מחקר: האם יש קשר בין אטופיק דרמטיטיס להפרעות קשב וריכוז אצל ילדים?

דוד פרלה

מחקר שנערך בבית החולים סורוקה, מצא כי מחלת העור אטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור), הנפוצה אצל ילדים, עשויה להיות קשורה להפרעות קשב וריכוז (ADHD). המחקר, שנערך בשיתוף שירותי בריאות כללית ופורסם בנובמבר 2017, מצא כי לילדים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס יש סיכוי גבוה ב-75% לסבול גם מ-ADHD, ביחס לילדים ללא מחלת העור.

7.1 אחוזים מהילדים שהשתתפו במחקר ואובחנו עם אטופיק דרמטיטיס, אובחנו עם ADHD ונטלו ריטלין או קונצרטה. זאת לעומת 4.1 אחוזים בלבד בקרב ילדים שלא סבלו מדלקת עור אטופית. כמו כן הפרעת הקשב והריכוז הייתה שכיחה פי 1.95 יותר אצל בנים עם מחלת העור ופי 1.5 אצל בנות – ביחס לילדים שלא סבלו ממחלת העור.

במחקר השתתפו 1,740 מטופלים של קופ"ח כללית, בגילאים 0-18 שנים – 840 מתוכם סובלים מדלקת עור אטופית ו־900 מטופלים בני אותו גיל ללא הדלקת.

אטופיק דרמטיטיס: הפרעות שינה כתוצאה מגרד

אטופיק דרמטיטיס היא מחלה כרונית, דלקתית ומגרדת. היא משפיעה על כ-20% מהילדים בעולם המערבי ומופיעה בדרגות חומרה שונות.

"המחקר הזה ומחקרים נוספים מצביעים על כך שלאטופיק דרמטיטיס יש השפעה מיידית וגם השפעה מאוחרת על איכות החיים ועל מחלות נלוות. ההבנה שזו לא רק מחלה הגורמת לזיהומים ולצלקות בעור הולכת ומתפשטת בקרב הרופאים והמטופלים״, הסביר ד"ר אמיר חורב, רופא עור מומחה, מנהל שירות רפואת עור ילדים בבי"ח סורוקה, שערך את המחקר בשיתוף עם פרופ' אלכס זבולונוב, פרופ' ארנון כהן וד"ר איריס מנור משירותי בריאות כללית.

לדברי ד"ר חורב, המחקר לא עסק בקשר הסיבתי שבין אטופיק דרמטיטיס ל-ADHD, יחד עם זאת לחוקרים יש השערה בנוגע לקשר שבין שתי המחלות, שנובע בעיקר מכך שילדים הסובלים מגרד, חווים גם הפרעות שינה ועלולים שלא להגיע לשנת REM (מצב של שינה עמוקה).

המחקר מציג קשר בין אסטמה של העור והפרעת קשב וריכוז ולכן, לדברי עורכי המחקר, יש צורך באיתור ובטיפול ב־ADHD בקרב ילדים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס. טיפול נכון באסטמה של העור משפר מאוד את איכות החיים של הילדים, מקל את הגירודים ומוביל לשנת לילה טובה יותר.

הטיפול הקונבנציונאלי באטופיק דרמטיטיס מערב משחות מקומיות שונות, חלקן כוללות סטרואידים.

במקרים בעלי דרגת חומרה בינונית וקשה, מומלץ במידת הצורך לשלב גם טיפול טבעי באטופיק דרמטיטיס כטיפול תומך. שילוב כזה יביא לתוצאות מרביות – להקלה מהירה במצב העור, להפחתה בתרופות עם תופעות לוואי, לזירוז תהליך ההחלמה הטבעי של הגוף ויאפשר שיפור גדול באיכות חיי הילד. הטיפול הטבעי הסיני – המותאם לגיל הילדים – כולל משחות טבעיות, הימנעות ממזונות מסוימים, צמחי מרפא לשתייה (שאפשר למהול במיץ) ודיקור המותאם לילדים.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם