מדריך: תזונה נכונה לסובלים מאלופציה אראטה

אלופציה אראטה היא מחלה הגורמת לנשירת שיער ולהתקרחות. היא יכולה להתפתח בכל מקום בגוף שגדל בו שיער. התקרחות כזו אינה מותירה סימנים או צלקות, מלבד נשירת השיער. טיפול יעיל במחלה משלב רפואה מערבית ורפואה משלימה – יחד הן יכולות לתת מענה מהיר ברמה הנפשית וברמה הפיזיולוגית של הגוף, ומטרת הטיפול המשלים להביא לאיזון פנימי וחיצוני.

המחלה מופיעה בפתאומיות ומהלכה אינו צפוי – לא ניתן לדעת אילו אזורים יקריחו ועד כמה; כעשרה אחוז מהחולים מפתחים מצב של התקרחות כרונית ואילו אחרים מחלימים באופן ספונטני.

על פי הרפואה המערבית, אלופציה אראטה היא מחלה אוטואימונית והטיפול הקונבנציונאלי בה, אם מחליטים לטפל, מתבצע על ידי זריקות סטרואידים למקום ההתקרחות או משחות רפואיות מקומיות. לעתים רחוקות (במקרים קשים) הרופא ממליץ על טיפול סיסטמי (של כל הגוף).

על פי הרפואה הסינית, מצב השיער קשור למצבן האנרגטי של הכליות, שיש להן תפקיד חשוב בכל הנוגע לתורשתיות, גדילה ומצב השיער. הכליות קשורות גם לרגשות כמו פחד וטראומה. ואכן פעמים רבות אלופציה אראטה מופיעה כאשר אנשים נמצאים בלחץ נפשי חריף. הטיפול יביא בחשבון את כל אלה והמטפל יבחר נקודות דיקור וצמחי מרפא שיביאו את הגוף למצב שבו יוכל לתקן ולרפא את עצמו. אחת הדרכים לעשות כן תהיה עידוד סירקולציה טובה יותר של דם לאזור המקריח בשביל להזין אותו היטב ולתמוך בצמיחה מחודשת של השיער.

התזונה המומלצת לסובלים מאלופציה

כדי להאיץ צמיחה מחודשת של השיער מומלץ להקפיד על תזונה מתאימה. קיימים כמה מזונות שיכולים לעזור לשיער לצמוח מחדש.

מזונות עשירים בחלבונים: עוף, דגים או קטניות

חלבונים המגיעים מהחי נמצאים בבשר, עוף, דגים (עדיף דגי מים עמוקים) וביצים. לצמחונים ולטבעונים – קטניות הן מזון עשיר בחלבון. במשפחת הקטניות אפשר למצוא את העדשים והשעועית לסוגיהן, חומוס, מש, לוביה, פול וסויה. כדי לקבל "חלבון מלא" – את כל חומצות האמינו שלהן אנו זקוקים – יש לשלב קטניות ודגנים בכל יום (אין חובה לשלבם באותה ארוחה).

מזונות עשירים באומגה 3: סלמון, זרעי פשתן ואגוזי מלך

מחקר מ-2005 בדק את השפעתן של חומצות השומן אומגה 3 ואומגה 6 על מצב השיער של 120 נשים. לאחר 6 חודשים של צריכת תוספי תזונה אלו הנחקרות דיווחו על פחות אובדן שיער ועל איכות שיער טובה יותר (עובי וצפיפות).

אומגה 3 נמצאת בסלמון ובדגי מים עמוקים אחרים, בזרעי פשתן, בזרעי צ'יה ובאגוזי מלך. חומצת השומן הזאת נמצאת גם בדלורית, בפולי סויה ובתרד.

מזונות עשירים באבץ: בוטנים, קקאו וסובין חיטה

מחקר מ-2006 מצא שלחולים באלופציה אראטה רמות אבץ נמוכות בדם באופן ניכר.

אבץ קיים במזונות צמחיים רבים, אך בעיקר בזרעים, באגוזים, בדגנים ובקטניות. אין מזון פלא (גם לא מהחי) שיכול לספק לבדו את כלל התצרוכת הדרושה. לכן חשוב להקפיד על גיוון של מזונות בתפריט, שצירופם יספק את כמות האבץ הדרושה. מזונות עשירים במיוחד באבץ הם שמרים, גרעיני דלעת, סובין חיטה, בוטנים, קקאו, גרעיני חמניות.

פרט לכמות, חשוב גם לאפשר ספיגה טובה של האבץ. שילוב של סידן וחומצה פיטית (מצויה בדגנים מלאים, בסובין, בירקות טריים ובקטניות) יכול להפריע לספיגת אבץ. שילוב זה אופייני לצריכה בכמויות גדולות של מוצרי חלב. עיבוד המזון הורס את החומצה הפיטית או תורמים להפרדתה מהאבץ. כך הם משפרים את ספיגת האבץ. בין תהליכי העיבוד התורמים לספיגת האבץ: הנבטה או השרייה של קטניות, זרעים, אגוזים ודגנים, התפחת לחם מקמח מלא, קליית אגוזים, אפייה או התססה (כמו בשאור, מיסו וטמפה).

שומנים בריאים: אבוקדו, שקדים ושמן קוקוס

חשוב מאוד לשלב שומנים בריאים בתזונה לצורך טיפול באלופציה אראטה. שומנים בריאים מכילים חומצות שומן בינוניות וויטמין E, המזינים מאוד את העור ואת השיער.

מחקר מ-2004 חקר את הקשר בין זרעי דלעת ומניעת התקרחות. במחקר נמצא שאצל גברים שקיבלו תוסף תזונה של זרעי דלעת במשך 24 שבועות חלה עלייה בכמות השיער על הקרקפת (ביחס לקבוצת הביקורת). ייתכן שחומצות השומן שבזרעי הדלעת חוסמות את פעולתו של האנזים 5-אלפא רדוקטאז, המשפיע על זקיקי השיער והגורם להתקרחות ונשירת שיער.

שומנים בריאים נוספים הם אבוקדו, שמן זית, אגוזי מלך וזרעי פשתן (שהוזכרו גם בהקשר של אומגה 3), אגוזי ברזיל, שקדים ושמן קוקוס. את כל האגוזים יש לצרוך כשהם לא קלויים (אחרת השומנים שבהם מתחמצנים). כמו כן מומלץ לא להפריז בצריכתם, ולאכול מהם במקום שומנים אחרים ומזיקים הנמצאים בתפריט שלכם (שמן לטיגון, שומנים הנמצאים במאכלים מעובדים).

תזונה התומכת בצמיחה מחודשת של השיער ובשיער בריא יכולה לסייע מאוד בטיפול במחלת האלופציה אראטה.

שלח פנייה ישירה לדוד פרלה


  • Please leave this field empty.