מה אסור לחולי פסוריאזיס לאכול?

דוד פרלה

חולים בפסוריאזיס? הידעתם שלתזונה שלכם יש קשר הדוק להחמרה או שיפור תסמיני המחלה? מה אסור לכם לאכול, או להמנע ככל האפשר, ומה דווקא רצוי לצרוך?

פסוריאזיס, שנחשבה בעבר למחלת עור מקומית, ידועה היום כמחלה סיסטמית אשר קשורה למערכות שונות בגוף. בבסיסה, ממש כמו במחלות כלי דם, לב או סוכרת, מצויה דלקת בעוצמה נמוכה, שפוגעת בגוף וגורמת להתפתחות מחלות. חולי פסוריאזיס שיקפידו על תזונה מתאימה ונכונה, ייהנו לא רק משמירה על משקל גוף תקין, אלא יסייעו, עם התזונה הנכונה, להפחית מתסמיני המחלה ולהקטין את הסיכון למחלות לב וסוכרת.

מזונות שממש לא צריך לאכול

אוכל חריף ומטוגן – שומן ועודף תיבול מאיצים את התהליך הדלקתי במקום להאט אותו. הם מחמירים דלקות קיימות בגוף וכמובן, תורמים לעלייה במשקל, דבר שכשלעצמו עלול לגרום לסיבוכים כמו מחלות לב ויתר לחץ דם, ולהחמרה בפסוריאזיס.

משקאות אלכוהוליים – למרות שאין ביסוס מדעי, חולי פסוריאזיס רבים מציינים שתסמיני הפסוריאזיס אצלם מחמירים לאחר צריכה מרובה של אלכוהול. ככל הנראה, האלכוהול, שמרחיב את כלי הדם, מאפשר לתאי הדם הלבנים גשה מהירה יותר לעור, וכתוצאה מכך לתגובה דלקתית שגורמת להתפרצות פסוריאזיס. כמו כן, אלכוהול גורם לייבוש הגוף, כולל העור ומחריף את תסמיני המחלה. כמו כן, אם אתם נוטלים תרופות לטיפול בפסוריאזיס, אלכוהול עלול לשבש את פעילותן ויעילותן.

מזונות שרצוי להמנע מהם ככל האפשר

מוצרי סוכר לבן, קמח לבן, אורז לבן –  צריכה מוגזמת של סוכר לבן עלולה להחמיר את הדלקת בעור, זאת בנוסף לתרומתו לעלייה במשקל, לחוסר איזון של רמת הסוכר בדם, דבר שעלול לגרום להתפתחות סוכרת, או מחלות לב. חשוב להמנע מסוכר, במיוחד כאשר יש התפרצות פסוריאזיס, זאת מאחר ועלול להתקיים חוסר רגישות לאינסולין, בשל רמות גבוהות של גלוקוז ואינסולין בדם. חשוב מאד לכל אדם לשמור על איזון ברמות הסוכר, ובמיוחד לחולי פסוריאזיס, שצריכים לשמור על תפקוד תקין של מערכת החיסון, ואשר לסוכר יש נטייה להחליש אותה.

משקאות ממותקים, ממתקים, שוקולד – נכנסים אף הם לקטגוריית הסוכרים שאין לצרוך.

מוצרי חלב רווי שומן, למשל גבינה צהובה וגבינות שמנות – פסוריאזיס היא מחלה דלקתית. מוצרי חלב עתירי שומן מקושרים לרוב עם תהליכים דלקתיים (מגבירים את הדלקת). עברו למוצרי חלב דל שומן והפסיקו לצרוך מוצרים עתירי שומן. בנוסף לשיפור בתסמיני הפסוריאזיס, תשמרו באופן זה גם על הלב.

בשרים עתירי שומן, דוגמת בשר כבש – כמו במוצרי חלב, גם בשרים עתירים בשומן עלולים לגרום לתהליכים דלקתיים בגוף.

מזונות שאפשר לאכול אולם במינון נמוך

פיצוחים – במיוחד בוטנים, אגוזים ושקדים, נחשבים במזונות אלרגניים לאוכלוסיות רבות. יש סיכוי שישפיעו לרעה על חולי פסוריאזיס ורצוי להמנע מהם, או לצרוך אותם במתינות, בשל ריכוז השומן הגבוה בהם. אם כבר צורכים אותם, רק במתכונתם הטבעית, לא קלויים ולא מומלחים.

קפאין –  הדעות חלוקות בתזונה מערבית בנוגע לקשר בין קפאין ופסוריאזיס. בתזונה הסינית מומלץ להימנע ממנו בגלל האופי המחמם שלו,ומומלץ לצרוך תה ירוק שומנם יש בו קצת קופאין אבל הוא אנטי אוקסידנט מצוין לעור.

פירות וירקות ממשפחת הסולניים –  נמצא כי בקרב חלק מחולי הפסוריאזיס ירקות ופירות דוגמת פלפלים, עגבניות ותפוחי אדמה, או כל ירק, או פרי, אחר ממשפחת הסולניים, עלול להחמיר את תסמיני המחלה.

נתון מעניין שנמצא, הוא כי גלוטן, המזיק לחולי צליאק, עלול להזיק גם לחולי פסוריאזיס, שחולים במחלה אוטואימונית, ממש כפי שצליאק הוא מחלה אוטואימונית גם כן. לעתים מדווחים חולי פסוריאזיס על תסמינים הדומים לתסמיני צליאק, כמו נפיחות ובעיות במערכת העיכול לאחר צריכת מזונות המכילים גלוטן. מומלץ להפחית בגלוטן, או לנסות ולבדוק אם חלה החמרה בתסמיני הפסוריאזיס לאחר צריכת גלוטן.

מה כן מותר לאכול?

בשר רזה –  הודו, עוף.

דגים –  מצוינים ועשירים באומגה 3 שחיונית מאד לחולי פסוריאזיס בשל היכולת שלהם להפחית לקות ולחזק את המערכת החיסונית: דגי ים צפוניים כמו סלמון, טונה, מקרל, סרדינים ואצות. מזונות נוספים שמכילים אומגה 3: זרעי צ'יה, אגוזי מלך, שמן פשתן, ועוד.

מוצרי חלב דל שומן – עדיף חלב עזים. המבחר היום הוא רב, ואפשר ליהנות ממאכלים חלביים המבוססים על חלב רזה מבלי לחוש בהבדל בטעמים.

ירקות –  במיוחד ירקות ירוקים ,תרד, ברוקולי, קייל, דלעת, גזר שמסייעים למלחמה בדלקות.

דגנים מלאים –  עשירים בסיבים תזונתיים אשר תורמים לתחושת שובע ולכן יעילים בשמירה על המשקל, או ירידה במשקל. הם מכילים נוגדי חמצון שאידיאלים למלחמה בדלקות בגוף. לדוגמה: מוצרי חיטה מלאה, אורז מלא חום ועוד.

מזונות שמכילים  ויטמין A וויטמין D – סלרי, גזר, פפאיה, אננס, ירקות כתומים, צהובים וירוקים, חלמון ביצה מנגולד, בצל ירוק, חומוס ירוק, אפונה ירוקה, ועוד.

עבור חלק מחולי הפסוריאזיס, אכילת סוגי מזונות שונים עלולה לעורר התפרצות של המחלה. אין תפריט תזונה מיוחד לחולי פסוריאזיס אולם ניתן לראות שעם תזונה מאוזנת, בריאה ועם הימנעות מהמזונות שצוינו, יכולה להמנע התפרצות  תסמיני המחלה ולבטח את עוצמתם.

הקפדה על תזונה נכונה ובריאה, בשילוב טיפולי, כמו צמחי מרפא, דיקור ומשחות, יביא להקלה וחיזוק הגוף לטווח הארוך.

הקפידו על תזונה שלא מכילה מזונות שיש בהם אינדקס גליקמי גבוה, כמו תפוחי אדמה, קמח לבן וכדומה, המנעו מצריכת שמני אומגה 6 כמו שמן תירס או חמניות, בשר ומוצרי חלב בעלי אחוזי שומן גבוהים, ובכך תסייעו גם לחיזוק הגוף ומלחמה בדלקות, גם למצב גופני טוב יותר, ואף שמירה על המשקל והפחתת הסיכון לחלות במחלות לב, כלי דם וסוכרת, בנוסף למלחמה בפסוריאזיס.

דוד פרלה מטפל שנים רבות בפסוריאזיס בטיפול טבעי מהרפואה הסינית, מזמין אתכם ליצור קשר ולקבל תוכנית טיפול מקיפה ומיטיבה, שכוללת, בין היתר, המלצות לתזונה נכונה, דיקור סיני, פורמולות מצמחי מרפא ועוד, בהתאמה אישית ומדויקת לכל מטופל.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם