השפעת אסטמה של העור על גדילה והתפתחות התינוק

מהי אסטמה של העור?

אסטמה של העור, או אטופיק דרמטיטיס, היא מחלה כרונית של העור, שגורמת להופעת עור יבש ומגרד. המחלה, שנקראת לעיתים גם 'דלקת עור אטופית', משפיעה על כשלושה עד שבעה אחוזים מאוכלוסיית המבוגרים. המחלה נפוצה במיוחד בקרב תינוקות וילדים, ש-10% עד 20% מהם נפגעים ממנה. לרוב המחלה תבוא לידי ביטוי אצל התינוק בגילאי 3-6 חודשים.

אצל תינוקות, המחלה מתבטאת בעיקר בתפרחות באזורי הקרקפת, בפנים ובחלקים המיישרים של הגפיים (כלומר בברכיים ובמרפקים). מדובר בפריחה מגרדת שמביאה לאי-נעימות רבה, במיוחד כאשר מדובר בתינוקות, וחשוב להבין את ההשפעה שיש לה על התפתחות התינוק בטווח הארוך.

הסימפטומים של אטופיק דרמטיטיס כוללים עור יבש ואדמומי, נפיחות, גירוד, פנים חיוורות, עור כהה באזור העפעפיים או סביב העיניים או שינויים בגוון העור סביב הפה, העיניים או האוזניים. לעיתים יופיעו גם בליטות קטנות מצופות קרום שעלולות להפריש נוזלים, הבליטות יימצאו בדרך כלל על הפנים, הזרועות העליונות והירכיים. התסמינים עשויים להשתנות בין תינוקות שונים, להיות קבועים או להופיע לסירוגין.

האסטמה של העור נגרמת מהפרעה ביצירה של שכבת העור העליונה, באופן שהופך אותה לפגיעה לחדירת גירויים שונים אשר יוצרים את הדלקת בעור. לא מדובר באלרגיה לגורם מסוים וספציפי, אלא נטייה כללית של עור החולה להגיב לגורמים שונים. הסיבה המדויקת למצב הזה אינה ידועה.

עם זאת, קיימים מספר גורמים שיכולים להיות בעלי השפעה על התופעה, ביניהם גנטיקה, מערכת חיסון שלא התפתחה כראוי ועשויה להשפיע על רמת ההגנה של העור, מזג אוויר חורפי ויבש, רחצה במים חמים מידי או סבון שאינו מתאים. הסיכוי לפתח אסטמה של העור אצל תינוקות עולה כאשר בני משפחה אחרים סובלים מן התופעה או כאשר התינוק סובל מאלרגיות. בנוסף, ידוע כי המחלה יכולה להחמיר עקב יובש של העור, חומרים מגרים כמו צמר, אבק וחול, או לחצים נפשיים.

ההשפעות של אטופיק דרמטיטיס על התפתחות התינוק

לאסטמה של העור יש מספר השפעות על חיי התינוק ועל רווחתו, באופן שיכול להשפיע בטווח הארוך יותר על התפתחותו. ראשית כל, חוסר הנוחות שהמחלה והגירודים מביאים גורם לעיתים רבות לקשיים ובעיות שינה אצל תינוקות. שינה מספקת ורגועה היא חיונית לקידום התפתחות גופנית, קוגנטיבית ורגשית בריאה עבור התינוקות, ולכן טיפול בבעיות העור המציקות יכול לסייע בשיפור השינה וההתפתחות של התינוק בטווח הארוך.

לעיתים, בעיות העור מקושרות גם לאלרגיות נוספות שהתינוק סובל מהן, כמו למשל אלרגיה למזונות מסוימים. מזונות מסוימים גם יכולים להיות מקושרים עם החמרה של תופעת התפרחות המגרדות. לכן, תינוקות שסובלים מאסטמה של העור סובלים לעיתים גם מבעיות של ספיגת המזון, באופן שמקשה על התפתחות תקינה.

בנוסף, בניסיונו להתמודד עם התופעות של אסטמה של העור, גוף התינוק משקיע אנרגיה רבה בהפעלת המערכת החיסונית שלו. הגוף עשוי לתעדף את ההתמודדות עם הדלקת על פני גדילה וצמיחה, ובאופן כזה בזבוז האנרגיה עלול להוביל להשפעות שליליות על צמיחת התינוק ועל התפתחותו הפיזית.

תרופות מסוימות שנרשמות ברפואה המודרנית לטיפול באטופיק דרמטיטיס עלולות גם הם להשפיע על התפתחות התינוק אם עושים בהן שימוש לאורך תקופה ארוכה וממושכת. אמנם מדובר במקרים חריגים וחמורים במיוחד, ובשימוש בתרופות וחומרים חזקים ביותר.

מעבר לכך, הגירודים ואי-הנעימות המתלווים לתפרחות של אטופיק דרמטיטיס מביאים להשפעות פסיכו-סוציאליות אפילו בקרב תינוקות וילדים צעירים. מתח וחרדה כרוניים עשויים להשפיע לרעה על על התפתחות קוגניטיבית בתינוקות, ולכן טיפול בדלקת העור יתרום לרווחתם הנפשית ויביא להתפתחות בריאה ותקינה יותר.

אופן הטיפול באסטמה של העור בתינוקות

על מנת לטפל כראוי באטופיק דרמטיטיס, יש לנקוט בגישה טיפולית אשר מורכבת הן מטיפולים קונבנציונליים והן מאלמנטים של רפואה טבעית והקפדה על אורח חיים מסוים. למשל, הימנעות מגירויים לעור כמו ביגוד צמוד, צמר, חומרי ניקוי וכימיקלים, בשמים, דשא וכדומה, יכולה להשפיע באופן חיובי על החלמה.

בנוסף, שמירה על לחות העור ידועה ומוכרת בתור האמצעי היעיל ביותר להקלה על המחלה והימנעות מהחמרתה. ניתן לעשות זאת על ידי רחצה במים פושרים ולא חמים מידי לפרקי זמן קצרים, שימוש בסבון ללא בישום שאינו מייבש את העור, ומריחת קרם לחות מיד לאחר המקלחת. קיימים מספר קרמים שונים המיועדים במיוחד לטיפול באטופיק דרמטיטיס, וניתן להתייעץ עם רופא עור או לקבל מרשמים לקרמים מסוימים.

מעבר לכך, טיפול בגרד הוא נדבך חשוב ומשמעותי בטיפול במחלה, שיכול לשפר משמעותית את הרווחה הנפשית והכללית של הסובל ממנה. רופא עור יכול לרשום תכשירים מקומיים אשר מכילים סטרואידים, וגם כאלה שאינם מכילים סטרואידים, חלקם ניתן להשיג ללא מרשם וחלקם ניתן לקבל במרשם הדרמטולוג.

לעניין חששות הנוגעים לאופן ההתפתחות של התינוק בעקבות המחלה, במקביל לטיפול בדלקת העור עצמה, כדאי לעקוב גם באופן נפרד אחר ההתפתחות התקינה של התינוק. יש לשים לב לאבני דרך משמעותיות והרגלי התזונה והשינה של התינוק, ולהפקיד על ביקורי מעקב קבועים אצל רופא הילדים. למרות השפעות המחלה על ההתפתחות, ילדים רבים מפתחים בצורה תקינה וטובה למרות המחלה, תחת טיפול נכון ומתאים, וניתן להתייעץ עם מומחה עור בכל שאלה או דאגה בנושא.

טיפול ברפואה סינית לתינוקות – טיפול בדיקור שלא כואב (בדרך כלל משתמשים במעט מחטים דקיקות למספר דקות) יעזור להפחתת הגרד הורדת הדלקת וויסות מערכת החיסון . צמחי מרפא בעלי השפעה אנטי דלקתית מפחיתת יובש וגרד במינון המתאים לגיל התינוק יכולים גם לשפר משמעותית את המצב ושילוב של משחות וסבונים טבעיים למתן לחות לעור. כמו כן הדרכה לתזונה נכונה תשפר גם היא את מצב העור.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם