לטייל עם אורטיקריה: טיפים ועצות מעשיות

מהי ארטיקריה?

ארטיקריה, הידועה גם בכינוי חרלת או סרפדת, היא מחלת עור אשר מאופיינת בנגעים, שנראים כמו בליטות קטנות, אדומות ומגרדות על העור. התפרחת של ארטיקריה עלולה להופיע בחלקים שונים של הגוף. הסוג השכיח ביותר של אורטיקריה הוא 'אורטיקריה חריפה',. סוג זה נפוץ הן בקרב מבוגרים והן בקרב ילדים, כאשר הפריחה מופיעה בפתאומיות ונעלמת תוך ימים ספורים.

הסוג השני הוא אורטיקריה כרונית, שעלולה להימשך מעל שישה שבועות עד למספר חודשים[ או מספר שנים במקרי קיצון] . סוג זה נפוץ יותר בקרב מבוגרים בגילאי שלושים עד חמישים, ושכיח יותר בקרב נשים. מחלת העור הכרונית יכולה להיות קשה לניהול, היות והיא אינה מתנהגת בהכרח באופן אחיד, קבוע וצפוי. מספר גורמים שונים עלולים להוות טריגר להתפרצות, וכאשר הפריחה מופיעה התוצאה יכולה להביא לאי-נוחות וסבל רבים עבור הסובלים ממנה. לכן, מטיילים שסובלים מאורטיקריה כרונית ירצו להבין כיצד להתנהל כראוי בזמן חופשה.

הסימפטומים של אורטיקריה כוללים התפרצות של נגעים אדומים ומגרדים במיוחד על פני העור. הפריחה יכולה להופיע ולהיעלם באופן מפתיע במקומות שונים על פני הגוף, מבלי שניתן לנבא את סדר הופעתם. הנגעים יכולים ללבוש צורות שונות ולהופיע בגדלים שונים. הם יכולים להיות בודדים, להתמזג למשטחים בגדלים שונים, לכסות אזורי גוף שלמים, ולעיתים יכולים להיראות כמו כווייה על העור.

הגורמים לאורטיקריה האקוטית [קיצרת המועד עד שישה שבועות ] לעיתים קרובות קשים לזיהוי. מדובר בתגובה חיסונית של הגוף בשל חשיפה לחומר מסוים, כאשר הגורמים השכיחים ביותר הם מחלה זיהומית כמו למשל זיהום נגיפי, תרופות כמו אספירין או אנטיביוטיקה מסוגים שונים כמו למשל פנצילין או מגע עם צמחים מסוימים. גורמים אחרים יכולים לכלול מגע עם חומרים כמו לטקס, מגע עם בעלי חיים מסוימים כמו למשל תולעת 'טוואי התהלוכה' או עקיצות חרקים.

בנוסף, המחלה בשלב האקוטי יכולה להתפרץ מחשיפה למזון שהגוף אלרגי אליו, חשיפה למוצרי מזון כמו חלב, דגים, בוטנים, אגוזים, פירות ים, ביצים ושוקולד. תוספי מזון כמו צבעי מאכל, חומרי טעם, חומרים משמרים או חומרים מייצבים גם מקושרים להתפרצות נגעים של המחלה. לעיתים ניתן לקשר התפרצויות נגעי עור בשל לאורטיקריה גם עם גורמים פיזיים כמו מגע של אוויר או מים קרים עם העור, אמבטיה חמה מידי או לחץ קבוע במקום מסוים בעור, כמו למשל לחץ של רצועת החזייה.

למי שסובל מאורטיקריה כרונית, תכנון טיול או חופשה הוא לא דבר קל. ישנם משתנים רבים שמתלווים לטיולים ומקושרים לשינויים בסביבה באופן שעלול להוות טריגר להתפרצות המחלה. מזג האוויר ביעד הטיול, המטבח המקומי ואיכות המים הם רק חלק מן המשתנים שיש להבין מראש ולשלוט בהם על מנת לצמצם את הסיכויים להתפרצות המחלה בזמן הטיול.

טיפים חשובים שיעזרו לכם להתמודד עם אורטיקריה בזמן טיול

על מנת לאפשר לכם לצאת לטיול בראש כמה שיותר שקט, קודם כל חשוב מאוד שתזכרו לקחת עמכם את התרופות הקבועות שמסייעות לכם בהתמודדות עם המחלה. לרוב יהיה מדובר בתרופות נוגדות היסטמין במרשם רופא [במקרים חריפים גם סטרואידים ] . היות ולא ניתן להשיג את התרופות ללא מרשם, כדאי לוודא כי התרופות לא נשכחות בבית, וכי הן יימצאו תמיד בסמוך אליכם למקרה של התפרצות.

הגורמים המשפיעים על התרפצות המחלה משתנים בין אנשים שונים. אם אתם סובלים מאורטיקריה כרונית כנראה שכבר תזהו את הגורמים המשפיעים עליכם באופן ספציפי. נסו להימנע ככל הניתן מגורמי הטריגר שלכם בזמן הטיול. לבשו בגדים נוחים ונושמים, שלא ילחצו על העור או יגרו אותו באופן שעלול לגרום להתפרצות הפריחה של המחלה.

בנוסף, דאגו להקפיד על שתייה ואכילה בריאה [אל תנסו מאכלים חדשים שאף פעם לא אכלתם ]ומאוזנת לאורך כל הטיול. אם אתם יודעים כי התפרצויות המחלה אצלכם מקושרות לצריכת מוזרי מזון מסוימים וודאו כי אתם יודעים לזהות את המוצר בשפה המקומית וכי תוכלו לתקשר עם מוכרים ומלצרים על מנת להתייעץ עימם ולהזהיר מפני אלרגיות ורגישויות. מומלץ להימנע מאוכל חריף מטוגן יין אלכוהול וקופאין ככל האפשר.

בשלב תכנון הטיול או החופשה שלכם, בחרו מראש ביעד מתאים. זאת אומרת, אם אתם יודעים כי טריגרים להתפרצויות אצלכם יכולים להיות מקושרים במזג אוויר, בטמפרטורות או רמות לחות מסוימות, נסו להתייעץ מראש עם רופא עור או מומחה אחר לעניין יעד הטיול על מנת לבחור מקום שיתאים לצרכיכם, ותוכלו למזער את הסיכויים להתרפצות המחלה בזמן החופשה. במידה וטריגר מוכר להתפרצות אצלכם מקושר לחשיפה לשמש וודאו שאתם לוקחים קרם הגנה ומתמרחים באופן קבוע.

לא פחות חשוב, נסו כמה שיותר להימנע מלחץ. סטרס וחרדה מקושרים לעיתים קרובות למחלות עור כרוניות שונות. טיול או חופשה הם הזדמנות נהדרת לנסות ולהירגע, להשתחרר מלחצי היום יום. רוגע ושלווה יכולים לסייע פלאות בשיפור מצבכם הרפואי ולהקטין את הסיכויים להתפרצות. על מנת להוריד כמה שיותר לחצים וחששות מהראש, כדאי לוודא מראש עם חברת הביטוח שלכם כי ביטוח הנסיעות שלכם מכסה טיפולים במקרה של התפרצות.

אם גם אתם סובלים מאורטיקריה ויצא לכם לתכנן טיולים וחופשות ליעדים שונים, שלחו עוד טיפים או עצות מניסיונכם האישי, על מנת להעשיר את המאגר ולסייע למטיילים עתידיים. אתם מוזמנים ליצור קשר על מנת לשתף בניסונכם או על מנת לשאול שאלות נוספות או התייעצויות בנושא.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם