החורף הגיע והעור יבש? כך תוכלו למנוע יובש בעור

דוד פרלה

ישנן מספר בעיות עור שעשויות להופיע או להחמיר בחורף – מה עושים כדי להימנע מבעיות כמו עור יבש בחורף וכיצד מטפלים בהן? וכיצד הרפואה הסינית יכולה לעזור לנו להתמודד עם בעיות עור שמחמירות בחורף?

זה לא החורף, זה הקור: מה הגורמים ליובש בעור ובפנים בחורף?

העור שלנו, עד כמה שידוע לנו, לא מחזיק לוח שנה תלוי על הקיר ומגיב בהתאם לחודשים המתחלפים. כדי לטפל בבעיה, כך מלמדת אותנו הרפואה הסינית, השלב הראשון הוא הבנת הגורמים לה. כדי לדעת כיצד להתמודד עם בעיות עור שקשורות למזג האוויר, כדאי להכיר את הסיבות להופעתן וכיצד הן קשורות לחורף. הסיבות לכך שהעור שלנו מגיב בצורה שונה בחורף הן רבות:

קור: קודם כל, ברוב המקרים, קור פירושו גם אוויר פחות לח. הקור גם מכווץ את העור וגורם לו להימתח, וכך הוא הופך פגיע יותר.

רוחות: הרוח מייבשת את העור ולוקחת ממנו את הלחות הטבעית שלו. בנוסף, כאשר הרוח חזקה ומצליפה, היא פוגעת בחלק החיצוני של העור שמהווה את שכבת המגן של העור והלחות האצורה בו – ללא שכבת מגן, הלחות בורחת מהר יותר.

שמש: לפעמים אנחנו שוכחים שגם בחורף השמש עדיין תלויה בשמיים ועושה נזקים לעור שלנו. בקיץ המודעות גבוהה יותר ואנחנו מקפידים על הגנה מהשמש עם כובעים וקרמים, אבל בחורף אנחנו פחות חושבים על כך ושוכחים להגן על העור שלנו מפני השמש החורפית – היא אמנם פחות חזקה אבל עדיין מספיקה בשביל לגרום נזק לעור ולייבש אותו.

שינויי מזג האוויר: התחממות והתקררות, גשם שוטף ואז שמש מייבשת – לעור קשה להתמודד עם שינויים אלה. המעבר מקור לחום וחזרה מותח ומכווץ את העור ויוצר פגיעות ורגישות בעור.

סיבות נוספות לבעיות עור בחורף קשורות למזג האוויר, אבל נובעות מההתנהגות שלנו בחורף והדרכים שבהן אנחנו מתמודדים עם מזג האוויר:

מזגנים: הם אמנם מחממים ועושים לנו נעים, אבל הם גם מייבשים את האוויר והאוויר היבש פוגע בעור שלנו.

פחות אוורור לעור: הרבה שכבות בגדים ולא מספיק אוויר טרי כך שהזיעה והלכלוך נשארים כלואים מתחת לשכבות ובצמוד לעור ולפעמים אפילו סותמים את הבלוטות בעור שלנו ומונעות ממנו לחות הכרחית.

אלרגיות: כיוון שבחורף הבית מאוורר בצורה מוגבלת, מי שאלרגי לקרדית האבק, לקשקשים של בעלי חיים וכדומה סובל יותר – האלרגיות מתפרצות ולפעמים הביטוי שלהן הוא עור יבש ומגורה.

תרופות: לתרופות למחלות שנפוצות בחורף ישנן תופעות לוואי שונות שאחת מהן היא עור יבש.

פחות פירות: נכון שיש פירות גם בחורף, אך מי שמעדיף את פירות הקיץ ולכן אוכל פחות פירות בחורף עלול לגלות שהעור שלו משלם את המחיר. מומלץ להרבות בפירות.

מצב רוח: החורף משפיע על מצב הרוח שלנו. אם אנחנו מאלה שהגשם, העננים והקור משמחים אותם, אז העור שלנו מרוויח מהמצב. אבל אם אנחנו מאלה שהחורף מעציב אותם, העור שלנו עלול גם הוא לסבול מכך. מצב העור מושפע ממצב ההורמונים בגוף שלנו. אסטרוגן הוא הורמון שנפוץ אצל נשים אבל נמצא גם אצל גברים ובכמויות גדולות הוא מפחית את היובש בעור. כאשר אנחנו במצב רוח ירוד, הגוף מפריש פחות אסטרוגן ויש יותר סיכוי ליובש בעור.

הרבה מים – יותר יובש: למרבה הפלא, מים יכולים לייבש! דווקא בחורף, לעיתים אנחנו מתפנקים באמבטיות חמות וממושכות והדבר גורם לעור שלנו להתייבש. יתר על כן, מים חמים מייבשים יותר ממים קרים. אין זה אומר שצריך להפסיק להתקלח ולהימנע מאמבטיה טובה – אבל כדאי שלא להאריך בהן: מקלחת של פחות מעשר דקות מספיקה בהחלט.

טיפול מונע: איך למנוע מצב של עור יבש בחורף?

הרפואה הסינית מדגישה שהטיפול הטוב ביותר בבעיה רפואית הוא הטיפול המונע – לדעת איך לנהוג בגוף שלנו בצורה נכונה ולשמור על האיזון הפנימי על מנת למנוע מחלות. על מנת להתמודד עם החורף, הקור, הרוחות, המזגנים ושאר הדברים שפוגעים בעור שלנו, קודם כל חשוב להקפיד על מספר צעדים:

  • להגן על העור מפני שמש, רוח וקור
  • להוסיף לעור לחות באמצעות משחות מתאימות
  • להימנע מאמבטיות ארוכות ומקלחות ממושכות
  • לאכול הרבה פירות וירקות טריים, קטניות ודגנים, לשתות הרבה ולהימנע מאכילת ג’אנק פוד
  • כשמפעילים מזגן, להוסיף לחות לאוויר; אם אפשר, לצמצם את החשיפה למזגן
  • לאוורר את הגוף
  • לאוורר את הבית

מחלות עור שמחמירות בחורף

לפעמים, לא מדובר רק בעור יבש בגלל רוח וקור או מזגן ומקלחת אלא החמרה במחלת עור כלשהי. ישנן מספר מחלות עור שיכולות להחמיר בגלל מזג האוויר החורפי.

פריחה בקור: בעיות בגלל הזעת יתר בחורף? מסתבר שזה אפשרי. חררה (או מיליאריה וגם פריחת חום) היא פריחה שנגרמת בגלל חסימה של בלוטות הזיעה והיא מתאפיינת בהופעת נקודות אדומות על העור. כאשר מזיעים הרבה, הזיעה מצטברת ועלולה לחסום את הבלוטות בעור. בחורף, זו תופעה ששכיחה יותר אצל תינוקות שמכוסים בהרבה שכבות ולא מאווררים מספיק. אבל גם מבוגרים יכולים לסבול מכך בחורף: אנשים שסובלים ממשקל עודף הם בעלי נטייה לסבול מהבעיה הזו, אפילו בחורף הקר.

כדי למנוע, חשוב לאוורר את עור התינוק, במקום מוגן מקור, כמובן. לרוב הפריחה חולפת לבד אך מומלץ גם ללבוש – או להלביש את התינוק – בגדים רפויים. כמו כן חשוב להקפיד על ניקיון.

סבוריאה: מחמירה בחורף בגלל היובש באוויר. קראו עוד >>

פסוריאזיס: מחמירה בחורף כיוון שיש פחות חשיפה לשמש שמועילה מאוד בטיפול במחלה. גם קרינת השמש חלשה יותר ויש, כמובן, יותר ימים מעוננים ובלי שמש. קראו עוד >>

דלקת עור אטופית (אסטמה של העור): התסמינים של מחלת עור זו כוללים עור יבש ומגורה. בחורף, שימוש במזגנים לחימום גורם להתייבשות האוויר והאוויר היבש מחמיר את תסמיני המחלה. קראו עוד על אסטמה של העור >>

הרפואה הסינית והיובש בעור: איך מטפלים בעור יבש?

לרפואה הסינית יש מגוון פתרונות למחלות עור בכלל ולבעיות של עור יבש בחורף בפרט. משחות שמבוססות על צמחי מרפא כמו קנידיום או סקוטלריה יכולות להשיב לעור את הלחות החסרה לו. משחות אחרות מטפלות בבעיה הרפואית המחמירה עם מזג האוויר.

בנוסף, ישנם צמחי מרפא מוסיפי לחות. אחרי אבחון ברפואה סינית, צמחים אלה ניתנים לשתייה ומאוד עוזרים להפחתת תופעות היובש בעור ולאיזון משק הנוזלים בגוף.

התאמה של דיאטה מתאימה למטופל מסייעת גם היא בהשבת האיזון לגוף ושיפור היכולת של הגוף להתמודד עם פגעי מזג האוויר.

טיפול בדיקור יכול לסייע להשבת האיזון הפנימי לגוף שמתבטא בין השאר במצב העור שלנו ולסייע לנו להירגע ולשפר את מצב הרוח שלנו.

אז בין אם אתם סובלים מעור יבש בחורף ובין אם מדובר בהחמרה של מחלת עור קיימת – שלא כמו מזג האוויר, ניתן לשנות את המצב. בעור יבש ניתן לטפל וגם למנוע את הופעתו כך שניתן לעבור את החורף בשלום.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם