מחקר: חולי אלופציה אראטה והקשר הנפשי

דוד פרלה

אלופציה אראטה היא מחלה כרונית בעלת השפעה מכרעת על איכות חייהם של הלוקים בה. במחקר שהתקיים ב-2014 נבדקו הקשר והתדירות של הפרעות פסיכולוגיות שונות בקרב החולים במחלה.

במחקר שנערך ע"י אוניברסיטת שיראז, השתתפו כ- 40 חולים וכ -40 נבדקים נוספים בקבוצת הבקרה. בין שתי הקבוצות נשמרה תאימות בין גיל והמגדר. המחקר התבסס על שאלונים מקובלים וידועים העוסקים בזיהוי של חרדה ונטיות אישיותיות.

במחקר התגלתה שונות גדולה בין שתי הקבוצות בכל הנוגע לשכיחות של דיכאון, חרדה ונוירוטיות. לא היה הבדל ניכר בין הקבוצות בכל הנודע לפסיכוזות, שקרנות ואקסטרוברסיה.

הקדמה

רפואה פסיכוסומטית היא תחום ספציפי בפסיכולוגיה ופסיכיאטריה מזה 50 שנה. ההיסטוריה של התחום קשורה קשר הדוק לתפיסה של אחדות בין גוף ונפש. הפרעות גוף-נפש מתוארות במדריך הפסיכיאטרי DSM, המשמש ככלי עזר לסיווג הפרעות נפשיות ומנטליות.

הפרעות מנטליות הקשורות לבעיות בעור, כוללות טווח רחב של פתולוגיות דרמטולוגיות המתבטאות במקביל לקשיים פסיכולוגיים או מתח. על אף שהוכח קשר בין המערכת ההורמונלית, מערכת החיסון ומערכת העצבים, קשר העוזר להבין טוב יותר את התחום הפסיכוסומטי, עדיין נדרש מחקר נוסף בנושא. העור, בהיותו נראה ובר נגיעה, הוא בעל השפעה אדירה על המצב הפסיכולוגי של אנשים, שעסוק בחיברות (סוציאליזציה) מילדות ועד זקנה.

מהי אלופציה אראטה?

אלופציה אראטה היא מחלה כרונית נפוצה הגורמת לאיבוד פתאומי של שיער היוצר קרחות עגולות במקומות שונים בגוף. ההשפעה של גורמים פסיכולוגיים בהקשר של אלופציה אראטה מוכרת היטב, ומחקרים הוכיחו שהחולים במחלה מושפעים יותר מבעיות חברתיות ומשפחתיות מאשר אנשים בריאים. רבים מהחולים גם נוטים לסבול מבעיות פסיכולוגיות למשך זמן רב יותר – כשמדובר בבעיות כמו דיכאון, חרדה ופרנויות.

מחקרים אחרים הצביעו על איכות החיים הירודה של החולים במחלה, הנגרמת בין היתר, בשל דיכאונות, הנפוצים אצל הלוקים בה. כמו כן נראה שאנשים הסובלים מהמחלה חווים רמות גבוהות של היפוכונדריה וקונפליקטים יום-יומיים עם האנשים סביבם. כמו כן, בקרב אוכלוסיית חולי אלופציה אראטה יש נטייה גבוהה למחשבות אובדניות. מחקרים קודמים הצביעו על הקשר שבין אובדן שיער לבין מתח, עוצמות המתח ואירועים מלחיצים. בכל הנוגע לטיפול – קיימות עדויות, שמלבד הטיפול התרופתי הרגיל, גם טיפול בהיפנוזה יעיל לטיפול בחולי אלופציה אראטה.

מטרת המחקר

מטרת המחקר הייתה להעריך את השכיחות של הפרעות פסיכולוגיות בקרב חולי אלופציה אראטה ביחס לקבוצת הביקורת.

ממצאים מעניינים

ממצאי המחקר הראו שדיכאון, מתח ונוירוזות היו שכיחים יותר בקרבם החולים מאשר בקרב קבוצת הביקורת. ממצאים אלו מצטרפים לממצאים דומים ממחקרים קודמים.

קיימת השפעה בין אלופציה אראטה ובין הפרעות פסיכולוגיות: מצד אחד – הפרעות פסיכולוגיות יכולות להיות הבסיס הגורם להתפרצות המחלה כמו גם הגורם להחמרתה ומהצד השני – המחלה, בשל השפעה השלילית על איכות חיי האדם, גורמת להפרעות פסיכולוגיות.

ממצא מעניין נוסף הוא שבקרב קבוצת החולים, רמת ההשכלה הייתה נמוכה יחסית לזו שבקרב קבוצת הביקורת. ממצא זה לא נתמך או נשלל במחקרים קודמים בנושא. יחד עם זאת מחקרים מתחומים שונים מצביעים על כך שרמת השכלה נמוכה גורמת לתחושת חוסר ביטחון ולתחושה של תמיכה חברתית וסביבתית מועטה יותר. תחושות אלו גורעות מיכולות ההתמודדות של האדם עם מחלות ובעיות פסיכולוגיות שונות. מחקרים רבים מראים שחוויה של תמיכה חברתית היא גורם המחזק את האדם ומגן עליו מפני מחלות וקשיים מנטליים.

לא נמצא קשר משמעותי בין משך המחלה, גיל ההתפרצות, מספר ההתפרצויות החוזרות ועוצמת המחלה לבין חרדה, אקסטרוברסיה, נוירוזות, פסיכוזות או שקרנות. יחד עם זאת נראה שמהלך מחלה ממושך, גיל התפרצות צעיר והתפרצויות חוזרות, מורידות את שכיחות הדיכאון והחרדה. המשמעות היא, שחולי אלופציה אראטה חוו דיכאון וחרדה בעוצמות גבוהות יותר עם ההתפרצות הראשונה של המחלה.

תחושות אלו הלכו והצטמצמו ככל שהמחלה התמשכה, גם אם הן לא נעלמו לחלוטין. אפשר להסביר זאת באופן לוגי, על ידי כך שהחולים התרגלו לתנאים שבהם הם חיים. מצד שני התקווה להחלמה הלכה ופחתה ככל שחומרת הדיכאון, החרדה והנוירוזות עלו. ייתכן ועובדה זו נובעת מהגישה השלילית של החולה כלפי עצמו, המובילה לחוסר בטחון, אכזבה, חוסר הנאה מהחיים והכחשת המחלה.

התוצאות

התוצאות מראות שכאשר אלופציה אראטה מופיעה בקרקפת, שיעור הנוירוזות  היה גבוה יותר. לעומת זאת, אם המחלה הופיעה באזור הפנים, שיעורי הדיכאון, החרדה והנוירוזות היו גבוהים יותר. תוצאות אלו מתאימות לממצאים של מחקרים קודמים. המשתנה החשוב ביותר בכל הנוגע לבעיות פסיכולוגיות הקשורות לבעיות עור הוא סוג הדפורמציה. לכן המיקום וגודל ההתקרחות משפיעים באופן שונה על סוג ועוצמת ההפרעה הפסיכולוגית.

לקריאת המחקר המלא לחצו כאן

רפואה סינית והטיפול באלופציה אראטה

על פי הרפואה הסינית, מצבו של השיער קשור למצבם של הכליות אשר אחראיות במידה רבה, על תורשתיות, על גדילה ועל השיער כאמור. כמו כן, פעמים רבות המחלה נותנת אותותיה תחת מצב של לחץ נפשי כבד, וזאת מכיוון שעל פי הרפואה הסינית, הכליות קשורות גם לרגשות, לרמה הנפשית ואף לחששות ולטראומות. יש לציין כי אדם הנמצא תחת לחץ ומתח, עלול לחוות חסימות אנרגטיות בתוך גופו, אשר גורמות לירידה משמעותית בזרימת הדם אל העור – גורם משפיע נוסף למחלה. על פי הרפואה הסינית, שינוי פנימי מסייע ביצירת שינוי חיצוני – איזון חיוני לטיפול במחלה. לקריאה על טיפול ברפואה סינית לאיזון נפשי ופיזי הכנסו

הטיפולים ברפואה סינית, מבוצעים על ידי דיקור שאינו כואב, וצמחי מרפא המותאמים אישית למטופל, וזאת לאחר שהמטפל אבחן את המחלה בקרב המטופל. צמחי המרפא מסייעים בשיפור זרימת הדם ובסיוע לכליות וזאת על מנת להפחית מן המתח והלחץ ובכך לסייע הן בפן הנפשי והן בפן הפסיכולוגי של המטופל. בנוסף, הדיקור מתבצע באזור שבו נוצרה הקרחה וזאת על מנת לשפר את זרימת הדם אל אותו האזור, כמו גם לווסת את מערכת החיסון ובכך, להפחית מן הלחץ הנפשי. הטיפול ברפואה סינית יכול להתבצע במקביל לטיפול המערבי המקובל.

לקריאה על יעילותו של דיקור סיני לטיפול באלופציה אראטה הכנסו >>

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם