מחקר: יעילות הטיפול המשולב באטופיק דרמטיטיס בצמחי מרפא ודיקור סיני

דוד פרלה

דוד פרלה – אחראי רפואה משלימה במחלקת העור ביה"ח תל השומר

דוד פרלה L.A.c , ד"ר פארס סאלמה , ד"ר מיכל סלומון,

ד"ר אביב ברזילי,  ד"ר הנרי טראו

מחלקת העור המרכז הרפואי שיבא ,תל השומר 

המחקר הוצג בכינוס השנתי של האיגוד הישראלי לרפואת עור ומין  18.6.08

והתפרסם בעיתון המקצועי האמריקני:

THE JOURNAL

OF ALTERNATIVE AND COMPLEMENTARY MEDICINE

רקע:

אטופיק דרמטיטיס הינה מחלה דלקתית כרונית שכיחה, המתאפיינת בהחמרות והטבות לסירוגין כאשר ביטויה העיקריים הינם גרד עז, יובש ולכינפיקציה של העור. כפי שמחקרים רבים הראו בעבר, המחלה גורמת לפגיעה משמעותית באיכות החיים ומהווה נטל רב על החולה והחברה.

בעשרים השנים האחרונות נצפתה עליה משמעותית בשימוש ברפואה משלימה על סוגיה השונים לטיפול בדרמטיטיס אטופית, ובפרט רפואה סינית הכוללת אקופונקטורה וצמחי מרפא.

בשנים האחרונות פורסמו מספר עבודות מבוקרות המדגימות את יעילות הטיפול בצמחי מרפא סיניים בחולים עם דרמטיטיס אטופית. מחקרים אלה השתמשו בתרכובת צמחים אחידה תוך התעלמות מעקרון האינדיוודואליזציה של הרפואה הסינית. לפי מיטב ידיעתנו, זה הינו המחקר הראשון הבודק את היעילות של טיפול משולב של צמחי מרפא ודיקור סיני בחולים עם אטופיק דרמטיטיס, עם אינדוודואליזציה של הטיפול לכל חולה לפי עקרונות  הרפואה הסינית המסורתית.

מטרה:

הערכת יעילות הטיפול המשלב אקופונקטורה וצמחי מרפא סיניים הניתנים ע"פ עקרונות הרפואה הסינית המסורתית.

שיטות:

עשרים מטופלים בין הגילאים 13-48 הסובלים מדרמטיטיס אטופית בדרגה קלה עד קשה, אשר קיבלו טיפול המשלב באקופונקטורה פעמיים בשבוע וצמחי מרפא סיניים, בצורת אבקה מרוכזת שלושה פעמים ביום במשך 12 שבועות. החולים נבדקו לפני התחלת הטיפול ובהמשך בשבועות 3, 6 , 9 ו 12 לאחר התחלת הטיפול. מדדי ההערכה הראשוניים היו :

מידת השינוי ב 1. Eczema Area and Severity Index (EASI) 2. ), Dermatology Life Quality Index. (DLQI)  ו 3. הערכת הגרד ע"י החולה באמצעות Visual analogue scale (VAS) יחסית להתחלת הטפול.

תוצאות המחקר:

לאחר 12 שבועות של טיפול נצפתה הטבה ב EASI  ב 100% מהחולים המשתתפים בניסוי . ה EASI  ירד מ 4.99 לפני התחלת הטיפול ל 1.8 לאחר 12 שבועות של טיפול עם מובהקות סטטיסטית גדולה ( P= 0.0003 ) . הירידה הממוצעת ב EASI הייתה 65% . בנוסף 78.8% מהחולים הראו שיפור ב VAS  ו DLQI  . ה DLQI ירד מ 12.5 ל 7.6 (0.0009 P=) עם ירידה ממוצעת של 39%. ה VAS ירד מ 6.8 ל  3.7 ( P= 0.00008 ) עם ירידה ממוצעת של 44.7% .

מסקנות המחקר:

המחקר מדגים את היעילות המובהקת של שילוב צמחי מרפא ודיקור סיני לטיפול בחולים עם דרמטיטיס אטופית. בהשוואה למחקרים קודמים בנושא שבדקו את היעילות של צמחים סיניים לבד כטיפול בדרמטיטיס אטופית, מחקר זה מדגים יעילות גבוה יותר של הטיפול המשולב מאשר טיפול בצמחי מרפא לבד.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם