אלופציה אראטה – שאלות ותשובות נפוצות

דוד פרלה

אלופציה אראטה היא מחלה אוטואימונית, שבה מערכת החיסון תוקפת את זקיקי השיער וגורמת להתקרחות. נשירת השיער מתרחשת במהירות יחסית ויכולה להתרחש בראש, בפנים ובשאר הגוף. כמו כן היא יכולה להיות מקומית בלבד או מפושטת בכל הגוף:

  • התקרחות במקום אחד בגוף (אלופציה אראטה מונולוקולאריס)
  • התקרחות במספר מקומות בגוף (אלופציה אראטה מולטילוקולאריס)
  • התקרחות של אזור הזקן בלבד (אלופציה אראטה ברביאה)
  • התקרחות הקרקפת כולה (אלופציה אראטה טוטאליס)
  • התקרחות של כל הגוף: שיער הראש, הגבות, הריסים, בית השחי והמפשעה (אלופציה אראטה אוניברסליס)

המחלה לא מסוכנת ופוגעת "רק" בשיער. על פי רוב היא מתפרצת לפני גיל 30.

איך מזהים אלופציה אראטה?

התסמין העיקרי של אלופציה אראטה הוא קרחות עגולות. הקרחות נוצרות בעיקר בקרקפת, אך כאמור, הן יכולות להופיע במקומות שונים בגוף. נשירת השיער אינה מלווה בכאב או בצלקות ואין בה סכנת חיים.

לעתים מופיעים נגעים אדומים באזור המלווים בתחושות גרד או עקצוץ. על פי רוב הלוקים במחלה נהנים מבריאות טובה. במחקרים אחדים נמצא קשר בין אלופציה אראטה לבין תגובות דלקתיות של העור כגון אסטמה, נזלת אלרגית או דלקת עור אטופית.

אם אתם חוששים שלקיתם באלופציה אראטה, חשוב שתיגשו למומחה למחלות עור כדי שיאבחן אתכם, שכן יש מחלות נוספות הגורמות לנשירת שיער. רופא העור יאבחן אתכם לפי סימנים ספציפיים בסביבת השיער, לפי נקודות השבר שבשיער ולעיתים הוא גם ייקח ביופסיה.

האם נשירת השיער עלולה להצביע על מחלה רצינית אחרת?

בכל מקרה שבו מאובחנת אלופציה אראטה, חובה לברר אם אין מדובר במחלה פנימית כלשהי. לצורך כך יש לערוך בדיקות דם כמו ספירת דם ובדיקת רמתו של ההורמון תירוקסין (ההורמון של בלוטת התריס).

זאת כיוון שאלופציה אראטה יכולה להיות קשורה למחלה של בלוטת התריס וכן למחלה ויטיליגו (מחלה אוטואימונית של העור שבה אזורים מסוימים של העור מאבדים את צבעם והופכים בהירים יותר) כמו גם למחלת מעי דלקתית, כמו קרוהן או קוליטיס.

האם אלופציה חוזרת?

אלופציה אראטה, על סוגיה השונים, מתפרצת ונסוגה מעצמה. במקרים הקלים, שבהם ההתקרחות מקומית ומוגבלת בהיקפה, נשירת השיער נפסקת והשיער צומח בחזרה. על פי רוב 80% מהסובלים מהמחלה חווים הפסקה ספונטנית של הנשירה בתוך כשנה.

יחד עם זאת, זכרו שמדובר במחלה כרונית ולכן היא עלולה לשוב ולהופיע. במקרים שבהם ההתקרחות נרחבת וחריפה, יש סיכוי נמוך להחלמה ספונטנית – רק כ-10% מהסובלים מאלופציה אראטה חמורה ייהנו מהחלמה ספונטנית.

איך להקל על תסמיני אלופציה אראטה?

בדקו שאין לכם אנמיה ומחסור בברזל (באמצעות בדיקת דם). מצב זה עלול לעודד נשירת שיער.

תזונה – שלבו תוספי מזון במידת הצורך, ובתזונה שלבו עוף (ללא אנטיביוטיקה) ובשר. גם זרעי דלעת, חומוס וקשיו – מזונות העשירים באבץ, שגם הוא תומך המערכת החיסון ותורם לבריאות המעיים. כמו כן אבץ הינו מינרל חיוני לתפקוד בריא של זקיקי השיער. במחקר שנערך בשנת 2016 נמצא שלחולים באלופציה אראטה יש רמות אבץ נמוכות.

עיסוי – שיפור זרימת הדם לקרקפת מזרזת את צמיחת השיער. מומלץ לעסות את הקרקפת או את מקום ההתקרחות כמה פעמים ביום.

ג'ינג'ר או שום  – הוסיפו לעיסוי הנ"ל פרוסת ג'ינג'ר או שום היוצר גירוי מקומי שיעצים את פעולת העיסוי. שימו לב לא ליצור גירוי יתר.

הפחיתו מתח ולחץ – מצבי מתח ולחץ מהווים טריגר להתפרצות המחלה ולפגיעה באיזון של מערכת החיסון. פעילות ספורטיבית קבועה ופעילויות מרגיעות כמו יוגה או טאי צ׳י וכו׳ – מומלצות ביותר.

איך מתבצע הטיפול הטבעי באלופציה אראטה?

טיפול טבעי באלופציה אראטה ברפואה סינית מזרז מאוד את ההחלמה מהמחלה. הוא מתבצע באמצעות דיקור וצמחי מרפא וניתן לקבל אותו במקביל לטיפול ברפואה המערבית.

דיקור (אקופונקטורה) – מטרתו לשפר את זרימת הדם למקום הפגוע (הדיקור מתבצע בנקודות סביב איזור נשירת השיער), במקביל לדיקור בנקודות שונות בגוף לוויסות ולאיזון המערכת החיסונית, ולהרגעת הנפש.

צמחי מרפא – פורמולות צמחים ספציפיות משפרות את זרימת הדם לקרקפת, ומרגיעות ומאזנות את הנפש.

לעתים משולבים בטיפול גם משחות טבעיות, שינוי תזונתי ותוספי מזון.

שילוב הטיפול הטבעי עם הטיפול הקונבנציונאלי מזרז מאוד את ההחלמה, מפחית את הצורך בתרופות למחלה (שהן בעלות תופעות לוואי) ומשפר מאוד את איכות חיי המטופל.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם