מחקר: איך להתאים טיפול אישי לסובלים מאטופיק דרמטיטיס?

דוד פרלה

מחקר חדש שעסק בזיהוי השומנים הנמצאים בעור, מצא כי ניתן להוביל להקלה ניכרת בתסמיני אטופיק דרמטיטיס. ממצאי המחקר פורסמו במגזין הרפואי British Journal of Dermatology.

הממצאים החדשים יאפשרו להתאים באופן אישי את הטיפול למיליוני אנשים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס, אחת ממחלות העור הנפוצות.

מעגל קסמים בעייתי: כך נוצר חוסר איזון בעור

החוקרים מאמינים שזיהומים הנגרמים מסטפילוקוקוס לא מובילים רק לאטופיק דרמטיטיס אלא גם הופכים אותנו פגיעים לזיהומים נוספים בעור. פגיעות זו בונה מעגל קסמים של דלקות עור המפרות את המיקרוביום של העור המוביל לזיהומים נוספים וכך הלאה.

חוסר איזון זה, ככל הנראה, הוא מרכיב מהותי של אטופיק דרמטיטיס ויש בו כדי להסביר מדוע מחלה זו כה עמידה ומורכבת לטיפול.

ארופ אינדרה (Arup Indra), פרופ' בביה"ס לרוקחות של אוניברסיטת המדינה של אורגון (OSU), המוביל את המחקר, אומר שבעקבות המחקר "נוכל לזהות לראשונה את המרכיבים שלהם זקוק אדם כדי להחזיר את עורו למצב בריא. מדובר בבשורה ממש, לא רק עבור הסובלים מאטופיק דרמטיטיס או מחלות עור אחרות, אלא גם עבור אנשים בריאים המעוניינים בעור בריא יותר, עשיר בלחות ועמיד לתהליכי ההזדקנות".

כדי לטפל באטופיק דרמטיטיס, צריך לטפל ב"שמיכה" של העור

שומנים הם מרכיב חיוני לעור בריא. הם משמשים כמעין "שמיכה" המגינה של שלמותו ואחידותו של העור. השומנים הם חלק בלתי נפרד מהמערכת החיסונית ומתפקדים גם כמחסום טבעי כנגד זיהומים. כאשר ההרכב והכמות של השומנים בעור נמצאים ברמות תקינות ומאוזנות הם יכולים למנוע גם סרטן עור.

השומנים בעור כוללים סרמידים, חומצות שומן חופשיות, כולסטרול וטריגליצרידים. כששומנים אלה לא זמינים בכמות או בסוג הנכונים עלולות להיווצר דלקות בעור.

כשמדובר באטופיק דרמטיטיס, מדובר בפריחות קלות ותקופתיות העלולות להתפתח לבעיות עור קשות, ללא הפוגות, המופיעות על חלקים נרחבים של העור.

טיפול בסטרואידים, הן מקומיים והן בעלי השפעה מערכתית נרחבת, הוא אחד מדרכי הטיפול באטופיק דרמטיטיס. יחד עם זאת יש לו תופעות לוואי העלולות לגרום לבעיות בטיפול ממושך.

באמצעות הטכנולוגיה שיוליד המחקר יוכלו החוקרים למפות את פרופיל השומנים הייחודי של אדם על ידי כמה בדיקות פשוטות. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות הוצאת דגימת שומנים מהעור, שאותם יבדקו במכשור מיוחד (ספקטרומטר מסה). את התוצאות יוכלו להשוות עם פרופיל השומנים של האוכלוסייה הבריאה.

איזה שומן חסר לעור שלכם כדי להיות בריאים?

באמצעות הבדיקה הזו יוכלו החוקרים לדעת באופן מדויק אילו שומנים חסרים בעור ולפתח תרכובות מתאימות שיחליפו אותם. פתרון זה יוכל לשמש אנשים ספציפיים כמו גם קבוצות באוכלוסייה החולקות פרופיל שומנים דומה.

"ממצאים אלה, אודות השינויים בפרופיל השומנים והקשר שלהם לזיהומים חיידקיים, יכולים להיות פריצת דרך ממשית שתועיל לאנשים רבים המתמודדים עם אטופיק דרמטיטיס ובעיות עור אחרות" אומר פרופ' אינדרה.

מטרת החוקרים היא לשבש את מעגל הקסמים, שנע בין דלקות בעור וזיהומים בעור, באמצעות תרכובות שיחזירו את פרופיל השומנים בעור למצב בריא ומאוזן. מדובר בגישה חדשנית לטיפול בבעיות עור כמו אטופיק דרמטיטיס.

"המחקר הזה הוא בעל פוטנציאל להסיר כל אלמנט ניחוש מתהליך האבחון והזיהוי של תרכובת השומנים הרצויה שתעזור לשפר את בריאות העור", אומר פרופ' אינדרה, "והוא יעזור להשיב לעור את הסוג הנכון ואת הכמות הנכונה של השומנים שאדם צריך".

הרפואה הסינית ואטופיק דרמטיטיס

לפי הרפואה הסינית, מדובר במחלה של עודף אנרגיית יאנג, שתתבטא בתחושה של חום פנימי, בפריחה אדומה למראה המלווה גם בגרד חזק, בחוסר שקט נפשי ובבעיות שינה. קשיי השינה והגרד המתגברים בלילה, נפוצים במיוחד אצל ילדים (אך לא רק) הסובלים מבעיה של אטופיק דרמטיטיס ובעיות עור דומות.

כיוון שמדובר במחלה יאנגית חמה וכרונית ריפויה המוחלט עלול להתמשך, ולכן היא עלולה לגרום לפגיעה ביין, כלומר במשק הנוזלים בגוף. בפועל נראה ירידה בכושר הלחלוח וההזנה והתגברות היובש בעור. מצב זה דומה למעשה לחוסר האיזון במעטפת השומנית, כפי שהראה המחקר הנ"ל.

הטיפול ברפואה הסינית, על פי רוב, כולל כמה מרכיבים המכוונים לפיזור וקירור אנרגיית היאנג החמה, שנמצאת בעודף, ולחיזוק אנרגיית היין, שנמצאת בחוסר:

  • הדיקור יתמקד בנקודות שיש להן השפעה מקררת על העור, ובנקודות המעודדות הזנת נוזלים ולחלוח העור.
  • פורמולת צמחי המרפא תכיל צמחים בעלי השפעה נוגדת דלקת ומקררת את העור, וצמחים המזינים את העור ומשפרים את מצבו היבש של העור. צמחים אלה המזינים את העור משפרים למעשה את המעטפת השומנית החסרה כפי שמראה המחקר הנ"ל בחולי אטופיק דרמטיטיס.
  • בתזונה יותאמו למטופל מאכלים שיחזקו את משק הנוזלים בגוף (היין) ויפזרו ויקררו את עודף היאנג. תזונה נכונה יכולה לתרום גם היא לשיפור המעטפת השומנית של העור והזנתו.

למידע נוסף אודות הטיפול הטבעי באטופיק דרמטיטיס, פנו אלינו באמצעות הטופס המצורף ונשמח לענות.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם