חמשת האלמנטים ברפואה הסינית

דוד פרלה

תפישת העולם שעליה מתבססת הרפואה הסינית, רואה בגוף ובנפש יחידה אחת – ישות שאינה ניתנת להפרדה. לכן, הציפייה היא כי המצב הנפשי של כל אדם, ומטופל בפרט, ישפיע באופן ישיר על המצב הפיזיולוגי שלו ולהיפך. האבחון הסיני מתחשב בקשרי הגומלין של הגוף והנפש – והטיפול ברפואה הסינית לרוב מכוון לשני חלקי השלם הללו.

תיאוריית חמשת האלמנטים, בשילוב עם התיאוריה של היין והיאנג, נותנים בידי המטפל הסיני כלים לאבחון האישיות של המטופלים. על פי אבחון זה הוא יכול להתאים טוב יותר את אסטרטגיית הטיפול לכל מטופל ומטופל.

מהם חמשת האלמנטים ברפואה הסינית? ומה השפעתם על מצב העור?

חמישה יסודות בטבע מסמלים חמש איכויות יסודיות, שמאפשרות להבין ולתאר את כל התופעות המחזוריות בטבע בכלל, ובחיי האדם בפרט. התיאוריה הזו מעניקה למטפל יכולת להבין את התהליכים המשפיעים על המטופל ואת מיקומו ברגע נתון ביחס לתהליכים חיצוניים הסובבים אותו. תכונותיהם של חמשת האלמנטים נמצאות בכל אדם, אך בהדגשים שונים ובמצב של תנועה ושינוי.

  • אלמנט העץ – מסמל את עונת האביב ותהליכים של גדילה צמיחה והתחדשות. האיבר הקשור באלמנט העץ הוא הכבד ותופעת האקלים הקשורה בו היא הרוח. אצל החולים במחלות עור שונות (כדוגמת אטופיק דרמטיטיס), מחריף לרוב המצב בעונת האביב. הרוח הדומיננטית בעונה זו נושאת עימה את גורמי המחלות השונים (לחות, חום, אש, חום קיץ ויובש) שחודרים לעור ומחריפים את מצבו. וכשאנרגיית הכבד, אשר אחראי לפיזור האנרגיה ולזרימת הרגשות התקינה בגוף, "נתקעת" – מחמירים תופעות החום והגרד המחריפים את מצב העור.
  • אלמנט האש – מסמל את עונת הקיץ, כאשר האנרגיה היאנגית בשיאה, אקטיבית וחמה. האיבר הקשור לאש הוא הלב. האש מסמלת תהליכים פיזיולוגים ונפשיים שהגיעו לשיאם. במחלות עור שונות, האש מסמלת התלקחות והתפרצות חריפה של הנגעים על גבי העור. ברמה הנפשית, האש חודרת ללב (מקום משכנה של הנפש) וגורמת לאי-שקט, למתח, להפרעות בשינה וגרד עז. טיפוסי ה"אש" מאופיינים באנרגטיות רבה, אופי מוחצן ולעיתים נטייה להיפר אקטיביות. רבים ממטופליי מציגים אישיות של "אש" ועל כן חשוב לאפשר להם להתאוורר ולהתקרר ולמתן את עודף הפעלתנות שלהם.
  • אלמנט המתכת – מסמל את עונת הסתיו, המעבר מקיץ חם ויאנגי לחורף קר וייני. המתכת מייצגת תהליכים של הבשלה ונשירה והאיבר הקשור בה הן הריאות. הריאות הן איבר רב חשיבות ודומיננטי ולסובלים ממחלות עור גם הסתיו היא עונה קשה, בייחוד לאלה שסובלים במקביל גם מאסטמה ומנזלת כרונית. טיפוסי המתכת מציגים אישיות נוקשה, תכליתית ונוטה לעקשנות. הם זקוקים לגבולות ומסגרות ולרוב נוח להם בתנאים כאלה.
  • אלמנט האדמה – מסמל את הקיץ המאוחר, את הימים האחרונים בסוף כל עונה, תהליכי יציבות ובשלות. האיבר הקשור לאלמנט זה הוא הטחול והקיבה, בן זוגו היאנגי, שניהם איברים חשובים מאוד במערכת העיכול. ילדים ומבוגרים בעלי נטייה להשמנה סובלים מעודף באלמנט האדמה. ילדים ומבוגרים הנמצאים בחוסר משקל, סובלים מחוסר באלמנט האדמה. אצל חולים בדלקת עור אטופית, שאצלם אלמנט האדמה בולט ובעיקר בתקופות של הפוגה בין ההתקפים, חשוב לחזק את מערכת העיכול, וזאת כדי למנוע את ההתפרצויות וכדי להאריך ולשמור על תקופות רוגע. טיפוסי האדמה מציגים אישיות יציבה ותכליתית, בעלת יכולת לספוג דברים (כפי שהאדמה סופגת מים) וחוזק פנימי. הם ביתיים, אוהבים וזקוקים לחום המשפחתי, הם אינם אוהבים שינויים. כאשר אלמנט האדמה נמצא בחוסר, תהיה נטייה לדאגנות יתר.
  • אלמנט המים – מסמל את עונת החורף שהיא יינית מאוד. האיבר המקושר לאלמנט זה הן הכליות, הקשורות בין השאר לתורשה. אצל הסובלים ממחלות עור אפשר למצוא רגישות יתר של המערכת החיסונית שעברה מדורות קודמים. אצלם גם אלמנט המים נמצא בחסר, הנטייה החזקה ליובש בעור מעידה על כך. דוגמא לכך היא מחלת הפסוריאזיס המחריפה בחורף. הטיפול יכוון על פי רוב "לחזק את המים בכדי לכבות את האש", ובמילים אחרות – לחזק את נוזלי הגוף, להזין את העור ולהוריד מהחום הפנימי העולה לעור. אלמנט המים מציג אישיות רוחנית בעלת עולם פנימי עשיר ומפותח וחשיבה ויצירה מפותחות במיוחד.

טיפול נכון הכולל צמחי מרפא, דיקור ושינוי תזונתי בהתאם לאלמנט ולאחר אבחון ברפואה סינית, עוזר לאזן ולשפר גם את המצב הפיזיולוגי וגם את הנפשי ובכך להיטיב עם העור.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם