מחלות עור שמחמירות בחורף

עונת החורף מעוררת אצל רובנו זיכרונות של גשם בחלון ושוקו חם, אולם אצל חלק מהאנשים היא מעוררת תחושות שונות לחלוטין, תחושות שאינן נעימות כלל. עונת החורף נושאת בחובה מספר מאפיינים אשר גורמים להחמרה במחלות עור רבות, ובמאמר זה נרחיב אודות תופעה זו – מדוע מחלות עור מחריפות בחורף? באילו מחלות מתרחשת תופעה זו? האם אפשר להתמודד עם בעיה זו?

עור רגיש – תרופות טבעיות להרגעה וטיפול

מאפייני החורף הגורמים להחמרה של מחלות עור

המאפיין המרכזי של עונת החורף הינו כמובן הטמפרטורות הנמוכות. הקור העז שמביא אתו החורף הישראלי מזיק לעור, ועשוי לעודד את הופעתן של מחלות עור. מלבד הקור העז, האוויר בחורף נוטה להיות יבש יותר – הן מחוץ לבית, והן בחדרים המחוממים ללא לחות. מאפיין נוסף של עונת החורף הינו לבוש עבה היוצר חיכוך מוגבר על העור. לחורף ישנם עוד מאפיינים רבים, אולם שלושת המאפיינים שציינו – הקור, היובש והביגוד העבה, הינם הגורמים המרכזיים להופעתן של מחלות עור רבות דווקא בעונת החורף.

אילו מחלות עור מופיעות בחורף?

שלושת המאפיינים שציינו לעיל גורמים להופעתן של מספר מחלות עור, ולהלן נציג את המרכזיות שבהן:

  • פסוריאזיסמחלת הפסוריאזיס נגרמת עקב דלקת כרונית הגורמת לתאי העור להמשיך ולהשתכפל בקצב מוגבר. מחלת הפסוריאזיס מתבטאת באזורים אדומים בעור, המלווים בקשקשים ובתחושת גרד. מחלת הפסוריאזיס מחמירה בעונת החורף מכמה סיבות, ביניהם ניתן למנות:
    • האוויר היבש פוגע בעור ומעודד היווצרות דלקות.
    • לבישת שכבות רבות של בגדים מונעת אוורור של העור.
    • חשיפה מועטה לאור השמש פוגעת בעור.
    • מערכת החיסון מוחלשת בעונת החורף, וממילא הגוף פגיע יותר.
  • סבוריאהמחלת הסבוריאה מתבטאת בכתמים אדומים בעור, המלווים לעיתים בתחושת גרד. הסבוריאה עשויה להופיע בכל חלקי הגוף, ולעיתים היא גורמת להופעת קשקשים בעור. גורמי המחלה אינם ידועים באופן מלא, אולם אנשים רבים מדווחים על החמרה בתסמינים בעונת החורף, ככל הנראה עקב שילוב של מזג האוויר הקר, מצב נפשי ירוד ושינויים הורמונאליים.
  • אקנהאקנה היא מחלת עור הגורמת להופעתם של פצעים קטנים בעיקר באזור הפנים והצוואר. מחלה זו מאפיינת את גיל ההתבגרות, (על כן היא קרויה גם "פצעוני בגרות"), והיא נוטה לחלוף בתום תקופת ההתבגרות. מקורם של הפצעים בדלקת בזקיקי השערות, ובהצטברות של חלב תחת העור. בתגובה לאוויר היבש בעונת החורף, מייצר גופנו כמות גדולה יותר של חלב לסיכוך העור, דבר הגורם להחמרה במחלת האקנה, ולהופעתם של פצעים מרובים דווקא בעונת החורף.

 

  • גרד – המונח גרד מציין תחושה כללית בעור, המאופיינת בתחושת אי נעימות ודחף עז לגרד אזור מסוים. גרד מופיע לעיתים קרובות יחד עם תפרחת או אדמומיות, אולם הוא עשוי להופיע כדבר עצמאי. תחושת הגרד עשויה לנבוע ממגוון סיבות, כמו למשל: אלרגיה, מחלות עור, זיהומים, עקיצות חרקים, שינויים הורמונאליים, בעיות בבלוטת התריס ועוד. החורף פעמים רבות מגביר את תופעות הגרד עקב השילוב של אוויר יבש המגביר את היובש בעור וגורם לתחושת עקצוץ. כמו כן חיכוך מוגבר של בגדי צמר בעור יכול להגביר גרודים .
  • אסתמה של העור – אטופיק דרמטיטיס, הקרויה גם "האסתמה של העור", או "אקזמה", הינה מחלת עור הנוצרת עקב דלקת בשכבות העור העליונות. המחלה מופיעה בעיקר אצל ילדים ותינוקות, אולם היא עשויה להופיע גם אצל מבוגרים בשינויים קלים. אטופיק דרמטיטיס מתגברת בעונת החורף עקב הקור והיובש באוויר, אם כי ישנם אנשים החווים התגברות של המחלה דווקא בעונת הקיץ, עקב זיעה מוגברת.

סיכום

מחלות עור רבות אינן קבועות, והן מופיעות במחזורים על פי עונות השנה או על פי גורמים סביבתיים אחרים. חשוב מאד לטפל במחלות העור בהקדם האפשרי, שכן פעמים רבות הסימנים הראשוניים עשויים להחמיר, ולהשאיר נזקים בלתי הפיכים כמו צלקות, סימנים וכאבים כרוניים. רצוי לפנות בהקדם לגורם מקצועי ומנוסה על מנת שהלה יאבחן את המחלה ויעניק לכם את הטיפול המתאים. אתם מוזמנים לפנות למרפאה שלנו בכל שאלה, ואנו נשמח לעמוד לשירותכם ולהציע לכם את הטיפול הטוב ביותר.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם