תזונה נכונה בחורף – לשמירה על הבריאות

הכותב: דוד פרלה

הרפואה הסינית מציעה מספר עקרונות בסיסיים לתזונה נכונה בחורף, לשמירה על הבריאות והימנעות ממחלות שונות.

טעמים מומלצים

הטעם המר והטעם המלוח מסייעים לכנס את אנרגיית הגוף פנימה, ולכן מומלצים לצריכה בחורף בכמות מתונה. המזונות המרים והמלוחים מקררים בדרך כלל, ולכן יש להוסיף לצריכתם מזון מחמם.

שיטות הכנה מומלצות למזון חורפי

מומלץ לצרוך מרקים, תבשילים ודייסות. המזון יבושל על להבה נמוכה למשך זמן רב יותר, כמו תבשילי קדרה. ניתן לקלות זרעים ואגוזים. בחורף אפשר להשתמש ביותר שמן.

מזון שכדאי לאכול בחורף

תזונה מומלצת בעונת החורף תכלול ירקות שורש, דגנים מלאים, קטניות, זרעים, אגוזים קלויים, ובשר מן החי (רצוי בשר בקר ועוף, שנחשבים מחממים, לעומת דגים ומאכלים מן הים, הנחשבים מקררים).

מזונות הנחשבים מרים הם שיפון, לפת, בצל ירוק, יין, קפה (עדיף תחליפי קפה המבוססים על צ'יקוריה), תה קמומיל, שן הארי ואכיניצאה.

מזונות הנחשבים מלוחים הם דגי ים, פירות ים, רוטב סויה, מיסו, אצות ים, שעורה וכל מזון מומלח אחר. התבלינים המומלצים ביותר בחורף הם שום וג'ינג'ר – לסובלים מבעיות עור לא מומלץ להשתמש בהרבה שום וג'ינג'ר כדי לא לחמם את המערכת יתר על המידה.

מזונות שכדאי להפחית בחורף

בחורף יש להימנע ממזון חי ונא, משום שהוא מקרר את הגוף. מזונות אלו מומלצים יותר, וטובים באביב ובקיץ. חשוב לא להפריז באכיל מלח. אמנם הטעם המלוח נחשב למחזק של הכליות ושלפוחית השתן, אולם רק בכמות מתונה. בכמות רבה מדי המלח גורם לפגיעה בכליות, לעלייה בלחץ הדם, לבצקות ולצריכת מים מוגברת.

חשוב לשמור על חום הגוף, אך לא בעזרת מזון חריף או חם מידי הגורמים להזעה, ועלולים לאפשר פלישה של רוח וקור.