זה מגרד! – הכל על אלרגיה בעור בתקופת האביב

״אביב הגיע פסח בא״, אך לצד השמחה המובנת לכבוד העונה המלבלבת, המפגשים המשפחתיים והחופש לילדים, ישנם לא מעטים שעבורם עונת האביב מציבה תמרור אדום. התחדשות הטבע מסביב, הפריחה והלבלוב גורמים לשלל תופעות שכבר זכו לכינוי הלא רשמי "אלרגיות האביב", הבאות לידי ביטוי בפריחות, גירודים, אדמומיות בעור, וזאת לצד דמעות, הפרעות בנשימה ועוד תופעות מרנינות האופייניות לעונת המעבר הפרחונית. אדם אחד מכל חמישה סובל מאלרגיה כלשהי, ועונת האביב היא השיא של האלרגיות, אז הן פורצות במלוא עוזן.

מהי אלרגיה?

אלרגיה היא בפשטות טעות בזיהוי. מערכת החיסון של הגוף שוגה, מזהה גוף כלשהו כאויב ומגיבה ביצירת נוגדנים. מערכת החיסון, שביום-יום נאבקת בווירוסים, חיידקים וצרות נוספות, מגיבה בשיגור נוגדנים מסוימים. המפגש בין הנוגדנים לגוף הזר גורם להפרשת היסטמין, וחומר זה הוא שגורם לתגובה האלרגית בגוף.

לאלרגיה יש רקע גנטי ברור, ומחקרים כבר מצאו כי במשפחות של מעל ל-70% מהחולים קיים לפחות קרוב אחד הסובל אף הוא מאלרגיה כלשהי.

ואיך קשורה האלרגיה לאביב?

האביב היא עונת ההפריה של רוב הצמחים. האוויר מתמלא בחלקיקי פריחה של צמחים, עצים, שיחים ועשבים. חלקיקים אלה חודרים לגוף דרך מערכת הנשימה, ומערכת החיסון מזהה אותם כאויב ומגיבה בשיגור הנוגדנים.

חשוב להבין – חלקיקי הצמחים האלרגניים נישאים באוויר ולמעשה נמצאים בו. כלומר, לא צריך לצאת לשוח באחו המוריק כדי לחטוף אלרגיית אביב. זה יכול בהחלט לתפוס אותך בלב העיר, כשרוח אביבית קלה תעיף את החומרים האלרגניים הללו באוויר והם ינחתו בכל מקום.

תסמינים לאלרגיה בעור

בעוד שתסמיני האלרגיה שונים מתופעה לתופעה – יש כאלו שיסבלו מנזלת אלרגית, בעוד אחרים ירגישו אסטמה אלרגית או את תסמיני "קדחת השחת", העור יהיה בדרך כלל הנפגע הראשי מאלרגיות האביב.

גירודים, פריחות ואדמומיות יופיעו על פני חלקים שונים בגוף, ועלולים אף להגיע למצב של אטופיק דרמטיטיס – "אסטמה של העור". העור יהיה יבש ומחוספס למגע, והשטחים האדומים שבו עלולים להעיד על הליך דלקתי המתפתח כתוצאה מהאלרגיה.

סימנים נוספים שיופיעו עם אלרגיות של האביב עלולים להיות:

  • התעטשויות ושיעולים
  • דמעות ועיניים אדומות
  • הפרעות נשימה והתקפי אסטמה
  • עייפות
  • כאבי ראש

אז מה עושים? על הטיפול הקונבנציונאלי באלרגיה

אחת ההמלצות השגורות הן להימנע מיציאה מהבית. דבר זה אמנם עשוי להוריד את הסיכוי לחטוף אלרגיה, אבל לכו שבו בבית כשבחוץ הטבע משתולל ומזג האוויר הנפלא ממש מזמין לצאת החוצה. כך שאפשרות מניעה זו אינה ריאלית.

הטיפול התרופתי יכלול בדרך כלל אנטי היסטמינים, למאבק במחוללי התגובה האלרגית בגוף.

אפשרות נוספת היא תרופות על בסיס סטרואידים, שמטרתן להקל על התגובה האלרגית על ידי דיכוי המערכת החיסונית. תרופות אלו הן גם אנטי דלקתיות ויסייעו להפחית את ההליך הדלקתי, אם התפתח.

תרופות אלה משפיעות מצוין בדרך כלל בטווח הקצר אך בשימוש לאורך יכולות לפגוע במערכת החיסון ולגרום לתופעות לוואי.

ואפשר גם אחרת: טיפול באלרגיה בעור לפי הרפואה הסינית

מטרת הטיפול ברפואה הסינית היא להחזיר את מערכת החיסון לאיזון, על מנת שתשוב לפעול בצורה נכונה ולא לשגר נוגדנים שלא לצורך. האבחון שמבצע המטפל הוא בעל חשיבות עליונה, כיוון שכך מתברר מקור האלרגיה. למשל, יכול להיות שהאלרגיה התאפשרה בראש ובראשונה בשל חוסר איזון של אחד האיברים הפנימיים, ולכן יש למקד את הטיפול בו.

דיקור – כלי מרכזי בדרך להחזרת הגוף לתפקוד מאוזן ונכון. הדיקור יעיל כ"עזרה ראשונה" להפחתת הגרד והפריחה בעור, ולהרגעת הגוף הדווי מהתגובה האלרגית.

צמחי מרפא – מוסיפים לחות לעור היבש והפגוע ומזינים אותו בחומרים שכה חיוניים לו בעת התקף אלרגי.

משחות טבעיות – במקרה הצורך, יזדקק המטופל למשחות על בסיס צמחי וטבעי לחלוטין, להזנת העור והרגעתו.

תזונה נכונה – על מנת לשמור על איזון, ייתכן כי המטפל ימליץ על שינוי בתזונה, לעתים אף על תוספי תזונה טבעיים.

באופן כללי, התזונה הנכונה בעת אלרגיה בעור היא בעלת השפעה מקררת לגוף הבוער: ירקות כמו מלפפון, עגבנייה, ברוקולי, אספרגוס, חסה, פטריות, פלפל אדום ועוד; פירות כמו בננה, תפוח, אגס, מלון, אבטיח ועוד; קטניות ודגנים – גריסים, דוחן, אורז לבן, אפונה, עדשים.

מזונות שיש להימנע מהם במהלך אלרגיה או טיפול בה: ירקות ושורשים מחממים כמו בצל יבש, בצל ירוק, שום, שמיר, שומר, עירית, כרישה; מוצרי חלב על כל סוגיהם; בשר; תבלינים חריפים ומחממים, כמו הל, ג'ינג'ר, קינמון, חזרת, פלפל חריף, פלפל שחור, אגוז מוסקט ועוד; וקפה, אלכוהול, יין וסוכר. לסובלים מאלרגיה נשימתית עם ליחה, מומלץ להימנע ממוצרי חלב.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם