משחות לטיפול בפסוריאזיס

דוד פרלה

פסוריאזיס היא מחלת עור כרונית אוטואימונית שגורמת למצב דלקתי בעור עקב הצטברות תאי עור חדשים עוד לפני שהישנים הספיקו לנשור. הצטברות תאי העור יוצרת רובד יבש ואדום של עור שמכוסה בקשקשים לבנים כסופים וגורמים לגרד עז, תחושת אי נוחות ואף דימוי עצמי נמוך.

בין מגוון הטיפולים לפסוריאזיס מצויות משחות שמטרתן להקל על התסמינים, להרגיע את המקום ואף לטשטש את סימני האדמומיות והיובש.

טיפול בפסוריאזיס באמצעות משחות

ישנן מספר דרכי טיפול במחלה. אחת מדרכים אלו הן משחות. הבסיס לטיפול בפסוריאזיס הוא שימון העור, במטרה להעלים את הקשקשת, להרגיע את הגרד ולמנוע, או לכל הפחות להפחית, הופעת נגעים חדשים בעור.

משחות על בסיס וזלין הן בעלות פעילות חזקה ויעילה, אולם חשוב לזכור שיש להתאים את סוג המשחה ו/או הטיפול לחומרת המחלה, ומיקום הנגעים. למשל, לטיפול בפסוריאזיס בקרקפת מומלץ להשתמש בתמיסה או שמפו ייעודיים למחלה, בעוד שבאזור הפנים או קפלי הגוף מומלץ להשתמש בקרם ואילו על פני הגב, בטן וחזה מומלץ לעשות שימוש בתכשירים המבוססים על משחה, כגון וזלין.

סוגי משחות לפסוריאזיס

חשוב לציין שמשחות רפואיות צריכות להינתן על ידי רופא עור לאחר אבחון והתאמה אישית.

משחות על בסיס זפת – אחד הטיפולים הוותיקים, ואף היעילים ביותר לטיפול בפסוריאזיס הוא באמצעות זפת, שמונעת שגשוג וגדילה בלתי מבוקרת של תאי העור. יש להותיר את המשחה על העור למשך כחמש דקות ואז לשטוף. תכשיר זה עלול להכתים את העור ואת הבגדים.

סליקרן – משחה מבוססת על חומצה סליצילית ומסייעת בהפחתת הקשקשת של פני העור. ריכוז החומצה הסליצילית במשחה זו הוא כשלושה אחוזים אולם ניתן לרקוח אותה בריכוז גבוה יותר, בבית המרקחת, ועל פי מרשם רופא.

דייבובט – משחת קלציפוטריול משולבת בסטרואיד מקומי. שימוש במשחות סטרואידים נחשב לבין היעילים לטיפול במחלה. מנגנון פעולת הסטרואידים על נגעי הפסוריאזיס אינו ברור לחלוטין אך השפעתם על התהליכים הדלקתיים בעור ועל דיכוי מערכת החיסון ניכרת מאד. משחת דייבובט מבוססת וזלין שומני המשמן היטב את תאי העור וחודר אותם.

ג'ל קסמיאול – בדומה למשחת דייבובט, הג'ל מבוסס על קלציפוטריול בשילוב סטרואיד מקומי. בשונה ממשחת דייבובט, ג'ל זה אינו מבוסס וזלין ואינו שמנוני ונדבק לבגדים.

חשוב: טיפול במשחות סטרואידים עלול לגרום לתופעות לוואי, גם אם מדובר בטיפול מקומי וחיצוני. חלק מהסטרואידים נספגים אל זרם הדם דרך העור ועלולים לגרום להשפעה סיסטמית, כמו שיעור יתר, סוכרת, ירידה בצפיפות העצם וכדומה. לכן ההמלצה היא לעשות שימוש במשחה במרווחים יחסית גדולים ולא על בסיס יומיומי.

משחות אנלוגים לוויטמין C – יעילות כטיפול בודד או כשהן משולבות עם סטרואידים טופיקליים. משחות אלו מאטות את קצב גדילת תאי העור ואת החמרת הנגעים בעור.

משחת טאזארוטן – משחה ממשפחת הרטינואידים טופיקליים. בדרך כלל משמשת משחה זו לטיפול באקנה אולם היא נמצאה כיעילה גם לטיפול בפסוריאזיס. רטינואידים הם נגזרות של ויטמין A שמסייע בהפחתת ייצור תאי עור חדשים ובהפחתת הדלקת בעור. שימוש במשחה זו עלול לגרום לתופעות לוואי כמו רגישות לשמש ואף אסור לשימוש בקרב נשים בהריון, או שמתכננות הריון.

קרם לחות – משחה פופולרית המשמשת את מרבית האוכלוסייה באלמנט קוסמטי. כל קרם ללחות בעל ריכוז שומניות גבוה יכול לסייע מאד בהקלה על תסמיני הפסוריאזיס ולשיפור הנגעים, להפחית את תחושת הגרד ולתחושת הקלה כללית (בנוסף לריח הנעים ). שילוב של קרם לחות עם תכשיר מקומי רפואי עשוי לשפר משמעותית את תסמיני הפסוריאזיס.

טיפול טבעי בפסוריאזיס

טיפול טבעי בפסוריאזיס הוכח כיעיל ביותר ובעל השפעה משמעותית על מצב העור ונגעי המחלה. טיפול טבעי אצל דוד פרלה, מתמחה ברפואה הסינית ובטיפול בפסוריאזיס, מסייע להחזיר את הגוף לאיזון, לחזק אותו ולהפחית את מצב העור ותחושות הגרד והאדמומיות. הטיפול הטבעי יכול להינתן במקביל לטיפול הקונבנציונלי.

היתרון הבולט של טיפול טבעי הוא שאין לו כל תופעות לוואי והוא מטפל בגורם ולא רק בסימפטום. לרוב, יכלול הטיפול שילוב של דיקור סיני מאזן ומיטיב, המלצות תזונה מותאמת למטופל ופורמולות טבעיות מצמחי מרפא, מותאמות אישית למטופל, לאחר אבחון והערכת מצבו.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם