מחקר: יעילותה של פורמולת צמחים לטיפול בהרפס זוסטר

דוד פרלה

בסקירת מחקרים שפורסמה במגזין הרפואי Phytotherapy Research, נבדקה יעילותם של צמחי המרפא העיקריים בפורמולת צמחים סינית המבוססת על ג'נטיאנה (Gentiana scabra), לטיפול בהרפס.

הרפס זוסטר (שלבקת חוגרת) הוא זיהום נגיפי הגורם למחלה המתבטאת בכאבים עזים ובשלפוחיות המופיעות על פני העור. השלפוחיות ממוקמות בצורה רוחבית בצד אחד של הגוף, באופן המזכירה חגורה – לכן השם שלבקת חוגרת.

הנגיף הגורם למחלה נקרא וריצלה זוסטר – אותו הנגיף הגורם אבעבועות רוח בילדים. מי שחלה בילדותו באבעבועות רוח נושא את הנגיף בצורה רדומה. בשלב מסוים – לפעמים עשרות שנים אחרי מחלת הילדות – הנגיף מתעורר, הופך פעיל וגורם לשלבקת חוגרת.

צמחי המרפא מקלים על הכאבים שנגרמים מהרפס

הטיפול הקונבנציונלי בהרפס הוא באמצעות תרופות אנטי נגיפיות. אם הן ניתנות בזמן, הן עשויות לסייע בהאצת הריפוי של הנגעים בעור. יחד עם זאת המחלה מלווה, על פי רוב, בכאבים עצביים חדים והם אחד הגורמים העיקריים לסבל בזמן המחלה.

הפורמולה שנבדקה במסגרת המחקרים מכילה כמה צמחי מרפא, העיקריים שבהם: ג'נטיאנה (Gentiana scabra), קערורית סינית (Scutellaria baicalensis), גרדניה יסמינית (Gardenia jasminoides). לקריאת תקציר המחקר במקור, לחצו כאן.

על בסיס מחקרים פרה-קליניים הראו החוקרים שלצמחים אלו 3 השפעות מיטיביות עיקריות על החולים בהרפס זוסטר:

  1. לצמחים אלו השפעה אנטי-דלקתית, בזכות מנגנון פעולה שלהם הנוגד ציטוקינים דלקתיים ואנזימיים המעודדים דלקת.
  2. עוד נמצא שפורמולה המכילה ג'נטיאנה, מקלה על הכאב הנגרם מהרפס זוסטר, מהר יותר מאשר טיפול תרופתי – גם כאשר היא משולבת עם טיפול מקומי בצמחים סיניים וגם כאשר היא הטיפול היחיד.
  3. המקרים של סיבוך עצבי (נוירולוגיה פוסט הרפטית), כלומר כאב חד בעצבים המתרחש בתוצאה מהרפס זוסטר, פחתו באופן ניכר, כאשר המטופלים קיבלו טיפול משולב של פורמולת ג'נטיאנה וטיפול מקומי בצמחים סיניים.

הסקירה התבססה על ממצאים שנלקחו מ-26 מחקרים שונים שבהם השתתפו 2,955 משתתפים. החוקרים ציינו ששיעור ההשפעה השלילית של הפורמולה הייתה נמוכה מזו של טיפול תרופתי.

עוד על הרפס קראו כאן >>

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם