הרפואה הסינית וקוצר הנשימה

דוד פרלה

פורסם במוסף "סגנון"("מעריב") בתאריך 17.10.2001

טיפול טבעי בהתקפי אסטמה וקוצר נשימה בילדים

אם הגיעה למרפאה עם בנה בן ה-7 בעיניים דומעות: "אנחנו לא יוצאים מזה", היא אומרת, "פעמיים בשבוע לפחות יש לו התקפים חזקים של קוצר נשימה, ועכשיו עם תחילת הלימודים וכל המתח הכרוך בכך ההתקפים רק מחמירים. המשאפים עוזרים אך עדיין יש לו המון התקפות?".

ובכן, יש מה לעשות. לרפואה הסינית יש הצלחות רבות בטיפול בילדים הסובלים מקשיי נשימה, בעיקר בתחום מניעת ההתקפים. ניתן בהחלט להביא ילד הסובל מהתקפי קוצר נשימה פעמיים בשבוע למצב שבו כמעט ולא יסבול מהתקפים. חשוב לציין כי בזמן התקף אקוטי הטיפול המקובל ברפואה מערבית חשוב ביותר משתי סיבות עיקריות: 1. מניעת סיבוכים נשימתיים וסיכון חיים. 2. הטיפול המערבי פשוט עובד מהר יותר מהטיפולים האלטרנטיביים.

בראייה של הרפואה הסינית, קוצר נשימה הוא אכן ביטוי לחוסר איזון נפשי ופיזי שקיים בגוף הילד, ולכן הטיפול בו הוא למעשה תהליך כוללני (הוליסטי).

חוסר איזון בגוף – הגורמים להתקפי אסטמה:

1. מבנה גופני חלש:

על פי הרפואה הסינית, הנשימה צריכה להיות עמוקה (בניגוד לנשימה שטחית בזמן קוצר נשימה), ומבחינה אנרגטית החלק הטהור של האוויר יורד אל הכליות. ברפואה הסינית, הכליות הן האיבר שאחראי מבחינה אנרגטית על הגדילה והמבנה הגופני של הילד. לכן ילד חלש במיוחד יקבל טיפולים המחזקים את הכליות ואת יכולתו של הגוף לבצע נשימה עמוקה.

2. חולשה של מערכת העיכול וייצור ליחה מוגבר של הגוף:

זוהי סיבה שכיחה מאוד אצל ילדים. ילדים הסובלים הרבה מנזלות, ליחות וקשיי נשימה יטופלו בצמחי מרפא ובנקודות דיקור המחזקות את מערכת העיכול ומייבשות את הליחה המפריעה לנשימה. אצל ילדים אלו, השינוי התזונתי הוא מרכיב חשוב ביותר בטיפול. יש להפסיק לתת להם מוצרי חלב (המגבירים, על פי התזונה הסינית, את ייצור הליחה בגוף), וכן מאכלים מטוגנים ושמנוניים ועודף שוקולדים ודברי מתיקה, המחלישים את מערכת העיכול.

חשוב לציין בהקשר זה שילדים הצורכים כמויות גדולות של אנטיביוטיקה מחלישים (על פי הרפואה הסינית) את מערכות העיכול והחיסון, מכיוון שאנטיביוטיקה מקררת באופיה ובעצם יוצרים מצב של חוסר איזון המאפשר ייצור ליחה מוגבר ומצב בו נחלשת מערכת החיסון והיא חשופה יותר לגורמי מחלה חיצוניים. כך נוצר כאן מעגל קסמים שקשה לפרוץ אותו בטיפול המקובל ברפואה המערבית.

3. מתח:

לא פעם נשמעת הדעה שהתקפי קוצר נשימה מתרחשים על רקע מתחים, כלומר הם "פסיכוסומטיים". גם ברפואה הסינית מקובל שמתח ומצב נפשי הם גורמים מאיצים להתקפים, אך יש להבחין בין שני מצבים בסיסיים: האחד בו המתח הוא הגורם היחיד. כאן מדובר בילדים מתוחים באופן יוצא דופן, ואז יתמקד עיקר הטיפול בהם בהרגעה ואיזון נפשי בעזרת דיקור וצמחי מרפא. השני – מבנה גופני חלש, ויצור ליחה מוגבר בגוף, שבתוספת מתח יגרמו להתפרצות של התקף. במצב זה נחזק את הילד וכן נאזן אותו בו זמנית מבחינה נפשית.

הטיפול המניעתי ברפואה הסינית צריך להתחיל לפני חודשי החורף המועדים לפורענות, כדי להביא את הילד למצב חזק ומאוזן לקראת החורף. טיפול נכון יכול בהחלט להביא לירידה משמעותית ביותר בשימוש בתרופות ובשכיחות ההתקפים מהם סובל הילד, ובכך לשפר את מצבו הבריאותי ואיכות חייו. על כך כבר נאמר "יפה שעה אחת קודם".

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם