על העול הנפשי שבחיים עם אורטיקריה

מחלות עור מביאות איתן התמודדות לא פשוטה, גם בגלל שמדובר במחלות ויזואליות שחשופות לכל. לכן, ההתמודדות היא גם פיזית וגם נפשית. מבין כל מחלות העור, ההתמודדות עם מחלת האורטיקריה היא אחת המורכבות ביותר. מדובר על מצב נפוץ המאופיין בעור מגורה, אדומה ואפילו מוגבה מן העור. המחלה משפיעה על אנשים בכל הגילאים והיא יכולה להיגרם על ידי גורמים שונים ומשונים. חשוב להבין את המחלה ולדעת להתמודד אתה.

מהי ההשפעה על המצב הנפשי?

חיים עם אורטיקריה יכולים להציג קשיים נפשיים עבור אנשים שנפגעו מהמצב. הגירוד המתמשך, אי הנוחות והאופי הבלתי צפוי של הפריחות יכולים לגרום למצוקה רגשית ולהשפיע על איכות החיים. ישנה דאגה מתמדת לגבי טריגרים פוטנציאליים, פחד התלקחויות מביכות בציבור, ותסכול על חוסר השליטה יכול להוביל חרדה ודיכאון. הטבע הגלוי של הגירויים והפריחות עשוי גם לגרום למודעות עצמית מוגזמת לעור ולבידוד חברתי. חשוב להכיר באתגרים המנטליים העומדים בפני אנשים עם אורטיקריה ולספק להם תמיכה, הבנה וגישה למשאבים המתאימים לניהול ההיבטים הפיזיים והרגשיים של המצב.

מדובר למעשה במעגל קסמים שחשוב לפרוץ אותו,כיום ידוע גם ברפואה מערבית שמצבי לחץ ומתח ממושכים מערערים את מערכת החיסון, ומכיוון שאורטיקריה היא מחלה אוטואימונית בבסיסה הלחץ הנפשי מעודד את התפתחות המחלה בעוד רגיעה נפשית מעודדת את תהליך הריפוי.

ההשפעה של האורטיקריה על הדימוי העצמי

אורטיקריה, עם הטבע שלה, הוויזואלית שלה והעובדה שהיא בלתי צפויה, יכולה להשפיע באופן משמעותי על הדימוי העצמי של החולה. הופעת הפריחה האדומה והגירוד המתמיד יכולים להוביל לתחושות של  מבוכה, והערכה עצמית נמוכה יותר. הפחד משיפוט והצורך לכסות כל הזמן את האזורים המושפעים יכול להחמיר עוד יותר את הרגשות השליליים האלה. הנזק לדימוי העצמי יכול להתרחב מעבר למראה הפיזי, ולהשפיע על הערך העצמי והביטחון העצמי הכולל. חשוב מאוד לספק תמיכה והבנה לאנשים עם אורטיקריה, לעזור להם לנווט באתגרים האלו ולקדם קבלה עצמית וקבלה של המחלה [(לא מאבק עם עצם קיום המחלה בגוף ) תוך ידיעה שבמרבית המקרים היא גם חולפת מעצמה. בניית חוסן וחיפוש עזרה מקצועית יכולים גם לשחק תפקיד חיוני בשיקום דימוי עצמי חיובי.

ההתמודדות עם הצד הנפשי של המחלה

התמודדות עם הצד הנפשי של אורטיקריה דורשת גישה פתוחה ורצון לפעול בכמה מוקדים. ראשית, חשוב לחפש הדרכה רפואית וטיפול כדי לנהל את הסימפטומים הפיזיים ביעילות. בנוסף, תרגול טכניקות ניהול מתח כגון נשימה עמוקה, מדיטציה, או יוגה יכול לעזור להפחית חרדה ולקדם הרפיה. חיפוש אחר תמיכה מיקירים יכול להיות מועיל, כמו גם הצטרפות לקבוצות תמיכה שמעודדות את שיתוף הסיפור האישי של החולים. חיפוש של טיפול נכון יכול לספק מרחב בטוח לבטא רגשות ולקבל הבנה. בנוסף,

טיפול ברפואה סינית – הטיפול ברפואה סינית רואה גוף ונפש כאחד ,ולכן גם דיקור בנקודות בעלות השפעה מרגיעה על הנפש ומאזנת את מערכת החיסון יתרום לרגיעה נפשית וריפוי מהיר יותר של המחלה, כמו כן שילוב צמחי מרפא מרגיעים הניתנים לאחר אבחון  ישפר גם הוא את תהליך ההחלמה והרגיעה.

יש לפתח אסטרטגיות התמודדות, כגון טכניקות הסחת דעת או עיסוק בפעילויות מהנות, שיכולים לעזור להפנות את המיקוד הרחק מהמצב. לבסוף, שמירה על הלך רוח חיובי, תרגול טיפול עצמי, במקרים של חרדה מתמשכת ומתח שמפריע להתנהלות השגרה  מומלץ להיעזר גם בטיפול פסיכולוגי הידיעה  כי אורטיקריה אינה מגדירה את הערך של הבנאדם יכול לתרום לבניית חוסן וקידום רווחה נפשית. ככל שמשתפים יותר, מבינים כי אתם לא לבד, ויש אפשר להכיל ולקבל את המצב בצורה טובה יותר.

מהם הסוגים השונים של המחלה?

הבנת הסוגים השונים של אורטיקריה  חיונית לניהול וטיפול יעיל של המצב. סוג אחד של אורטיקריה הוא אורטיקריה חריפה, הנמשכת פחות משישה שבועות. היא נגרמת לעתים קרובות על ידי תגובות אלרגיות למזונות מסוימים, תרופות, עקיצות חרקים, או זיהומים. אורטיקריה חריפה בדרך כלל נפתרת בכוחות עצמה או בעזרת אנטיהיסטמיניים והימנעות מטריגרים.

אורטיקריה כרונית, לעומת זאת, נמשכת יותר משישה שבועות. והיא יכולה להיות מאתגרת יותר לאבחון ולניהול מאשר אורטיקריה חריפה. אורטיקריה כרונית מסווגת לעתים קרובות לשני תת-סוגים: אורטיקריה ספונטנית כרונית ואורטיקריה כרונית. אורטיקריה ספונטנית כרונית מתרחשת ללא כל טריגר ניתן לזיהוי, בעוד אורטיקריה כרונית  מופעלת על ידי גורמים פיזיים כגון לחץ, טמפרטורה או פעילות גופנית.

צורה אחרת של אורטיקריה נקראת דרמטוגרפיה (dermatographism) או אורטיקריה פיזית (physical urticaria). במצב זה, הגירויים מופיעים לאחר שהעור נשרט או נתון ללחץ. בדרך כלל, הפריחה מתפתחת במהירות באזור הגירוי ומתפוגגים בתוך שעה. אורטיקריה יכולה להיות קשורה גם להפרעות אוטואימוניות בסיסיות, כגון אורטיקריה אוטואימונית או דלקת כלי דם אורטיקאריאלית. מצבים אלה דורשים הערכה וטיפול נוספים על ידי רופא עור או אלרגיה.

אפשר להתמודד

בשורה התחתונה, מחלת האורטיקריה כוללת מגוון של סימפטומים הן גופנים והן נפשיים המתבטאים בפריחה אדומה מורמת ומגרדת על העור וגם במצבי מתח ולחץ ממושכים . חשוב לטפל בשני ההיבטים, ולכן חשוב לשלב עם טיפול רפואי נכון גם טיפול ברפואה משלימה  שיביא לזירוז תהליכי הריפוי ויעניק יותר רגיעה בתהליך ההתמודדות עם המחלה.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם