-אימונית שפוגעת ותוקפת את זקיקי השערה ולא מהווה חלק טבעי מגלגול חיי השערה.

ממה עשויה להיגרם נשירת שיער פתאומית (טלוגן אפלוביום)?

ישנם מספר גורמים שיכולים להוביל לכדי נשירת שיער פתאומית. הגורמים יכולים להופיע לבדם, או שעשויים להופיע מספר גורמים.
כאשר אנו בלחץ או במתח הגוף ינסה להצטמצם במשאבים מתוך מנגנונים אבולוציוניים הטבועים בו. מדובר הן בלחץ נפשי והן בלחץ פיזי, כאשר מדובר במחלה או זיהום. אחת מדרכיו של הגוף לצמצם משאבים שאינם הכרחיים היא להיפטר ממה שמיותר – כמו למשל שיער.

כידוע, ללחץ רגשי ומתחים בחיינו יש השפעה גם על הגוף. רבות נכתב על השפעות הלחצים והמתחים על הבריאות שלנו. חוזר איזון מנטאלי, הגורם גם לשינויים תכופים במצב הרוח, עשוי לפגוע בפעילות זקיקי השערה. חשוב להדגיש כי לגורם זה ישנה גם השפעה על נשירת השיער שלנו.

בנוסף גם מחלות שונות עשויות להוביל לנשירת שיער מוגברת ופתאומית אצל החולה, לא כל שכן מדובר במחלות בלוטת התריס – אשר אלו פוגעות באופן ישיר במחזור החיים של זקיק השערה. גם מחסור של ברזל בגוף פוגע בתפקוד זקיק השערה ויכול לגרום לנשירה מהירה ומוגברת.

עבור נשים, גורם נוסף אשר יש לקחת בחשבון הוא נטילת גלולות למניעת הריון, אשר עשויות להשפיע על נשירת השיער.
כיצד בכל זאת ניתן להתמודד עם נשירה שיער פתאומית?
ישנן מספר דרכי התמודדות עם נשירת שיער פתאומית, הן ברפואה המערבית והן ברפואה האלטרנטיבית.
ראשית, מומלץ לבצע בדיקות דם ולבדוק את מידת הברזל בדם, ולבצע גם בדיקות דם לאיתור מחלות של בלוטת התריס. במידה ויש צורך, לקחת תוספי תזונה משלימים.

בנוסף, מומלץ לבצע בדיקה הורמונלית ולבדוק האם ישנה היתכנות לתסמונת השחלות הפוליציסטיות – תסמונת זו עשויה גם כן להשפיע על נשירת השיער, כמובן רק כאשר מדובר במקרי נשירת שיער נשים.

מומלץ גם לבצע בדיקת אלרגיה למוצרי טיפוח השיער – מוצרי השיער שלנו מלאים בחומרים כימיים אשר אנו עשויים לפתח כלפיהם אלרגיה. על כן, מומלץ לוודא כי כלל המוצרים בהם אתם משתמשים אינם יוצרים אצלכם תגובה אלרגנית.
ישנן גם דרכים נוספות לטיפול בנשירת שיער פתאומית – מדובר בטיפולים טבעיים הכוללים דיקור סיני המחזיר לגוף את האיזון ובכך יכול להקל בעיקר במצבי לחץ ומתחים נפשיים; צמחי מרפא ותזונה נכונה אשר יחזירו לגוף את החומרים שהוא צריך. טיפולי מזותראפיה המשפרים את זרימת הדם לזקיקי השיער ומעוררים אותם לצמיחה ,את שלל טיפול אלטרנטיביים אלו תוכלו לקבל במרפאת דוד פרלה.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם