טיפול בעור לאחר אקנה

אקנה הינה מחלת עור נפוצה המתרחשת כאשר זקיקי השיער נסתמים בשומן ותאי עור מתים. המחלה עלולה לגרום להיווצרותם של פצעונים, שחורים, מוגלות, ולפעמים אף צורות חמורות יותר של נגעים כמו גושים וציסטות. אקנה משפיעה בעיקר על אזורים עם צפיפות גבוהה של בלוטות שמן, כגון הפנים, הצוואר, החזה, הכתפיים והגב. ישנם גורמים רבים היכולים לגרום לאקנה ומתוכם ייצור עודף של חלב, זקיקי שיער סתומים, חיידקים, שינויים הורמונליים, דיאטות, היסטוריה משפחתית וגנטיקה, מוצרי קוסמטיקה וטיפוח העור, וכן מצבי מתח נפשי.

אקנה וחצ'קונים

מה גורם לאקנה?

אקנה היא בעיה עורית הקשורה לזיהום בלתי רצוי המתרחש בשני מרכיבים עיקריים בעור: שמנים מופרשים מנקבוביות שממוקמות מתחת לעור ופתחי השיערות שעל פני העור. גורמים רבים יכולים להשפיע על הפרצת אקנה, כולל התפרצות הורמונים, זיהום וחיידקים, תזונה לקויה, ואלמנטים גנטיים.

למה חשוב לטפל באקנה?

טיפול באקנה חשוב מכמה סיבות: הן מבחינה גופנית והן מבחינה רגשית. סיבה חשובה היא למנוע צלקות, שכן זה הפחד הגדול והנזק הגדול ביותר שיכול להיווצר מאקנה. טיפול בנושא של צלקות אקנה הוא מתקדם כיום, ואפשר לטפל בו בצורה יעילה. לאחר מכן, חשוב לטפל באקנה כדי להפחית דלקות, שיפור ההערכה העצמית, מניעת זיהומים משניים, מניעת התפרצויות נוספות וכן שיפור החיים החברתיים, התמודדות עם מתח רגשי, תמיכה בבריאות העור וקידום הרגלי טיפוח עור בריאים.

מה עושים לאחר הופעת האקנה

נזק שלאחר אקנה מתייחס לסימנים גלויים, צלקות ושינויי צבע אשר עלולים להישאר על העור לאחר פריצת אקנה. סימנים אלו יכולים להשפיע לרעה על ההערכה העצמית של האדם ועל המראה הכללי של העור. ישנם מספר סוגים של נזק שלאחר אקנה: הייפרפיגמנטציה הוא הסוג הנפוץ ביותר של נזק לאחר אקנה, אשר בא לידי ביטוי עם הופעת כתמים בעור. מדובר בכתמים כהים שנראים כמו צלקות, אך לא מדובר בצלקות, אלא בפיגמנטים פגומים. בנוסף ישנם נזקים נוספים כגון: צלקות אטרופיות, צלקות היפרטרופיות, צלקות קליאוד ואריתמה (אדמומיות העור). במקרים קשים יותר, יש גם הופעה של חטטים ונגעים בעור, ואפילו צלקות שקועות.

אפשרויות טיפול

טיפולי אקנה יכולים להשתנות בהתאם לסוג, חומרת האקנה ומאפייני העור. ישנם מספר סוגים שונים של טיפולים נפוצים עבור אקנה. ראשית, טיפול טופיקלי מדובר על טיפול אפקטיבי מאוד אשר כולל חומרי ניקוי עור, קרמים ועוד, אשר כוללים חומרים שמוסיפים לעור לחות ומחיים אותו. ישנם גם חומרים אגרסיביים יותר שמצריכים מרשם רופא. בנושא של טיפול סיסטמי (תרופות שפועלות על הגוף), ישנן גם תרופות אוראליות או הורמונליות שיכולות לעזור, אם כי לפעמים אפשר גם להגיע למצב של הליכים כירורגיים כגון טיפולי לייזר, טיפולי אור ופילינג כימי, שמתאימים למקרים קשים יותר.

טיפולים משלימים ותרופות ביתיות

ישנם מספר טיפולים משלימים ואלטרנטיבים שהוכיחו עצמם לרבות דיקור, שימוש בצמחי מרפא שונים, משחות טבעיות וכמובן שינוי תזונתי. שינוי תזונה אצל מרפאת דוד פרלה, לצורך הדוגמה, כוללת תוספי מזון ייעודיים שכוללים בעיקר כורכומין. באופן כללי, שינוי תזונה צריך לכלול הורדה משמעותית בשומן, עם דגש על שומן טרנס. טיפולים אלטרנטיביים נוספים שהוכיחו את עצמם בטיפול נגד פוסט אקנה, כוללים, למשל, ארס דבורים. מספר מחקרים מראים כי ארס דבורים עשוי להיות בעל תכונות אנטי-דלקתיות ואנטי-בקטריאליות, דבר שהופך אותו לטיפול טבעי פוטנציאלי לאקנה. ישנם תרופות ביתיות רבות, כמו שמן עץ תה, אלוורה, או תה ירוק על העור אך מידת האפקטיביות שלהם יכולה להשתנות בהתאם למשתנים רבים. חשוב לנקוט זהירות ולהתייעץ עם רופא עור לפני שתנסו תרופות אלה. בסופו של דבר, אימוץ אורח חיים בריא הכולל תזונה מאוזנת, פעילות גופנית סדירה, ניהול מתחים וטיפוח העור, יכול לעזור למנוע ולנהל אקנה.

התאמה ספציפית

הטיפול באקנה צריך להיות מותאם לצרכים הספציפיים של הפרט וצריך לקחת בחשבון את סוג וחומרת האקנה, סוג העור, וכל התנאים הבריאותיים הבסיסיים. כך למשל, אקנה בגב מצריך טיפול שונה מאשר אקנה בפנים או בחזה. רופא עור או איש מקצוע בתחום הבריאות יכול לספק הדרכה על תוכנית הטיפול המתאימה ביותר ולפקח על ההתקדמות וזאת על מנת להשיג את התוצאות הטובות ביותר תוך מזעור תופעות הלוואי.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם