אימפטיגו אצל ילדים

אימפטיגו בילדים  שייך לתחום מחלות העור, והוא נפוץ בקרב ילדים עד גיל  6. מדובר בזיהום חיידקי בעור שמתאפיין בהופעת פצעים או שלפוחיות שגורמים לגירוד. ישנן כמה דרכים בהן ניתן לטפל באימפטיגו או למנוע אותו מראש.

מה זה אימפטיגו?

אימפטיגו Impetigo (ובעברית גלדת), הוא למעשה זיהום בעור,  שנגרם על ידי חיידקי סטרפטוקוקוס פיוגנס או סטפילוקוקוס זהוב. אימפטיגו בילדים  ובתינוקות היא תופעה שכיחה למדי, וישנן הערכות שלפיהן כ-10 אחוזים מהילדים יסבלו מאימפטיגו. יחד עם זאת, ייתכן בהחלט שאימפטיגו, כמו מחלות עור אחרות, יופיע גם אצל מבוגרים, למרות שמדובר בעניין נדיר יותר.

אימפטיגו מתבטא בהופעת נגעים על העור, בעיקר באזורי הפנים (האף והפה, ואצל תינוקות גם בקרקפת), הצוואר, ולעיתים גם בידיים וברגליים. אימפטיגו הוא מדבק מאוד, והוא גורם לתחושה לא נעימה ולגרד.

אימפטיגו אצל ילדים: תסמינים

גלדת אצל ילדים מופיע על העור בתור פריחה מגרדת, ובהמשך היא הופכת לפצעים שמתפוצצים. סוג אחר של אימפטיגו בילדים גורם להופעתן של שלפוחיות על העור, שגם הן מגרדות. בדרך כלל, אימפטיגו נגרם על ידי חיידקים שנכנסים לגוף דרך פצעים פתוחים. כמו כן, מדובר במחלה מדבקת מאוד.

מהם סוגי הגלדת אצל ילדים?

ישנם שני סוגים של גלדת אצל ילדים. הסוג הראשון הוא אימפטיגו רגיל, שהוא למעשה מופיע על העור כפצעים אדמומיים שבהמשך מתפוצצים והופכים לגלדים. רוב הפעמים האימפטיגו הרגיל יופיע באזורים נקודתיים בגוף, אך לפעמים הוא יתפשט לאזורים נוספים.

אימפטיגו רגיל יכול להיגרם גם מעור חשוף, למשל כתוצאה מחבלה, שריטה, עקיצה, חתכים וכדומה. סוג זה של אימפטיגו נפוץ מאוד בקרב ילדים בגילאי שנתיים ועד שש, והוא חולף בדרך כלל בטווח זמן של שבועיים.

הסוג השני הוא בולוס אימפטיגו (Bullous Impetigo) שבו יופיעו על גבי העור שלפוחיות של ממש, עם נוזל בתוכן. הסוג הזה של אימפטיגו בדרך כלל לא מתחיל כתוצאה מעור נגוע )עם פצעים ,חתכים, עקיצות וכדומה(, אלא מגיע בפתאומיות וללא הסבר מסוים.

סוג של של איפטיגו יופיע בדרך כלל אצל תינוקות עד גיל שנתיים, ולוקח לו זמן רב יותר לעבור  – בערך שלושה עד שישה שבועות. סוג זה יופיע בעיקר באזור החזה והבטן, להבדיל מהאימפטיגו הרגיל שמופיע בעיקר באזור הפנים, הידיים והרגליים.

מהם גורמי הסיכון וכיצד מאבחנים?

ראשית כל, ילדים בגילאי שנתיים ועד שש הם בסיכון גבוה לחלות באימפטיגו. שנית, כאשר ישנם פצעים פתוחים כמו עקיצות, שפשופים או שריטות – זה מהווה גורם סיכון שמאפשר לחיידקים להיכנס לגוף. שלישית, במזג אוויר לח וחם יש סיכון רב יותר לחלות באימפטיגו.

במבוגרים, גורם סיכון משמעותי הוא צפיפות ומגורים משותפים, ושימוש בחפצים אישיים של אנשים אחרים כמו סכיני גילוח ומצעים.

אבחון של אימפטיגו נעשה על ידי רופא עור, רופא משפחה או רופא ילדים, שיכול לזהות את המחלה לפי מראה העור, או לבצע ביופסיה או תרבית.

האם יכולים להיות סיבוכים?

כתוצאה מגירוד יכולות להישאר צלקות על העור. סיבוך נוסף אפשרי הוא דלקת בכליות שגורמת לכאבי ראש וללחץ דם גבוה, אך היא עוברת בדרך כלל יחסית מהר. סיבוך אפשרי נוסף יכול להיות דלקת שגרונית, שעלולה לגרום לחום ולהופעה של גושים בעור. כמו כן, אימפטיגו במהלך היריון עלול להיות מסוכן, ולכן חשוב לפנות לרופא במקרה כזה.

אימפטיגו טיפול טבעי

בדרך כלל, המלצת הרופאים לטיפול באימפטיגו תהיה טיפול באנטיביוטיקה על ידי משחה או כדורים. ואולם, ישנם גם טיפולים טבעיים ביתיים שעשויים לעזור  – כמו השרייה של האזורים עם הפצעים בתוך מים פושרים. על ידי ההשריה, הקרום שעל הפצעים יורד, ולאחר מכן ניתן לשטוף את האזור במים ובסבון.

כמו כן, חשוב לטפל באימפטיגו כאשר הוא מופיע, כדי למנוע את ההתפשטות שלו כמה שניתן. חשוב להקפיד לשטוף ידיים,  לכבס בחום גבוה את המגבות, המצעים והבגדים שהיו בשימוש בזמן המחלה, ולהשתדל שלא לגרד את הפצעים.

יחד עם זאת, טיפול טבעי באימפטיגו יכול להיות אפקטיבי כטיפול תומך בזירוז  תהליך ההחלמה במקביל לטיפול הרפואי שניתן. טיפול טבעי שכזה עשוי לכלול שימוש בצמחי מרפא שונים או טיפול בדיקור שיכולים להביא לחיזוק המערכת החיסונית, לזרוז היעלמות של הפצעים והשלפוחיות. כמו כן, ישנן משחות שמיוצרות בעיקר על בסיס של תמציות צמחים, ויכולות לסייע גם כן.

דוד פרלה הינו מומחה לטיפול טבעי ברפואה סינית  במחלות עור, והוא ממייסדי תחום הרפואה הסינית  הרפואה המשלימה בבית החולים שיבא תל השומר.

 

שאלות נפוצות:

האם אימפטיגו מעלה חום?

לרוב, כל עוד אין סיבוכים, אימפטיגו כשלעצמו לא אמור להעלות חום. במידה שישנו סיבוך כמו דלקת בכליות או דלקת שגרונית  – ייתכן שיהיה חום.

איזה משחה שמים לאימפטיגו?

על  אימפטיגו  שמופיע בצורה מקומית מצומצמת מורחים  משחה אנטיביוטית  דוגמת  פוסידין. במידה שהאימפטיגו התפשט, ייתכן שיהיה צורך בשימוש בכדורים לפי הנחיית רופא העור.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם