גיליתם כתמים לבנים על העור? הכירו את ויטיליגו

דוד פרלה

קמתם יום בהיר אחד, והנה גיליתם כתם בהיר על עורכם. לעתים אפילו כמה כתמים. ההרגשה רגילה לגמרי, אינכם חשים כאב כלשהו – ובכל זאת, כתם. מוזר, משונה, אפילו קצת מפחיד. בכל זאת, שינוי של ממש בגוף לו אנו כה רגילים. מה זה יכול להיות? לפני שאתם מפתחים חרדות מיותרות, כדאי שתכירו את מחלת הוויטיליגו.

כתמים לבנים בעור – ויטיליגו

מחלת הויטיליגו (ובעברית – בהקת) היא מחלת עור אוטואימונית הגורמת לכתמים בהירים על העור. כתמים אלה נוצרים כשהעור מאבד מהפיגמנטציה שלו בחלקי גוף שונים. הכתמים של העור נוצרים כתוצאה מהיעדר תאי המלנוציט, המייצרים את הפיגמנט מלנין, בעור.

המלנין אחראי על צביעת העור ועל ההגנה מפני השמש. כאשר הוא איננו או חסר, העור הופך לבן והסכנה מהשמש ברורה ומיידית. בשל החוסר במלנין, חשוב להיזהר שבעתיים בחשיפה לשמש. כיוון שהמחלה מתבטאת בהופעת כתמים על העור, השפעותיה הן בעיקר אסטטיות וקוסמטיות.

ויטיליגו אינה מדבקת, והיא פוגעת בכ-1%-2% מהאוכלוסיה, מחציתם מתחת לגיל 20. אצל חלק מהחולים היא יכולה להיעצר ולא להופיע עוד, חלק מהחולים עשוי להירפא לגמרי ולא לסבול עוד ממנה. וקיימים כמובן גם חולים שיסבלו מהתקפות חוזרות של ויטיליגו.

המלצות מטופלים ורופאים

המלצות רופאים | 06.07.2020

פרופסור הנרי טראו: ״הטיפול המשולב במחלות עור מקצר את זמן ההחלמה״

המלצה של פרופסור הנרי טראו על דוד פרלה

דוד פרלה מוכר לי שנים רבות כמטפל ברפואה משלימה – רפואה סינית הוליסטית המשלבת אקופונקטורה ונתינת צמחים עם תכונות ייחודיות.

דודי התחיל לעבוד במרפאת עור בתל השומר לפני הרבה שנים והיה בעצם הראשון שפתח שירות בדיציפלינה זאת. הוא עבר השתלמות מיוחדת בסין בתחום הרפואה הסינית במחלות עור, לדעתי היחיד בארץ.

משך כל השנים עבדנו ביחד, אנחנו ברפואה קונבנציונלית ודודי פרלה ברפואה משלימה. טיפול משולב זה הביא לתוצאות לא מבוטלות ואין ספק שהיה לעזר רב למטופלינו.

ברצוני להוסיף גם שהטיפול המשולב דהיינו רפואה קונבנציונלית + אקונפוקטורה במחלות עור כרוניות כמו דרמטיטיס אטופית, פסוריאזיס, אורטיקריה, אקנה, אלופציה אראטה, סבוריאה, מקצר בהרבה מקרים את ההחלמה.

יש עבודות שפורסמו על השילוב שמוכיחות את זה.

דודי פרלה פירסם אתי ועם ד״ר פרס סלמה עבודה בדרמטיטיס אטופית שאף היא הולכת לאותו כיוון.

פרופסור הנרי טראו
רופא בכיר מחלקת עור ביה"ח שיבא
לשעבר מנהל המחלקה

ויטיליגו | 08.02.2013

טיפול טבעי מומלץ בויטיליגו: ״חל שיפור משמעותי במחלה!״

המלצה על טיפול בויטיליגו

בתי מטופלת במרפאתו של דוד כבר חצי שנה בשל מחלת הויטיליגו, בדיקור וצמחי מרפא סיניים.

מאז שהתחילה את הטיפול חל שיפור משמעותי בכתמים – ששינו את צבעם מלבן לורדרד והעור החל לחזור לצבע הטבעי שלו, ואף קיימים אזורים שזה נעלם כלא היה.

אנחנו מרוצים וממליצים בחום לסובלים מהמחלה לפנות לדודי למרפאתו לקבלת טיפול מסור ואדיב.

תודה רבה!

המלצות רופאים | 09.07.2020

ד״ר שרון באום: ״ממליצה בחום לשלב את הרפואה הסינית בטיפול הקונבנציונלי בבעיות עור״

המלצה של ד

מהיכרותי עם דוד העובד במחלקת העור ביחד עימי בבית החולים שיבא מזה 15 שנה נוכחתי ביכולותיו לשלב בצורה אינטגרטיבית טיפולי רפואה סינית – דיקור וצמחי מרפא – עם הטיפול הרפואי הקונבנציונלי הניתן במחלקתנו. שילוב זה הביא לתוצאות קליניות מצוינות במגוון גדול של חולים הסובלים מבעיות עור.

במסגרת העבודה במחלקת העור צבר דוד ניסיון טיפולי רב בעקרונות הרפואה הקונבנציונלית ואף הראה בעבודות ומחקרים שפורסמו בעיתונים רפואיים את יעילות השילוב של הטיפול ברפואה סינית באטופיק דרמטיטיס ואורטיקריה.

לדוד יכולת טיפולית גבוהה במגוון בעיות עור ומסירות רבה למטופליו.

אני ממליצה בחום לכל מטופל לשלב את הרפואה הסינית במסגרת הטיפול הקונבנציונלית בבעיות עור שכיחות כגון אטופיק דרמטיטיס, אורטיקריה, פסוריאזיס, סבוריאה, אלופציה אראטה (נשירת שיער), ויטיליגו, אקנה.

בכבוד רב,
ד״ר שרון באום
ס. מנהל מחלקת עור ביה״ח שיבא

סוגי הכתמים הלבנים על העור – כתמים בפנים, בידיים או ברגליים

מספרם של הכתמים עלול לגדול ככל שהמחלה תימשך, ולמרות שהם נוצרים על פני שטח קטן, הם עשויים להתרחב ולהתפשט על פני העור. על פי רוב מופיעים הכתמים בחלקי הגוף החשופים לשמש, כמו ידיים ורגליים, אך לא מן הנמנע כי יופיעו גם באזורים אחרים, כמו כתמים בפנים, בבטן, בגב וכו'.

הכתמים הלבנים בעור משמשים כמקור לסיווג מחלת הוויטיליגו:

  • מחלה ממוקדת – הופעת כתם אחד או מספר מועט של כתמים לבנים על העור באזור אחד, ללא התפשטות לאברי גוף נוספים.
  • מחלה מפושטת – הופעת כתמים רבים במספר אברים בגוף.
  • מחלה כוללת – הופעת כתמים לבנים על 80% ויותר משטח הגוף.

התמודדות נפשית

בשל הפגם האסתטי, עלולים הלוקים בוויטיליגו להתבייש במראם החיצוני, להסתגר בביתם, ללבוש בגדים ארוכים גם בקיץ בעת יציאה מהבית, ולהימנע מהנאות חיים פשוטות כמו רחצה בים או בבריכה. אצל אנשים בהירי עור תהיה המחלה פחות בולטת, אבל אצל כהי עור תהיה המחלה נוכחת בצורה בולטת, והכתמים הלבנים ייראו היטב.

אמנם ההשפעה של הוויטיליגו היא בעיקרה חיצונית, אבל אין להקל בה ראש בעיקר כאשר היא פוגעת בילדים ונערים. בתקופות אלו, ילדים ונערים מגלים רגישות גבוהה הן למראה החיצוני והן לתגובות בני גילם. ילד או נער הלוקה בוויטיליגו עלול להיקלע למצוקה עם הופעת הכתמים הלבנים על העור, ויש להעניק לו תמיכה נפשית הולמת.

דרכי טיפול טבעיות

מטרת הטיפול ברפואה סינית היא להחזיר למטופל את האיזון הגופני והנפשי. בממד הגופני יש לאזן ולווסת את מערכת החיסון על מנת לעצור את תהליך הפגיעה בתאי המלנוציט. כמו כן, שם המטפל דגש בשיפור זרימת הדם לעור על מנת להביא להטבה במצבו.

הדגש בטיפול ברפואה הסינית הוא גם בשיפור מצב העור על ידי שיפור זרימת הדם על מנת לשקם את תאי הפיגמנט. מכיוון שלחץ ומתח נפשיים עלולים להוות סיבה להתפרצות המחלה, המטפל ישים דגש גם על הצד הנפשי וישאף להקל על מצבו הנפשי של המטופל.

צמחי מרפא – משמשים בעיקר להתמודדות עם המתח והסטרס ולהרגעת הנפש.

דיקור – משמש לאיזון הנפש, לחיזוק הגוף ולוויסות מערכות שונות בו, בעיקר מערכת החיסון.

תזונה – יש להתאים תזונה נכונה למחלה, על מנת להביא להזנה טובה ונכונה יותר לעור הפגוע. המטפל ירשום דגשים לתזונה נכונה ותפריטים מסודרים.

החזרת הפיגמנט לאזורים הבהירים קשה יותר להשפעה ברפואה סינית אך מגיבה טוב בד"כ לטיפולים רפואיים של פוטותראפיה ותכשירים מקומיים (בהנחיית רופא העור). בטיפול פוטותראפיה יש לשים לב לסיכון להופעת נזקי שמש ולסיכון מוגבר לסרטן העור, לכן חשוב לקבל הנחיות ברורות מרופא העור (פוטותראפיה לא מתאימה לכל סוגי העור). דוד פרלה עובד בשיתוף פעולה עם רופאי עור רבים.

איך להתנהל בשגרת היום-יום?

  • מומלץ לטפל בגורמי לחץ או מתח נפשי – אחת הסיבות להופעה של כתמים לבנים על העור עשויה להיות קשורה לגורמים נפשיים. מומלץ לאמץ טכניקות הרפיה כמו: ביו-פידבק, מדיטציה, יוגה ועוד. ניתן לאמץ פעילויות ספורטיביות שמסייעות להפחית תחושת לחץ או חרדה כמו הליכה מידי ערב או שחייה.
  • מומלץ לבדוק רגישויות למזונות שונים – אלרגיות למזונות שונים עשויה לעורר הופעה של כתמים לבנים על העור.
  • מומלץ להקפיד ככל הניתן על תזונה טבעית – כלומר, צריכה של מזונות בצורתם הטבעית (פירות, ירקות, דגנים מלאים) והימנעות מצריכה של מזונות מוכנים, מעובדים או עשירים בסוכר.
  • מומלץ להימנע מחשיפה ממושכת לשמש ולהשתמש במקדם הגנה בעל מספר גבוה
  • ניתן להשתמש בקרמים, אשר מסווים את כתמי העור – בייחוד במקרים בהם מדובר על ילדים או בני נוער, אשר נמצאים במסגרת בית ספרית או סובלים מהצקות עקב הופעת הכתמים.

החזרת האיזון הפיזי והנפשי לגוף יכול לסייע בעצירת תהליך ההתפשטות של המחלה, המוחרף פעמים רבות במצבי מתח ולחץ.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם