אסטמה של העור תינוקות – אטופיק דרמטיטיס

  • אסטמה של העור תינוקות, או "אטופיק דרמטיטיס" בשמה המקצועי, היא אחת ממחלות העור הנפוצות ביותר בקרב תינוקות וילדים קטנים: מבחינה סטטיסטית, היא תופיע אצל שליש מאוכלוסיית התינוקות והילדים עד גיל חמש.
  • בשלביה החמורים ביותר של המחלה, היא מאופיינת בתופעות קשות, כמו למשל פריחה אדומה ומגרדת בין הקפלים הפנימיים של העור באזור המרפקים והברכיים.
  • אף על פי שאצל רוב התינוקות והילדים מצב המחלה משתפר, הרי שהיא עדיין כרוכה בסבל רב, עליו אפשר להקל באמצעות טיפול טבעי על פי עקרונות הרפואה הסינית.
אסטמה של העור אצל תינוקות וילדים

 דיקור (לא כואב ) לילדה בת שנתיים וחצי להורדת הדלקת והגרד

אסטמה של העור אצל תינוקות וילדים – לפני ואחרי

אסטמה של העור תינוקות

לפני ואחרי 4 חודשי טיפול

אסטמה של העור מרפק של תינוק - לפני ואחרי

לפני ואחרי חודש טיפול

אסטמה של העור ביד - לפני ואחרי

לפני ואחרי שבועיים טיפול

איך תדעו שהתינוק שלכם סובל מאסטמה של העור?

אחד האתגרים הגדולים במחלות אצל תינוקות הוא האבחון המוקדם שלהן וזאת מאחר שהקטנטנים שלנו עדיין לא מסוגלים להסביר מה מציק להם באופן ברור בדומה לאנשים בוגרים. לכן, ריכזנו עבורכם מספר תסמינים אפשריים שיכולים להעיד על אסטמה של העור אצל תינוק:

  • אופי פיזור הפריחה – באטופיק דרמטיטיס אצל תינוקות מגיל חודשיים הפריחה לרוב מופיעה באזור הפנים, הקרקפת ומאחורי האוזניים. ובאטופיק דרמטיטיס אצל ילדים מגיל שנתיים המחלה לרוב מופיעה באזורים בהם קיימים קפלי עור כמו בצוואר, במפרקים ובברכיים.
  • גרד – כמו באחוז ניכר של מחלות העור גם במקרה הזה אחת התופעות הנפוצות ביותר הינה גירודים שעשויים לגרום לפריחה ואף לאדמומיות, אז במידה והתינוק שלכם מגרד יתר על המידה זה יכול להיות סימן.
  • מצב כרוני – כאשר התופעה של האדמומיות והגרד חוזרות על עצמן מעת לעת (פעם מחמירה ופעם מתמתנת)
  • היסטוריה משפחתית – במידה והתינוק שלכם מתגרד ובמקביל ידוע על היסטוריה משפחתית של מחלה אלרגית אחרת (לדוגמא אסתמה) זה תמרור אזהרה נוסף

מהם הגורמים לאסטמה של העור אצל תינוקות וילדים?

ישנם מספר גורמים אפשריים למחלה:

  • רקע גנטי וסביבתי המתבטאים במערכת חיסונית רגישה יותר לאלרגיות ומחלות אחרות בעלות אופי דלקתי: ל-70% מהתינוקות שסובלים מהמחלה יש קרובי משפחה שהיו חולים במחלה בעבר ולעיתים מתבצעת "קפיצת דור" בין דור חולה אחד למשנהו.
  • חילופי עונות
  • מתח נפשי
  • רטיבות לחות – רחצה מרובה המייבשת את העור
  • תגובה אלרגית – למזונות מסוימים
  • נטייה להזעת יתר

כל אלה ועוד עשויים להשפיע לרעה על תסמיני המחלה (מעבר לכך שילדים ותינוקות רגישים אליהם בלאו הכי).

איך משכנעים תינוק / ילד לא לגרד

תינוקות וילדים שסובלים מאסטמה של העור נוטים לפתח חום פנימי גבוה בשל התהליך הדלקתי שמאפיין את המחלה. כשזה קורה, החום עלול להיווצר במערכת העיכול ולהגיע משם לעור, ליצור יובש ומכאן הדרך לתחושת הגרד העז היא קצרה. להלן מספר טיפים שיסייעו לכם לשכנע את התינוק להפסיק לגרד:

  • הימנעו מדרך השלילה – הילד שלכם סובל מאסטמה של העור וזאת הסיבה שהוא מתגרד, לכן אין שום טעם שבכל פעם שהוא יתגרד תעירו לו: "תפסיק כבר להתגרד". ילדים כמו מבוגרים נוטים לעשות יותר פעולות כאשר חל עליהן איסור או הגבלה.
  • תעסיקו את הילד – ככל שתעסיקו את הילד יותר בפעולות ומשחקים מסיחי דעת הוא עשוי להתגרד פחות.
  • תהפכו את זה לחוויה ומשחק – אין דבר שילדים יותר אוהבים ממשחקים! גם סיטואציה של גירוד יתר יכולה להפוך בקלות למשחק / תחרות שתגרום לילד שלכם להשתדל שלא להתגרד. משחק לדוגמא: קובעים עם הילד שבכל פעם שהוא רוצה לגרד והוא מצליח להתאפק הוא מקבל נקודה חיובית אחת

מספר דגשים לטיפול ראשוני בבית

  • ניקיון – שמרו על סביבת התינוק נקייה ככל האפשר והימנעו מקרבת בעלי חיים וחפצים שצוברים לכלוך ואבק
  • הלבשה – מומלץ להלביש תינוק שסובל מאסטמה של העור בבגדים אווריריים וקלילים מבד טבעי, כמו כן מומלץ להסיר את הפתקית שבגב החולצה כדי למנוע גירוד.
  • טמפרטורה מאוזנת – מומלץ להימנע מטמפרטורות קיצונית (שלא יהיה חם מדי ולא קר מדי)
  • שמירה על לחות העור – חשוב לשמור על לחות עורו של התינוק בכדי למנוע יובש וגרד. רצוי לקלח את התינוק בשמן אמבט ולאחר סיום הרחצה למרוח קרם לחות.

איך להקל על אסטמה של העור אצל תינוקות באמצעות הרפואה הטבעית?

חלק מהאלמנטים בטיפול יהיו מוכרים גם למבוגרים שסובלים בעצמם ממחלות עור, אך יש לשים את הדגש על התאמתם לילדים שאין להם לרוב משמעת עצמית גבוהה או כושר סיבולת הזהה לזה של בוגרים.

חלק גדול מן הטיפול בילדים מתמקד בהורדת החום הרב הנצבר בגוף ובין היתר משפיע על מערכת העיכול ותורם להמשך קיומו של המצב הדלקתי, היובש בעור והרצון להימצא בחדר ממוזג גם כשבחוץ קר…

המלצות מטופלים ורופאים

המלצות רופאים | 06.07.2020

פרופסור הנרי טראו: ״הטיפול המשולב במחלות עור מקצר את זמן ההחלמה״

המלצה של פרופסור הנרי טראו על דוד פרלה

דוד פרלה מוכר לי שנים רבות כמטפל ברפואה משלימה – רפואה סינית הוליסטית המשלבת אקופונקטורה ונתינת צמחים עם תכונות ייחודיות.

דודי התחיל לעבוד במרפאת עור בתל השומר לפני הרבה שנים והיה בעצם הראשון שפתח שירות בדיציפלינה זאת. הוא עבר השתלמות מיוחדת בסין בתחום הרפואה הסינית במחלות עור, לדעתי היחיד בארץ.

משך כל השנים עבדנו ביחד, אנחנו ברפואה קונבנציונלית ודודי פרלה ברפואה משלימה. טיפול משולב זה הביא לתוצאות לא מבוטלות ואין ספק שהיה לעזר רב למטופלינו.

ברצוני להוסיף גם שהטיפול המשולב דהיינו רפואה קונבנציונלית + אקונפוקטורה במחלות עור כרוניות כמו דרמטיטיס אטופית, פסוריאזיס, אורטיקריה, אקנה, אלופציה אראטה, סבוריאה, מקצר בהרבה מקרים את ההחלמה.

יש עבודות שפורסמו על השילוב שמוכיחות את זה.

דודי פרלה פירסם אתי ועם ד״ר פרס סלמה עבודה בדרמטיטיס אטופית שאף היא הולכת לאותו כיוון.

פרופסור הנרי טראו
רופא בכיר מחלקת עור ביה"ח שיבא
לשעבר מנהל המחלקה

אטופיק דרמטיטיס | 21.06.2017

טיפול מומלץ לאסטמה של העור בילדים: ״אחרי יותר משנתיים, אני כמעט ולא מתגרדת״

המלצת מטופת (בת 8) שבסלה מאטופיק דרמטיטיס

שלום,

קוראים לי מתן, אני בת שמונה וחצי ויש לי אטופיק דרמטיטיס, או בשפה המובנת יותר אסטמה של העור.

המחלה התפרצה אצלי קצת אחרי שנולדתי. בהתחלה כשהייתי תינוקת היו לי פצעים מסביב לצוואר, ומאחורי האזניים היה לי מאוד מגרד, אז גם הייתי פוצעת את עצמי כשהייתי מתגרדת והיה יורד לי דם.

אבא ואמא לקחו אותי לרופא והרופא נתן לי כל מיני משחות עם קורטיזון. המשחות היו עוזרות אבל זה היה לתקופה קצרה יחסית וכל פעם היינו צריכים להחליף משחה. ככל שגדלתי האזורים המגרדים גדלו והציקו לי מאוד. יום אחד כשהיינו אצל רופא העור, ד"ר יצחק קונפינו, הוא המליץ לנו להתייעץ עם דודי פרלה, מומחה לרפואה סינית.

הייתי בת שש כשהגענו לדודי, כולי מלאה בפצעים מגרדים. דודי נתן לנו כל מיני תכשירים של אטופיק וגם רקח לי תה צמחים שאני שותה אותו בבוקר ובערב בתוך קפסולות כי הטעם לא טעים לי בתור תה. אחרי תקופה קצרה דודי ייעץ לאמא ואבא שאני אעבור דיקור, שזה גם יכול להקל. אני קצת פחדתי מהמחטים בהתחלה, אבל אחרי שדודי דיקר את אבא שלי ואבא לא צעק ולא בכה, ראיתי שזה לא כואב והסכמתי. מה שהכי כיף זה שאחרי כל דיקור יש גם פרס מדודי.

היום אחרי יותר משנתיים, אני כמעט ולא מתגרדת. אני עדיין שותה את התה צמחים וגם את הפרוביוטיקה וכשיש לי גירוד קטן אני תכף מגיעה לדודי והוא מדקר אותי.

לפני 8 חודשים נולדה לי אחות קטנה בשם ליאם וגם היא נולדה עם אטופיק. בגיל חודש דודי כבר עשה לה דיקור. היום גם ליאם שותה תה בתוך החלב שלה ומגיעה לדודי פעמיים בשבוע לקבל דיקור.

דודי אומר שליאם אלופת הדיקור, ואני מסכימה – היא באמת אמיצה. לפעמים כשיש לליאם מלא פצעים, אמא ואבא לוקחים אותה לד"ר יצחק קונפינו כדי שהוא ייתן לה משחת קורטיזון להרגעה.

אני מאוד אוהבת את דודי, הוא נחמד ומצחיק והוא הבריא אותי. אני מקווה שגם אחותי ליאם תפסיק להתגרד בקרוב. דודי אומר שככל שליאם תגדל היא תתגרד פחות. בינתיים ליאם מגיעה לדודי לקבל דיקור ובסוף היא מקבלת הפתעה (שאני ואחותי השנייה, שלו, שומרות לה עד שתגדל).

דודי, תודה רבה!

אטופיק דרמטיטיס | 21.05.2014

המלצה: ״אסטמה של העור נעלמה לחלוטין״

בתנו הילה סבלה מאסטמה של העור, שבאה לידי ביטוי בכתמים אדומים בפנים ובאקזמה קשה.

לאחר מספר טיפולים החל שינוי דרמטי ביותר במצב העור, והאסטמה של העור חלפה כלא הייתה.

יצויין כי הילה סובלת מאסטמה של העור לאורך שנים, ועד היום לא חלה הטבה משמעותית כל כך ללא טיפול בסטרואידים. הטיפול המסור של דוד פרלה ייתר את הצורך בסטרואידים והשפיע באופן ניכר ומיידי.

בקיצור, מומלץ בחום.

המלצות רופאים | 09.07.2020

ד״ר שרון באום: ״ממליצה בחום לשלב את הרפואה הסינית בטיפול הקונבנציונלי בבעיות עור״

המלצה של ד

מהיכרותי עם דוד העובד במחלקת העור ביחד עימי בבית החולים שיבא מזה 15 שנה נוכחתי ביכולותיו לשלב בצורה אינטגרטיבית טיפולי רפואה סינית – דיקור וצמחי מרפא – עם הטיפול הרפואי הקונבנציונלי הניתן במחלקתנו. שילוב זה הביא לתוצאות קליניות מצוינות במגוון גדול של חולים הסובלים מבעיות עור.

במסגרת העבודה במחלקת העור צבר דוד ניסיון טיפולי רב בעקרונות הרפואה הקונבנציונלית ואף הראה בעבודות ומחקרים שפורסמו בעיתונים רפואיים את יעילות השילוב של הטיפול ברפואה סינית באטופיק דרמטיטיס ואורטיקריה.

לדוד יכולת טיפולית גבוהה במגוון בעיות עור ומסירות רבה למטופליו.

אני ממליצה בחום לכל מטופל לשלב את הרפואה הסינית במסגרת הטיפול הקונבנציונלית בבעיות עור שכיחות כגון אטופיק דרמטיטיס, אורטיקריה, פסוריאזיס, סבוריאה, אלופציה אראטה (נשירת שיער), ויטיליגו, אקנה.

בכבוד רב,
ד״ר שרון באום
ס. מנהל מחלקת עור ביה״ח שיבא

אטופיק דרמטיטיס | 23.07.2009

טיפול באטופיק דרמטיטיס: ״לכל הספקנים – הטיפול הזה עובד ביג טיים״

המלצה של מטופל שסבל מאטופיק דרמטיטיס

איך אני כותב מכתב המלצה? שאלתי את דודי. פשוט, הוא אמר, תכתוב בדיוק מה שקרה לך. יודע מה, אמרתי לו, זה רעיון מצוין.

הגעתי לדודי במצב של אטופיק דרמטיטיס לא קל. ניסיתי משחות שונות, זריקות קורטיזון, הומאופטיה ומה לא… באתי לדודי כמוצא אחרון ובליבי ספקות רבות. אחרי טיפול בדיקור וצמחים, המצב לפתע השתפר משמעותית. הפצעים החלו להיעלם, הגרד ירד פלאים ואפילו התחושה הכללית שלי השתפרה מאוד.

זה מקרה קלאסי של לפני/אחרי.

לפני – גרד בלתי פוסק ופגיעה באיכות החיים.

אחרי – היעלמות כמעט מוחלטת של המחלה והחלמה מהירה.

לכל הספקנים אני אומר – רפואה סינית – זה עובד ביג טיים. חבל שלא חשבתי על זה קודם. הייתי יכול לחסוך הרבה סבל.

תודה לך דודי (ותודה לסינים…)

טיפול טבעי באסטמה של העור אצל תינוקות

לוגו טורקיז עם רקע שקוף

דיקור סיני

בניגוד למה שמקובל לחשוב, הדיקור הסיני מותאם לגיל המטופל ומכיוון שהוא אינו כואב, חלק גדול מן הילדים מתייחסים אליו כמשחק ולא כטיפול. לדיקור הסיני יש את היכולת להקל על תסמיני המחלה ולאזן את המערכת החיסונית להורדת התגובה האלרגית.

לוגו של עלים בצבע טורקיז עם רקע שקוף

צמחי מרפא לשתיה

צמחי מרפא המותאמים במיוחד לכל מטופל וניתנים ללקיחה באמצעות טיפות בנוזל או באבקה המומסת במים ומתאימות גם לילדים אשר לא מתייחסים אליהם כתרופה או כדור מריר שיש לבלוע עם מים… (במידת הצורך ניתן למהול את הטיפות במעט סירופ).

לוגו לבן על רקע שקוף

שינוי תזונתי

אמנם לילדים קשה יותר להקפיד על הרגלי אכילה נכונה מאשר מבוגרים, אבל יש בהחלט מספר עצות לתזונה נכונה, בדגש על מאכלים שאפשר להימנע מהם על מנת להפחית את ההתחממות של הגוף והתופעות האלרגיות. לדוגמה, יש להימנע מאוכל מתובל וחריף כמו ג'ינג'ר, ואפילו קינמון או הל (למרות ההשפעה המרגיעה הידועה שלהם). כמו כן, חשוב להימנע ממזונות שמכילים חומרי טעם וריח ובכלל זאת מתוקים וחטיפים. פירות מסוימים דווקא רצוי וכדאי לשלב בתפריט – לדוגמה, אבטיח, מלון, אגס או בננה. בנוסף לכך, מומלץ תוסף תזונה פרוביוטיק סטארט – לתינוקות וילדים.

לוגו של עלים בצבע טורקיז על רקע שקוף

משחות טבעיות

ללא סטרואידים, להוספת לחות והורדת היובש והגרד עם צמחי מרפא בעלי השפעה מטיבה לעור וקרם הגנה לעור רגיש.

חשוב להדגיש כי אלו הן כמובן המלצות כלליות בלבד, וחשוב מאוד להתאים טיפול פרטני לכל מטופל ומטופל בהתאם לסימפטומים וחומרת המצב.

האם ניתן לשלב את הטיפול הטבעי בטיפול הרפואי המקובל?

הגישה הטיפולית של דוד פרלה היא שבמיוחד במקרים בעלי דרגת חומרה בינונית וקשה, מומלץ במידת הצורך לשלב את הטיפול הטבעי כטיפול תומך בטיפול הרפואי הקונבנציונלי המקובל. שילוב זה יביא להשגת תוצאות מירביות להקלה מהירה במצב העור, להפחתה בצורך בתרופות עם תופעות לוואי, לזירוז בתהליך ההחלמה הטבעי של הגוף ויאפשר גם במחלות עור כרוניות עקשניות הפוגות ארוכות יותר ושיפור משמעותי באיכות חיי המטופל. דוד פרלה עובד בשיתוף פעולה עם רופאי עור רבים.

כותב המאמר דוד פרלה, מומחה לטיפול טבעי במחלות עור, בעל תעודות הסמכה בינלאומיות וניסיון של 30 שנות טיפול במרפאתו ברפואה סינית במחלות עור במבוגרים וילדים.

לוגו של ספר בצבע תכלת עם רקע שקוף
מחקר ב'שיבא': רפואה סינית הקלה באסטמה בעור. דוד פרלה טיפל ב-20 חולי אטופיק דרמטיטיס
מחקר בתל השומר מצא כי טיפול משולב של צמחי מרפא סיניים ודיקור, שיפר באופן ניכר את מצבם של חולים ב"אטופיק דרמטיטיס", אסטמה. מנהל מחלקת עור: "התוצאות הפתיעו אותי, החולים היו מאד מרוצים".
למאמר המלא
דלקת עור אטופית ספרו של דוד פרלה
ספרו של דוד פרלה, ״דלקת עור אטופית״ מציג, לראשונה בעברית, שתי גישות רפואיות לטיפול במחלה – האחת מן הרפואה המערבית והשנייה מן הרפואה הסינית. תוכלו למצוא בו תשובות מקיפות ומעמיקות לשאלות המטרידות הורים וילדים, חולים ומטפלים כאחד.
למידע נוסף
טופי הילד האוטופי - ספרו של דוד פרלה
חוברת הדרכה להורים ולילדים – טיפול באסטמה של העור. מתוך ספרם של דוד פרלה וד״ר יצחק קונפינו – ״דלקת עור אטופית״ בהוצאת פוקוס.
לחצו להורדת החוברת
לוגו של זכוכית מגדלת בצבע טורקיז על רקע שקוף

שאלות ותשובות נפוצות

  • פעמים רבות קיים רקע גנטי  למחלה כך שהופעתה בלתי נמנעת בחלק גדול מהמקרים, הטיפול ברפואה סינית יקל מאוד על תסמיני המחלה יקל על הגרד יקטין את אזורי הפריחה  ויזרז את מהלך ההחלמה הטבעי של הגוף.

  • במידה וקיימת החמרה בתסמינים ניתן בעצת רופא עור לשלב טיפול במשחות סטרואידיות ואנטי היסטמינים. השימוש במשחות סטרואידיות נועד להביא הקלה מיידית ולמנוע זיהום משני באזורי התפרחת. מומלץ במקביל לטיפול ברפואה המערבית לשלב טיפול ברפואה סינית, אשר עשוי להפחית את הצורך במשחות סטרואידיות ולהקטין את תופעות הלוואי של השימוש בסטרואידים.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם