האם בעיות עור עשויות להיות ביטוי לבעיות עיכול?

מאיה נאור

מאמר אורח מאת מאיה נאור

סובלים מבעיות עור? גרד, אדמומיות או כתמים שונים, קשקשים בקרקפת ובמקומות נוספים, יובש, פריחה, גירוי מציק ותופעות אחרות – כל אלו עשויים להיות ביטוי חיצוני לבעיות במערכת העיכול. לעיתים אלו בעיות קלות יחסית, שקשורות בתזונה לקויה, אורח חיים מתוח וחסרים תזונתיים.

אך לעתים בעיות עור עיקשות, חוזרות ומציקות עשויות להעיד על בעיה, חולי או ליקוי מתמשך וכרוני בתפקוד מערכת העיכול. הדרך להחלמה או להקלה בתסמינים עוברת בהתבוננות מעמיקה באורחות החיים, תזונה בריאה והשלמת חסרים, שינוי הרגלים לקויים כדוגמת דילוג על ארוחות ומחסור בשינה וכדומה. בכתבה שלפניכם נעסוק בקשר שבין בעיות עור לבעיות עיכול, ונבחן מספר דוגמאות לבעיות עור שעלולות להופיע על רקע זה.

העור – המעטפת של גופנו

העור העוטף את גופנו הינו בעל תפקידים רבים וחשובים במלאכת ההגנה על הגוף. זהו האיבר הגדול ביותר בגופנו, הוא מגיע עד כדי כ-15 אחוזים ממשקל האדם, ונחשב לאיבר רגיש ופגיע במיוחד. התסמינים של בעיות העור מגוונים וביניהם ניתן למנות גרד, יובש, פצעונים דלקתיים, קשקשת, אדמומיות ועור מגורה, פריחה ועוד.

אי נוחות, תסכול, כאב וסבל רב הם בין התוצאות של בעיות עור. אך מאחר והעור עוטף את גופנו ושטחו נרחב וגלוי לעין בחלקו, בעיות עור עלולות לגרום גם לבושה, פגיעה בדימוי הגוף, היחלשות הדימוי העצמי ומצוקה נפשית גדולה.

מהם הגורמים לבעיות עור על פי הרפואה הסינית?

הרפואה הסינית רואה בגוף כולו מערכת הפועלת בשלמות ובתאום בין חלקיה. בעיות עור נגלות ומתבטאות באופן חיצוני, על פני גופנו. הרפואה הסינית מתייחסת לגילוייהן של בעיות עור כאל ביטוי לחוסר איזון פנימי ולעתים משתלבות גם השפעות חיצוניות וסביבתיות. חוסר האיזון הפנימי עשוי להיגרם בשל בעיות במערכת העיכול, מערכת חיסונית חלשה, תזונה לקויה, אורח חיים לחוץ המלווה במתח נפשי גדול, בעיות תורשתיות ואף בעיות הורמונליות.

ההשפעות הסביבתיות עשויות להיות קשורות לתנאי מזג האוויר – חום, קור, רוח, יובש ולחות וכיוצא באלה – אלו חודרים ומשפיעים על התחושה הפנימית ויכולים להתבטא גם בבעיות על פני העור. גורמים חיצוניים נוספים המשפיעים על העור הם למשל זיהום אוויר וחשיפה ממושכת ובלתי מבוקרת לקרינת שמש או לחומרים רעילים.

בעיות עיכול שונות ובעיות עור המופיעות בעקבותיהן

אחת הדוגמאות הנפוצות והפשוטות יחסית לריפוי בנוגע לקשר שבין תזונה ועיכול לבין בעיות עור היא אלרגיה לסוג מזון מסוים. זוהי דוגמא מוכרת מאחר ואנשים רבים לקו בה בעברם, ופשוט נוטים להימנע מן המאכל או מסוגי המזונות שגרמו לה. כך למשל, יש מי שנמנעים מאכילת פירות מסוימים כדוגמת תותים, מאחר ואכילתם מתבטאת בפריחה על העור, המופיעה בסמוך לאכילה.

אלרגיה למרכיבים במזון – תגובה אלרגית למזונות מסוימים כדוגמת תותים, שימורים, צבעי מאכל, מאכלים שמקורם מן הים (דגים ופירות ים) ואחרים עשויה להתבטא בנגעים אדומים מגרדים על העור. תופעה זו קרויה סרפדת (ובלועזית – אורטיקריה), והיא עשויה להיגרם גם על רקע מגע עם חומרים שאינם חומרי מזון, כדוגמת תרופות ואבקני פרחים, או בשל מתח, מחלה ותנאי מזג אויר מסוימים.

הסרפדת חולפת בדרך כלל ברגע שבו מפסיקה החשיפה לגורם האלרגיה. מחלה נוספת שקשורה באלרגיה למרכיב המצוי במזון, וגורמת הן לבעיות עיכול והן לבעיות עור הינה צליאק.

צליאק – מחלה אוטואימונית שנגרמת כתוצאה מרגישות של מערכת החיסון לחלבון גליאדין, שהוא רכיב בגלוטן – חומר המצוי בחלק מן הדגנים שאנו אוכלים. מחלת הצליאק מכונה גם "מחלת אלף הפנים" או המחלה בעלת הפנים הרבות, בשל התסמינים והביטויים הרבים שלה.

בעיית עור הנפוצה בקרב הלוקים בצליאק הינה דרמטיטיס הרפטיפורמיס (Dermatitis herpetiformis). זוהי מחלת עור כרונית שמתאפיינת בהופעה של אוסף שלפוחיות אדומות, קטנות ומגרדות. תשעים אחוזים מהלוקים בדרמטיטיס הרפטיפורמיס סובלים גם מרגישות לגלוטן. ישנם חולים שתופעה עורית זו הינה התסמין היחיד המבשר על כך שהם חולים בצליאק, כלומר, אין להם הפרעות במערכת העיכול, אך תזונה נטולת גלוטן מביאה לחולים אלו הקלה וריפוי.

קרוהן (Crohn's disease) – חלק מקבוצה של מחלות מעי דלקתיות, הכוללות בתוכן את מחלת הקוליטיס הכיבית (Ulcerative Colitis). מחלות אלו עשויות לפגוע במקטעים לאורך מערכת העיכול כולה, והתסמינים שונים מאדם לאדם. הפגיעות במעיים הן משני סוגים בולטים – היצרות וחסימה של המעי או חיבורים בלתי תקינים בין חלקים של המעיים.

עד 15 מכל מאה חולי קרוהן סובלים מבעיות עור שונות ובראשן – אריתמה נודוסום (Erythema nodosum). אריתמה נודוסום הוא נגע עורי אדום, חמים וכואב, בגודל שבין סנטימטר אחד לחמישה סנטימטרים. הנגע מופיע בדרך כלל במקביל להתפרצות המחלה במעי או לאחר התקף, על גבי האזורים הקדמיים של הרגליים (קרסול, שוק או ירך) ולעיתים גם על אמות היד. חולי קרוהן וקוליטיס כיבית עשויים לסבול גם מנגעי עור אחרים וביניהם פסוריאזיס.

במקרים מסוימים, מופיעה בעיית עור כלשהי, מבלי שידועה מחלה או בעיית עיכול ברקע. הבעיה בעור מעידה, במקרים כאלו, על חוסר איזון ובעיה קיימת, שאינה מאובחנת, במערכת העיכול. כך למשל במקרה של סבוריאה – מחלת עור שכיחה וכרונית, המתבטאת אצל מבוגרים בגרד, קשקשת ואדמומיות. בין הגורמים למחלה, על פי הרפואה הסינית, ניתן למנות זיהום פטרייתי, מתח ולחץ נפשיים ובעיות עיכול – הנובעות מחום ולחות יתרה במערכת העיכול.

לסיכום, בעיות בריאות שונות בגופנו מתבטאות על פני העור – המעטפת החיצונית והייצוגית שלנו. העור משקף, משמש כמעין ראי ו"מוציא החוצה" את הנעשה במערכות הגוף השונות, ובעיות עור מעידות לעתים רבות על בעיות עיכול – זמניות או כרוניות.

בעיות עור על רקע בעיות עיכול ניתנות לטיפול, אשר מביא להקלה בסימפטומים, הפוגה, רווחה ובתופעות ובמקרים מסוימים – גם להחלמה וריפוי. הטיפול בבעיות עור על רקע בעיות עיכול מעודד את הגוף להתנקות מרעלים דרך מערכות העיכול והשתן, במקום באמצעות העור, מחזק ומייעל את פעולתה של מערכת העיכול, ומוביל לתהליכי ריפוי וחיזוק הבריאות בכללותה.

מאמר אורח מאת מאיה נאור – מומחית להפרעות במערכת העיכול,  מטפלת ברפואה סינית בקליניקה פרטית בתל אביב ובמכון הגסטרו בשיבא תל השומר. 

https://mayanaor.co.il/

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם