על הדבש ועל היין צ'יאו: צמחי מרפא סיניים לטיפול במחלות

דוד פרלה

התקררות, הצטננות ושפעת יכולות לצוץ בכל עונה, אך כמובן שהן פופולאריות במיוחד בחורף, כשהמעלות צונחות והאוויר צונן וקריר. סבתא תציע תה עם לימון ודבש לצד מרק עוף, הרופאים בקופות החולים כבר ערוכים עם מרשמים לאנטיביוטיקה, אבל מי שרוצה לקבל טיפול הן מונע והן יעיל לזמן ההתקררות (במיוחד בשלבים הראשונים) מוזמן להכיר את פורמולות הצמחים של הרפואה הסינית, המציעה פתרונות טבעיים למחלות החורף, אשר נסמכים על מאות שנות מסורת של בריאות תוצרת הענק המתעורר שבמזרח.

ככלל, הרפואה הסינית מבחינה בין הצטננות קרה לחמה. הצטננות על בסיס קור מתבטאת בצמרמורות, חשש ממגע עם קור, התעטשויות תכופות ונזלת מימית ושקופה. צינון על בסיס חום בא לידי ביטוי בראש ובראשונה בעלייה בחום הגוף, וכן בכאב גרון ולעתים שקדים נפוחים.

GAN MAO LING

מיועד: להתחלה של שפעת.

פעילות: מתאים בעיקר לשלבים התחלתיים של חדירת פתוגן חיצוני. פיזור רוח, קור או חום, טיהור חום ורעילות. טיהור חום מהראש, העיניים והגרון. פתיחה של מעברי האף והפסקת שיעול.

תמונה קלינית: רתיעה מרוח, חום מדיד (לרוב לא גבוה), כאבי ראש ושרירים, התעטשויות, נזלת, צוואר תפוס ונוקשה, שיעול, בחילות. באבחנה מתאימה ניתן להשתמש לטיפול במחלות כגון התקררות/שפעת, דלקת גרון, זיהום בדרכי נשימה עליונות.

ISATIS

מיועד: לכאב גרון.

פעילות: טיהור אש וסילוק רעילות מהגרון.

תמונה קלינית: דלקת גרון, דלקת שקדים ודלקות שונות בחלל הלוע, כאב בגרון, נפיחות, אדמומיות וקושי בבליעה, חום וצמרמורות, כיח צהוב, דלקות אוזניים או סינוסים, ייתכן שלשול. באבחנה מתאימה ניתן להשתמש לטיפול במחלות כגון דלקת גרון, דלקת שקדים, דלקת בלוטות הרוק, שפעת, אפטות, חצבת, זיהום בדרכי נשימה עליונות.

JADE SCREEN

מיועד: לחיזוק ומניעת התקררויות.

פעילות: חיזוק מערכת חיסון, וחיזוק צ'י הריאות.

תמונה קלינית: רתיעה מרוח וקור, התקררויות חוזרות, נזלת כרונית, נזלת אלרגית והזעות ספונטניות אשר אינן קשורות למאמץ. באבחנה מתאימה ניתן להשתמש לטיפול במחלות כגון נזלת אלרגית, חולשה של מערכת החיסון.

PINELLIA X

מיועד: לשיעול עם ליחה צהובה.

פעילות: הפסקת שיעול, טיהור חום והתמרת ליחה, הסדרת תנועת הצ'י.

תמונה קלינית: שיעול עם ליחה צמיגה צהובה וקשה לכיוח, מלאות בחזה ובסרעפת, נזלת סמיכה, צהובה או ירוקה, בחילות. באבחנה מתאימה ניתן להשתמש לטיפול במחלות כמו ברונכיטיס, דלקת ריאות, נזלת כרונית וסינוסיטיס.

YIN QIAO

מיועד: לכאב גרון ותחילת התקררות.

פעילות: שחרור רוח חום מהחיצון. טיהור חום ורעילות.

תמונה קלינית: חום (לעתים מלווה במעט צמרמורות), צמא, כאבי ראש, גרד או כאב גרון, שיעול. באבחנה מתאימה ניתן להשתמש במחלות כגון התקררות/ שפעת, דלקת שקדים, חזרת, חצבת.

טיפים להקלה בהצטננות, שפעת ומחלות חורף

ככלל, מאכלים ותבלינים בעלי חריפות הם בעלי השפעה מחממת ועל כן יעילים לטיפול במחלות החורף, המבוססות על התקררות. ג'ינג'ר, קינמון, פלפל חריף, פלפל שחור טרי, חזרת, קינמון ובצל הם רק רשימה חלקית של מאכלים שייטיבו עמכם בעת צינון.

  • אפשר להתחיל כוס תה מחליטת ג'ינג'ר: שימו 3-4 פרוסות ג'ינג'ר בכוס מים רותחים, הוסיפו 2-3 פרוסות מהחלק הלבן של הבצל הירוק, הוסיפו מעט סוכר, ולבריאות.
  • גרגור מי מלח יפחית את הכאב בגרון.
  • רסקו 3-4 שיני שום עם חצי בצל יבש בינוני, הכניסו לקערית קטנה של דבש ותנו למרקחת לעבוד לילה. למחרת ניתן לאכול כף מדי כמה שעות לאורך ימי המחלה.
  • תה ירוק. מי שלא רוצה לרקוח בעצמו צמחי תבלין, מוזמן להיפרד, ולו לימי המחלה, מהתה השחור הרגיל ולחלוט תה ירוק. תה שחור הוא בעצם עלי התה שתססו בתהליך העיבוד, וכך איבדו את רוב החומרים הפעילים. לעומת זאת, עלי התה הירוק יובשו אך לא תססו, ונותרו עשירים בנוגדי חמצון ועל כן יעילים לניקוי הגוף מרעלים.

וכמובן, ובתקופת מחלה על אחת כמה וכמה – הקפידו לשתות הרבה נוזלים.

אכלו הרבה פירות וירקות, והימנעו ממאכלים עתירי סוכר וממוצרי חלב.

מחלות עור בחורף וצמחי המרפא הסיניים

בחורף האוויר יבש יותר, ויובש זה גורם לנזקים ניכרים בעור. המזגנים, התנורים ושאר אמצעי החימום מייבשים אף הם את סביבתם, והלבוש הכבד מונע מהעור "לנשום". חלקי הגוף החשופים, כמו הפנים וכפות הידיים, חשופים לפגיעת היובש. שכבת השומן שבעור מאבדת לחות והעור הופך יבש למגע, סדוק, מתקלף.

אטופיק דרמטיטיס, המוכרת גם כאסטמה של העור, היא דלקת עור אלרגית המתאפיינת בגרד אדום המורגש ביתר שאת בלילה. ילד ישן יכול לגרד את עצמו עד זוב דם. כ-15% מכלל הילדים רגישים למחלה, ושכיחותה באוכלוסיה היא כ-15%.

לפי הרפואה הסינית, הסיבות לאסטמה של העור יכולות לנבוע ממספר מקורות, כמו ספיגה לקויה במערכת העיכול, עומס רב מדי על מערכת פינוי הפסולת, תגובה בעלת מקור עצבי, חיסונים, אלרגיה ועוד.

הטיפול בצמחי מרפא כבר נמצא יעיל ביותר נגד אטופיק דרמטיטיס, וישנם מספר צמחים הרלבנטיים למחלה זו, כמו פרחי קמומיל וקלנדולה לשיפור הספיגה; שן ארי וחומעה לאיזון פינוי הפסולת; עלי סרפד לטיפול באלרגיה, ועוד ועוד. תפקידו של המטפל לשלב בין הצמחים ולרקוח את הפורמולה הרלבנטית לכל מקרה ומטופל.

פסוריאזיס (ספחת) היא מחלה אוטואימונית כרונית, הפוגעת בכ-3% מהאוכלוסייה ובמהלכה מופיעים נגעים אדומים על העור המכוסים קשקשת לבנה ועבה. הסיבות למחלה מגוונות, ויכולות להיות מקור גנטי, לחץ נפשי, דלקת שמתפתחת, ועוד.

גם לה יכולים צמחי המרפא להיות יעילים ביותר. צמחי המרפא מסייעים לאיזון ולהקלה, ונהוג להשתמש בשמנים מצמחים שונים, כמו שמן נר הלילה, שמן סרפד, גדילן מצוי ועוד. צמחים נוספים לטיפול בפסוריאזיס הם קיסוסית, הדס, פשתן ועוד.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם