תזונה מומלצת בהתקף של פיטריאזיס רוזאה

פיטריאזיס רוזאה היא מחלת עור שכ-0.1% מהאוכלוסייה חולים בה. מחלת הפיטריאזיס רוזאה מאופיינת בפריחה וורודה מגרדת אשר מקדים לה נגע בצבע ורוד בקוטר של מספר סנטימטרים במרכז הגוף, בחזה או בגב. לאחר מספר ימים מופיעים נגעים נוספים קטנים יותר המפוזרים על כל אזור הגב והחזה. לעיתים הם גם גולשים לגפיים ולצוואר אך אינם מופיעים על הפנים או על כפות הידיים. במרכז הנגע ניתן להבחין בחלק בהיר יותר של קשקש עדין. המחלה בדרך כלל חולפת מעצמה תוך 8-10 שבועות.

מה הגורם למחלת הפיטראזיס רוזאה והאם יש קשר בינה לבין תזונה? ננסה לענות על כך במאמר שלפניכם.

תזונה מומלצת בהתקף של פיטריאזיס רוזאה

הקשר בין תזונה למחלת הפיטריאזיס רוזאה

ראשית חשוב להדגיש שאין ממצאים מחקריים לכך שתזונה עצמה יכולה לרפא את מחלת הפיטריאזיס רוזאה. אך כן יש עדויות לכך שמאכלים מסוימים עשויים להקל על התסמינים.

הבסיס המרכזי שעומד בקשר בין תזונה לפיטריאזיס רוזאה הוא הימנעות ממאכלים המעודדים דלקת והוספת מאכלים אנטי דלקתיים ואנטי אוקסידנטים לתזונה הכללית.

מקור המחלה לא לגמרי ברור אך ההשערה היא שמדובר במקור ויראלי, של וירוס מקבוצת ההרפס. המחלה גם נחשבת כקשורה ללחץ חמצוני מוגבר. לחץ חמצוני מוגבר הוא חוסר איזון בין הרדיקלים החופשיים ובין נוגדי החמצון שבגוף. התוצאה היא לחץ חמצוני או עקה חמצונית הגורמים לנזקים שונים במבנה ובתפקוד התא.

לכן תזונה העשירה במזונות נוגדי חמצון ואנטי דלקתיים יכולים לסייע בהקטנת תסמיני הפיטריאזיס רוזאה, להאיץ את ההחלמה ולהקל על הגירוד.

מה היתרונות של תזונה עתירת אנטי אוקסידנטים  בהקשר של מחלות עור?

תזונה העשירה בנוגדי חמצון חשובה לשמירת הבריאות ולמניעת בעיות רפואיות שונות. תפקידם של האנטי אוקסידנטים הוא לנטרל את הרדיקלים החופשיים ולהגן מפני הנזקים שהם גורמים לגוף. הם מסייעים במניעת דלקות בעור, מפחיתים פיגמנטציה ומשפרים את מרקם העור. הרדיקלים החופשיים הם מולקולות כימיות הפוגעות בתא ובחומר הגנטי שלו ומשבשים את איזון הגוף.

המלצות תזונתיות בעת התקף של פיטריאזיס רוזאה

המומחים ממליצים על אימוץ דיאטה ים תיכונית העשירה במרכיבים הבאים:

  • דגי ים כגון סלמון, מקרל או סרדינים – דגים הם מקור מצוין לחלבון, במינימום שומן. הם עשירים באומגה 3 ובויטמינים כמו ויטמין D ו-B2 וכן בסידן, זרחן, ברזל, יוד, אבץ ואשלגן.
  • עלים ירוקים כגון קייל ותרד – עשירים בסיבים תזונתיים, בויטמינים ומינרלים ומספקים סוגים רבים  של נוגדי חמצון ונוגדי דלקת, חומצה אלפה ליפואית ותרכובות גופרית.
  • שמן זית – מכיל חומצת שומן חד בלתי רווי ואנטי אוקסידנטים המיוצגים בעיקר על-ידי ויטמין A ופוליפונלים שהם מרכיבי על נוגדי חמצון.
  • עגבניות –  מחזקות את המערכת החיסונית, עשירות בוויטמינים ובעלות רמות גבוהות של ליקופן שהוא חומר מצוין לעור. העגבנייה גם עשירה בנוגדי חמצון כגון ויטמינים A ו-C.

במקביל, מאילו מאכלים מומלץ להימנע?

לעומת התזונה המומלצת, קיימים מזונות שלא רק שלא מסייעים בהקלה, אלא אף עלולים להגביר את תסמיני המחלה ולהאט א קצב ההחלמה. אלו מזונות המעודדים חמצון, דלקות, פגיעה בתאים ובאופן כללי מקשים על הגוף להילחם במחלה. לכן רצוי להימנע מהם.

  • מזונות מטוגנים – תהליך הטיגון כמו גם השימוש בשמנים צמחיים בלתי רוויים עלול לגרום להיווצרות של תוצרי חמצון מזיקים כגון פרוקסידים ותרכובות רעילות כמו אקריל אמיד.
  • בשר מעובד – בבשר מעובד יש רמות גבוהות של מלח אשר מעלה את לחץ הדם וחומרים כימיים המוספים בתהליך העיבוד הנקראים ניטרטים ומעלים את רמת הסוכר.
  • שמנים מזוקקים – אלו שמנים מעודדי דלקת. הם מכילים כמות רבה של חומצות שומן רב בלי רוויות אשר מעלות את רמות האיקוסנואידים הדלקתיים ועלולים להגביר חמצון מזיק.
  • פחמימות ריקות (בעיקר קמח לבן) – קמח לבן הוא פחמימה ריקה עם ערך תזונתי נמוך. הקמח הלבן מעודד עליה של רמות הסוכר בגוף ויוצר חוסר איזון של המינרלים והויטמינים  בגוף.
  • התזונה הסינית ממליצה להימנע מאוכל חריף מטוגן יין אלכוהול וקופאין כל אלה מחממים ויכולים להגביר את תחושת הגרד והתפשטות הפריחה.

תוספי תזונה מומלצים בהתקף של פיטריאזיס רוזאה

  • ויטמין D – ויטמין D הוא הורמון האחראי על הוויסות המטבולי של הסידן והזרחן בגוף ושמירה על ריכוזם בדם. רמות גבוהות של ויטמין D מסייעות במניעת מחלות שונות, ביניהן פסוריאזיס.
  • שמן דגים – מכיל חומצה דוקסוהסונאית שהוכחה כאנטי דלקתית ואומגה 3. מחסור בחומצות EPA ו – DHAהנמצאות באומגה 3 עלול להוביל למחלות עור שונות כגון אקזמה ופסוריאזיס.
  • כורכום – בין סגולותיו הרפואיות הרבות, הכורכום נלחם בזיהומים ויראליים כולל הרפס ושפעת. כמו-כן הוא תורם להפחתת השומנים בדם, מנקה רעלים ומחזק את המערכת החיסונית.
  • צמחי מרפא סיניים –הניתנים לאחר אבחון מזרזים בצורה משמעותית את מהירות ההחלמה ומפחיתים את הגרד.

לפגישת יעוץ ואבחון צרו קשר עם מרפאתו של דוד פרלה המתמחה בטיפול בפיטריאזיס רוזאה, בשיטות טיפול טבעיות ללא תופעות לוואי ועם אפקטיביות מרבית.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם