נקודות אדומות על העור

דוד פרלה

נקודות אדומות על העור יכולות להעיד על מגוון מחלות שונות שדרכן הגוף מאותת לנו שמשהו לא בסדר. מחלות העור האפשריות.


  • אורטיקריה – זוהי מחלה המאופיינת בנגעים בצקתיים המורמים מהעור. היא מאופיינת בגרד חזק מאוד. הנגעים במחלה יכולים להופיע ולהעלם מספר פעמיים במשך היום ולעיתים אף במקומות שונים בגוף.

  • דלקת עור אטופית – נקראת גם "אטופיק דרמטיטיס". זוהי מחלה המאופיינת ברגישות יתר של מערכת החיסון ובתגובה אלרגית דלקתית כתוצאה מכך. היא מאופיינת בנוסף לנגעים גם ביובש ובגרד חזק. בניגוד למה שמקובל לחשוב, המחלה איננה מדבקת.

  • פסוריאזיס – גם כאן תאי הגוף תוקפים את עצמם וחלה צמיחה מואצת של תאי העור במקביל לתהליך דלקתי. כתוצאה מכך, הנגעים המופיעים על העור הם בולטים ומאופיינים בצבע סגול – אדום ובקשקשת.

  • פיטיריאזיס רוזאה – מדובר במחלה הנגרמת על ידי נגיף ממשפחת ההרפס. היא מאופיינת בכתמים גדולים יחסית באורך 2-3 ס"מ ובקשקשת. למרבה המזל, היא עוברת מעצמה בד"כ תוך שישה עד שמונה שבועות.
נקודות אדומות על העור

מעבר למחלות ספציפיות שהופעת נקודות אדומות על העור הוא אחד הסימפטומים העיקריים בהן, פריחה בעור יכולה להיות גם תוצאה של אלרגיה לחומרים אלרגנים שונים, שינויים במזג האוויר, פרווה וגם לחץ נפשי.

דרמטיטיס הרפטיפורמיס – מדובר במחלה נדירה למדי המופיעה בעיקר אצל חולי צליאק. מלבד פריחה אדומה, מופיעים גם כתמים עגולים ושטוחים ואף שלפוחיות.

נקודות אדומות על העור אצל תינוקות

זה לא סוד שעורם של תינוקות הוא רגיש יותר, ולכן הוא יותר פגיע. קיימות מספר סיבות להופעת נקודות אדומות על העור:

  • אחת ממחלות העור השכיחות ביותר היא אסטמה של העור אצל תינוקות. אצל תינוקות, דלקת עור אטופית חולפת בדרך כלל מעצמה עם הגדילה ולא הופכת למחלה כרונית.
  • עוד סיבה שכיחה לפריחה בקרב תינוקות הן אדמדמת או אביבית (Roseola infantum). היא מאופיינת בחום גבוה היורד לאחר שלושה ארבעה ימים ורק לאחר מכן הופעה של הפריחה. ברוב המקרים הפריחה מתפשטת במשך יום או יומיים ונעלמת מעצמה.
  • מחלה נפוצה אחרת אצל תינוקות היא דלקת עור חלבית (סבוריאה) המתאפיינת בפריחה שומנית וקשקשים על גבי הקרקפת. בדרך כלל היא מופיעה בחודשים הראשונים לחיי התינוק וחולפת מעצמה.
  • מעבר לכך, קיימות גם תפרחת חיתולים הנובעת מרטיבות ממושכת ובה ניתן לטפל באמצעות משחות שונות נוגדות דלקת הדורשות מרשם רופא. תפרחת אחרת היא תפרחת תינוקות נפוצה המופיעה ונעלמת בימי חייו הראשונים של התינוק.
  • סוג נוסף של תפרחת היא "אקנה של תינוקות" שמקורה ברגישות של התינוק להורמונים של האם. היא מופיעה בין חצי החודש הראשון לחייו של התינוק לסופו ומספיק לרחוץ את התינוק, אין צורך להשתמש בתכשירי אקנה המיועדים לילדים ומבוגרים.

נקודות אדומות על העור אצל ילדים

אצל ילדים ובמיוחד אצל ילדים צעירים, יש סיבות רבות לפריחות ונקודות אדומות על העור, כולל כאלו המאפיינות גם תינוקות, כגון: אדמדמת.

  • קיימות פריחות הנגרמות על ידי וירוסים, כמו למשל וירוס בשם קוקסקי (Coxsackievirus) אשר לו מספר זנים. הוירוס מועבר במגוון דרכים כגון: שהייה לצד אדם קרוב (דרך האוויר או מגע) וחלקיקי צואה וגורם גם לחום גבוה ואפטות. על מנת להקל על תסמיני ההדבקה, יש להקפיד על שתייה מרובה, ולהימנע משהייה בחום.
  • תופעה אחרת הקשורה דווקא להתפוצצות של כלי דם מתחת לעור נקראת “פטכיה” או פורפורה. הפיצוץ בכלי העור עשוי לנבוע משיעולים קשים במשך תקופה ארוכה, אך גם מזיהומים ויראליים (לעיתים משתמשים במושג ITP) וגם מזיהומים הקשורים לדלקת קרום המוח (אותה ניתן למנוע באמצעות חיסון). בנוסף לאלו, ילדים עשויים לסבול גם מסוגים שונים של פסוריאזיס, במיוחד אם קיים רקע גנטי לכך במשפחה.

נקודות אדומות על העור בידיים

  • אחת התופעות הנפוצות ביותר היא "עור ברווז" (קטורזיס פילאריס) בזרועות הידיים, המאופיינת בכתמים מחוספסים וגבשושיות. המקור למחלה הוא בהצטברות של חלבון בשם קרטין שנועד להגן על העור בפני זיהומים, אך במקרה זה נמצא בכמות גבוהה וחוסם את זקיק השערה. החדשות הטובות הן שהמחלה לרוב חולפת מעצמה. מדובר בדרך כלל במחלה גנטית. על מנת להיטיב את המצב, ניתן להשתמש במשחה סליצילית המעוררת את הנשירה של תאי העור המתים. בנוסף, בזמן המקלחת ולאחריה, רצוי לטפוח על העור ולא לשפשף אותו ולהשתמש במשחות לחות.
  • קיימת גם מחלה ספציפית ממשפחת הפסוריאזיס בשם פסוריאזיס גוטטה המתאפיינת בנקודות אדומות על העור בידיים, ברגליים ובשאר חלקי הגוף, והיא עשויה בעצמה להיות תופעת לוואי של דלקת עור זיהומית. המחלה מופיעה בד"כ בשילוב של סטרפטוקוק בגרון. לרוב המחלה עוברת מעצמה, אך קיים גם סיכוי להתפתחות של מחלת פסוריאזיס כרונית (פלאק).

נקודות אדומות שמופיעות לאחר חשיפה לשמש ושיזוף

נקודות אדומות על העור מהשמש ולאחר שיזוף יכולות להופיע כתוצאה מאלרגיה לשמש. זהו מצב נדיר אך קיים. יחד עם זאת, סביר יותר שאם הופיעו נקודות אלו לאחר חשיפה לשמש ושיזוף, הן כתוצאה של נטילת תרופות או חשיפה לחומרים המעלים את הרגישות לשמש. נקודות אדומות אלו יחלפו מעצמן בדרך כלל. על כל פנים, עדיף להימנע מחשיפה ממושכת לשמש ולהקפיד להגן על העור.

טיפול טבעי

כל מחלה מחייבת אבחון וטיפול שונה ברפואה סינית על מנת להקל על המצב. חלק מהצורות מגיבות מהר לטיפול וחלקם דורשות זמן ממושך יותר של טיפול.

הטיפול ברפואה סינית כולל: דיקור, שימוש בצמחי מרפא, משחות טבעיות, ושינוי תזונתי. לעיתים הטיפול מספיק, ולעיתים יש צורך בשילוב עם הטיפול הרפואי המקובל. במקרים הבינוניים והקשים, שילוב מושכל בין שתי השיטות יביא לתוצאות מירביות.

כותב המאמר דוד פרלה, מומחה לטיפול טבעי במחלות עור, בעל תעודות הסמכה בינלאומיות וניסיון של 30 שנות טיפול במרפאתו ברפואה סינית במחלות עור במבוגרים וילדים.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם