הרגלים יומיומיים שעשויים להחמיר אקנה

אקנה היא מחלת עור נפוצה המופיעה בעיקר אצל בני נוער, אך היא עלולה להופיע גם בגילאים מאוחרים יותר אצל נשים וגברים כאחד. אקנה נקראת בעברית פצעי בגרות ומאופיינת בפצעונים דלקתיים המופיעים באזורי הגוף הבאים: פנים, גב (בעיקר אקנה בגב העליון), בית החזה. תסמיני המחלה כוללים הופעת קומדונים שחורים ולבנים ונגעים דלקתיים, חומרת התסמינים משתנה מחולה אחד לאחר, ובמקרים הקשים יש סכנה להיווצרות צלקות על גבי העור, ולא מעט אנשים סובלים ממצוקה נפשית ומדימוי עצמי נמוך בגלל פצעוני האקנה והצלקות.

עשה ואל תעשה - אקנה
עשה ואל תעשה – אקנה

סיבות שכיחות

  • השפעות הורמונליות – שינויים הורמונליים הגורמים לייצור יתר של חלב בבלוטות החלב, בעיקר בגיל ההתבגרות. חשוב לציין כי בגיל ההתבגרות יש עלייה ברמות האנדרוגנים (הורמוני המין) הגורמת לבלוטות החלב לגדול ולהגביר ייצור, אך יש גם שינויים הורמונליים לפני המחזור החודשי ובתקופת ההריון, עקב שימוש בגלולות למניעת הריון או על רק רקע מחלה מסוימת.
  • חסימת פתחי נקבוביות העור – אחד מהגורמים העיקריים לפצעי האקנה נובע מחסימת נקבוביות העור עקב הצטברות תאי עור מתים וסתימת הפתח של זקיק השערה. החסימה גורמת לנפיחות, לזיהום חיידקי ולהתפתחות דלקת.
  • גנטיקה – נטייה תורשתית לייצור יתר של תאי עור וסבום מגדילה את הסיכוי להיווצרות פצעוני אקנה.
  • חיידקים – זיהום שנוצר מחיידקי Propionobacterium acnes.
  • נזקים סביבתיים – חשיפה לנזקים סביבתיים כמו קרינת השמש וזיהום אוויר.
  • תזונה – תזונה לקויה מעוררת התפרצות של פצעי בגרות ופוגעת במצב העור.
  • מתח נפשי – סטרס ולחץ נפשי הנמשכים זמן רב עשויים לגרום להופעת אקנה בגב ובשאר האזורים, הסטרס עלול להחמיר את המצב

בנוסף, פצעוני אקנה יכולים להתפתח בגלל תרופות, אורח חיים בעייתי (עישון, דיאטות לא טובות, תזונה לקויה וכו'), שימוש לא נכון בתכשירי טיפולי ובמוצרי קוסמטיקה, הפעלת לחץ על העור (קסדות, תיקי גב וכו').

חשוב לדעת כי פצעי האקנה אינם מסוכנים לבריאות האדם, עם זאת הפצעונים פוגעים בדימוי העצמי ועלולים לגרום לאדם להימנע ממפגשים חברתיים. הימנעות מקשרים חברתיים עשויה לגרום לבעיות נפשיות ולתופעות כמו דיכאון וחרדה, בעיקר אצל המתבגרים, ובמקרים החמורים כאשר סובלים מנגעים דלקתיים קשים, עלולים לסבול משינויים בגוון העור ומצלקות.

לאחר אבחון מקצועי על ידי רופא עור מומחה, על סמך מיקום הנגעים והמראה של פצעוני האקנה, ניתן להתאים טיפול תרופתי מקומי, ובהתאם לצורך משלבים טיפולים נוספים כמו פילינג, תכשיר בנזק, גלי אור ועוד.

הרגלים יומיומיים, העשויים להחמיר אקנה

כדי להימנע מפצעוני אקנה על עור הפנים או על העור באזורים אחרים בגוף, ועל מנת למנוע הופעה מחדש של הפצעונים – מומלץ לשנות הרגלים יומיומיים העשויים להחמיר את הבעיה. יש לא מעט הרגלים יומיומיים העשויים להחמיר אקנה בפנים, בבית החזה, בגב ובאיברי גוף נוספים, לדוגמה חיטוט וגירוד הפצעונים, חוסר היגיינה, שימוש בתכשירים שמנוניים לטיפוח והיגיינה, רחצה מוגזת של עור הפנים, תזונה לקויה, חשיפה ממושכת לשמש, מתח נפשי ועוד.

בכדי להיטיב עם מצב העור כדאי  לשנות את ההרגלים היומיומיים הבאים:

  • פיצוץ חצ'קונים וגירוד – אין לפוצץ פצעוני אקנה וחשוב להימנע מגירוד ומחיטוט בפצעונים, אחרת מסתכנים בדחיפת הזיהום אל עומק העור ובהחמרת הבעיה. חיטוט וגירוד הפצעונים עלול לגרום לריפוי איטי של הפצע ולהיווצרות צלקת.
  • אי הקפדה על היגיינת עור הפנים והשיער – חשוב להקפיד על היגיינה נכונה של עור הפנים והשיער. יש לחפוף שיער על בסיס יומי, להרחיק את השיער מהפנים וחשוב להימנע ממריחת תכשירים שומניים וג'לים על השיער מאחר והם גורמים לסתימת נקבוביות העור.
  • שטיפת פנים – יש להקפיד על שטיפת עור הפנים, לפחות פעמיים ביום, בעזרת סבונים עדינים, איכותיים וטבעיים. חשוב להימנע מרחצה מוגזמת של עור הפנים ומשטיפת הפנים במים חמים מידי.
  • מוצרי טיפוח לא מתאימים – כאשר סובלים מאקנה בדרגה זו או אחרת יש להשתמש רק במוצרי טיפוח והיגיינה שעליהם כתוב Oil Free ו/או Non Comedogenic, אלו מוצרים שנבדקו במעבדות והם לא סותמים את בלוטות החלב.
  • חשיפה ממושכת לשמש – יש להימנע מחשיפה ממושכת לקרני השמש, וכאשר יוצאים לפעילות ממושכת בחוץ יש למרוח קרם לחות עם מסנן קרינה באזורים הנגועים.
  • תזונה לקויה – חשוב מאוד לשנות את הרגלי התזונה ולעבור לאוכל בריא ולא מעובד ותעשייתי, יש להימנע ממאכלים עם הרבה מלח, ממאכלים שומניים ,מתוקים, ומג'אנק פוד.
  • מצבי לחץ – לחץ וסטרס גבוה משפיעים על מצב העור ועלולים להחמיר את האקנה, לכן כדאי לפנות לאנשי המקצוע כדי לקבל טיפול מתאים לחרדות, סטרס וכדומה.
  • טיפולים ברפואה סינית- לרפואה הסינית השפעה מניעתית וטיפולית מצוינת, באמצעות התאמה אישית של צמחי מרפא אנטי דלקתיים לשתייה, משחות טבעיות עם צמחים מפחיתי דלקת, וסדרת טיפולי דיקור המאזן הורמונאלית מרגיע את הנפש ומפחית דלקתיות, ניתן לשפר משמעותית את מצב  העור.
יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם