תזונה מומלצת לאורטיקריה

מאמר זה יעסוק במחלת האורטיקריה – בתסמינים שלה, במשך הזמן שלה, בגורמים שלה ובדרכי האבחון והטיפול. כמו כן, המאמר יסביר את מאפייני ועקרונות הרפואה והתזונה הסינית בכלל, ואת גישתה למחלת האורטיקריה בפרט.

תזונה סינית אורטיקריה

מהי מחלת האורטיקריה?

אורטיקריה (נקראת בעברית חרלת או סרפדת) היא מחלת עור מגרדת ושכיחה מאוד – 20 אחוזים מהאוכלוסייה (אחד מכל חמישה אנשים) יסבלו ממנה בשלב כזה או אחר בחייהם. היא יכולה להופיע בכל גיל, ויכולה להופיע גם אצל גברים וגם אצל נשים.

  • מהם התסמינים של המחלה?

אורטיקריה באה לידי ביטוי בנגעים אדומים ומגרדים אשר מופיעים על גבי העור. במקרים מסוימים תופיע גם נפיחות של הרקמות התחתונות של העור. גודלם של הנגעים יכול להיות בגודל הדומה לגודלה של עקיצה קטנה, וחלקם עשויים להגיע לקוטר של עד 10-15 סנטימטרים. הם יכולים להופיע בכל מקום בגוף, ואף להתפשט לשאר איזורי הגוף.

  • כמה זמן נמשכת המחלה?

אורטיקריה חדה (אקוטית), אשר נחשבת לנפוצה יותר, יכולה להימשך פחות משישה שבועות, ואילו אורטיקריה כרונית אשר נחשבת כיותר נדירה יכולה להימשך חודשים ואף שנים.

  • מה גורם להתפרצות האורטיקריה?

אורטיקריה חדה היא לרוב תגובה אלרגית שנגרמת ממזון, תרופות, צמחים או בעלי חיים. אורטיקריה כרונית לרוב אינה ביטוי לאלרגיה, אלא נגרמת בעקבות מחלה אוטואימונית (מצב בו המערכת החיסונית תוקפת את הגוף ללא סיבה ומייצרת נגדו נוגדנים וחלבונים אשר מעוררים דלקות).

  • כיצד מאבחנים אורטיקריה?

לרוב ניתן לאבחן את האורטיקריה על פי מראה התפרחת והמאפיינים שלה. עם זאת, אורטיקריה כרונית דורשת בירור מקיף יותר אשר יבחן את המערכת החיסונית, ולכן לרוב יכלול בדיקת דם ובדיקות נוספות.

  • האם אורטיקריה מדבקת?

אורטיקריה אינה מדבקת. היא קשורה למערכת החיסון הפנימית של הגוף או לתגובה אלרגית שלו, ואינה יכולה לעבור לאדם אחר.

 

 

האם קיים קשר בין תזונה לבין מחלת האורטיקריה?

חשוב לציין שאין עדויות לכך שתזונה לכשעצמה יכולה לרפא את המחלה. עם זאת, תזונה מתאימה עשויה להקל על התסמינים שלה.

התזונה הסינית

הרפואה הסינית, בדומה לרפואה המערבית, מכירה בגורמים שקשורים למערכת החיסונית וברגישויות למזון על מנת לאבחן את מחלת האורטיקריה ולטפל בה. אולם, בניגוד לרפואה המערבית, הרפואה הסינית מאבחנת גם מצבים של חוסר איזון פנימי – פיזי או נפשי, אשר יכולים להשפיע על המחלה. כך, הרפואה הסינית והתזונה הסינית מותאמות באופן אישי לכל מטופל, והאבחנה והטיפול ניתנים לאחר אבחון מקיף אשר מותאם לאופי האנרגטי האישי של המטופל.

תסמין נפוץ שמאבחנת הרפואה הסינית הוא הצטברות חום ולחות במערכת העיכול. החום במערכת העיכול יתבטא באדמומיות אשר מוקרנת החוצה אל העור, והלחות תתאפיין בבצקתיות בתפרחת בעור.

תזונה סינית לחולי אורטיקריה

עקרונות התזונה הסינית

הרפואה הסינית רואה את התזונה כחלק בלתי נפרד ממנה. לפיה, התזונה מאפשרת לטפל במחלות שונות, להזין את הגוף ולטפל בו כראוי. לפי התזונה הסינית, המזון אותו אנחנו צורכים משפיע על הזרימה של הצ'י בגוף ועל ההרמוניה שלו, וסוגי מזונות שונים והטמפרטורה שלהם משפיעים על איברים שונים בגוף.

מאילו מזונות כדאי להימנע?

במידה ולא נמצאה אלרגיה ספציפית למזון מסוים, כפי שקורה לדוגמה בחולים הסובלים מאורטיקריה חדה, התזונה הסינית ממליצה באופן כללי להימנע מאכילת אוכל חריף, מטוגן, מגבינות קשות קופאין  ומאלכוהול, אשר יכולים להגביר את החום ואת הלחות במערכת העיכול ולהחריף את מצבם של הנגעים.

טיפים לחולי אורטיקריה לפי הרפואה הסינית – עשה ואל תעשה

עשה

  • יש להקפיד על אכילה מאוזנת במהלך היום.
  • יש להקפיד על אכילת ארוחת בוקר – אשר מספקת אנרגיה ומעוררת את התחלת זרימת האנרגיה בגוף.
  • לעסו היטב את האוכל, ואכלו לאט ובנחת.
  • איכות המזון – הרבו בצריכת מזון טרי, וכמה שפחות מעובד ושכולל חומרים משמרים וחומרי טעם וריח.
  • הרבו באכילת פירות וירקות.
  • השתדלו לאכול את הארוחות שלכם בזמנים קבועים בכל יום, על מנת לא "להפתיע" את הגוף ולהכביד עליו, אלא לגרום לו לפעול בצורה הרמונית ומאוזנת.
  • פעילות מרגיעה יוגה טאי צי מדטציה מומלצות

אל תעשה

  • הימנעו מאכילה אינטנסיבית בשעות הערב.
  • אל תאכלו כאשר אינכם רעבים, על מנת לא להעמיס על הגוף וכדי לספק לו את המרכיבים הדרושים לו בלבד.
  • הימנעו מאכילה בין הארוחות, על מנת לאפשר לגוף לתפקד כראוי ולנוח בין הארוחות.
  • נסו להימנע מדאגות ומתח, אשר מכבידים על מערכת העיכול. כיצד ניתן להימנע מהם? למשל, השתדלו להימנע משיחות על נושאים מטרידים ומדאיגים בשעת האוכל, קריאה תוך כדי אכילה או חשיבה אינטנסיבית על נושאים כבדים. גם לאחר הארוחה יש לאפשר לקיבה לעכל את המזון בצורה רגועה, ומומלץ לנוח ולא לעסוק בפעילויות אשר גורמות ללחץ.
  • יש להימנע מחשיפה לחום חזק ,סאונה ג'קוזי שמש בשעות החמות.

 

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם