מיתוסים על אורטיקריה

אורטיקריה היא מחלה שהסימפטום המרכזי שלה הוא נגעים אדומים בעור, הנראים כמו פריחה, מאוד מגרדים, שמופיעים ונעלמים באזורים שונים בגוף. קשה להסביר את הסיבה מדוע הם עוברים ממקום למקום וקשה לנבא את הופעתם. 20% מהאנשים סובלים מאורטיקריה בשלב כלשהו בחייהם. היא יכולה להופיע אצל נשים וגברים, בכל גיל. הגרד יכול להיות בעוצמות שונים, אך הוא תמיד יופיע. המחלה מוגדרת על פי הזמן שהיא נמשכת. אורטיקריה חדה נמשכת פחות מ-6 שבועות, לרוב כמה ימים, ואורטיקריה כרונית נמשכת מעל 6 שבועות. ב-98% מהמקרים של אורטיקריה כרונית אין זה ביטוי לאלרגיה אלא נגרמת בשל מחלה אוטואימונית. אורטיקריה חדה היא לרוב תגובה אלרגית למשל לתרופות, מזון, צמחים או בעלי חיים.
במאמר זה נעסוק במיתוסים הקשורים למחלת האורטיקריה. כשמדברים על מחלת האורטיקריה, על הסיבות והגורמים לה, הסימפטומים ודרכי הטיפול וההקלה, חשוב להיצמד לעובדות הנכונות ולא להסתמך על מיתוסים ש"עושים להם כנפיים" אך בפועל אינם נכונים.

האם אורטיקריה מדבקת?

אחד המיתוסים השכיחים לגבי אורטיקריה היא שזו מחלה מדבקת ושהיא עוברת מאדם לאדם. זו טעות יסודית. מדובר במחלה אוטואימונית, בה המערכת החיסונית תוקפת את הגוף וכך הוא מגיב לה.
לא מדובר בווירוס או בחיידק שיכולים לעבור לאדם אחר. גם המעבר של הנגעים עצמם במקומות שונים בגוף הוא לא תוצר של הדבקה.

אורטיקריה כרונית ותזונה

על אילו מזונות ממליצים הרופאים לחולי אורטיקריה לוותר? בעיקר על מזונות אלרגניים. ביניהם, מוצרי חלב, סוגי סוכר שונים, מזונות מחיטה כגון בורגול, פסטה מאפים, סולת ועוד. בשר, בעיקר בשר כבש ובשר אדום, ואלרגנים כגון סויה, פירות הדר, בוטנים, תירס, מאכלים עם צבעי מאכל וחומרים משמרים.בתזונה הסינית מומלץ להימנע מאוכל חריף מטוגן יין אלכוהול וקפאין. חשוב לציין כי לא הוכח כי הימנעות טוטאלית ממזונות אלרגניים תשפיע על היעלמות המחלה ותביא לה מזור, בעיקר בשל העובדה כי לא מדובר באלרגיה.

האם אורטיקריה כרונית היא אלרגיה?

אחד המיתוסים השכיחים לגבי אורטיקריה כרונית הם כי מדובר באלרגיה. כאמור, זו מחלה אוטואימונית לכן לא מדובר באלרגיה. מהן, אם כן, הסיבות אותן נוטים לייחס להופעת המחלה? אורטיקריה היא לרוב אינה אלרגיה אבל היא כן מפעילה את תאי האלרגיה בעור. זו אינה אלרגיה כי היא אינה נגרמת על-ידי אלרגן, טריגר חיצוני, שגורם לתגובה של נגעים בעור.
הרבה אנשים מחפשים את התשובה, כאמור בתזונה וחושבים שזה משהו שהם אוכלים שגורם להתפרצות המחלה, או חומרים קוסמטיים שעשו בהם שימוש ושגרמו לתגובה אלרגית, אך זה לא כך. התגובה כאן מוגבלת לעור ולא מופיעים סימנים נוספים המאפיינים אלרגיה, כגון קוצר נשימה, ירידה בלחץ דם או התנפחות.

חומרים מעודדי אלרגיות כמו לטקס, צמחים שונים ומזון אלרגני יכול להחמיר את המחלה אך הם לא הגורמים לה.
כמו מחלות אוטואימוניות אחרות, הגורמים להן לא תמיד ידועים. זו יכולה להיות נטייה גנטית, תקלה במערכת החיסונית או נטילת תרופות וחשיפה לחומרים כימיים שמבלבלים את המערכת החיסונית וגורמים לה לזהות תאים בריאים כגורמים זרים שיש להגן על הגוף מפניהם.

האם יש טיפול לאורטיקריה כרונית?

המיתוס "אין טיפול לאורטיקריה" הוא נכון. אי-אפשר לגרום למחלה לא להופיע ולתת טיפול שיעלים אותה אבל ניתן להקל על הסימפטומים שלה. אורטיקריה כרונית נמשכת מעל שישה שבועות ויכולה לקחת מספר חודשים ללא הפוגה לכן חשוב להקל עליה כמה שאפשר. הרפואה הקונבנציונאלית מטפלת בה באמצעות תרופות אנטי-היסטמיניות. הטיפול מתבצע על-ידי נטילת תרופות אמטי היסטמיניות. ובמקרים קשים ניתן טיפול בסטרואידים, באמצעות זריקה או כדורים ובמקרים שאלה לו עוזרים תרופה ביולוגית.

הרפואה האלטרנטיבית מציעה מספר פתרונות שיקלו על המחלה. ביניהם דיקור סיני, צמחי מרפא וטיפול תזונתי. הרפואה הסינית מכירה בקשר שבין הפרעות במערכת החיסון לבין חוסר איזון של הגוף. אחת האבחנות הנפוצות של הרפואה הסינית בהקשר של המחלה היא הצטברות של חום ולחות, בעיקר במערכת העיכול. החום מתבטא באדמומית המופיעה על-פני העור והלחות בבצקת המאפיינת את הפריחה. מתח גם הוא אחד מהגורמים לעיכוב בהעלמת הפריחה. הרפואה הסינית מסייעת במידה ניכרת בטיפול באורטיקריה כרונית, על-ידי החזרת האיזון הנפשי והפיזי. הטיפול מאזן את המערכת החיסונית ומעודד כך תהליכי ריפוי עצמאיים של הגוף.

האם אורטיקריה כרונית פוגעת באיכות החיים?

"אורטיקריה אינה פוגעת באיכות החיים" זהו מיתוס שגוי. נכון שהמחלה אינה מדבקת, אך היא גורמת לחרדות מפני הסימפטומים שבאים והולכים ללא התרעה מוקדמת, ובעיקר לבושה ומבוכה.
על-פניו, בגלל שאורטיקריה אינה מדבקת, האנשים הלוקים במחלה יכולים להמשיך ולהתרועע עם אנשים אחרים. אולם בפועל, זה הדבר האחרון שהם רוצים.

הסימפטומים המשניים של המחלה הם חוסר אסתטיקה והימנעות מאירועים חברתיים. המתח, הלחץ והחרדה בהופעת הנגעים על-פני העור עלולים להחמיר את התלקחות המחלה והלוקים בה עלולים להיכנס למעגל לא נגמר של פריחה על העור, מתח וחרדות, החמרת הסימפטומים וחוזר חלילה. לכן, מעבר לסבל הפיזי של הגרד המציק, ניתן לראות כי אורטיקריה עלולה לפגוע באופן משני גם באיכות החיים. אחד מהטיפולים השכיחים של הרפואה האלטרנטיבית במחלה היא הפחתת הלחץ והמתח על-ידי דיקור, צמחי מרפא מרגיעים ועוד.

לסיכום, אורטיקריה היא פריחה על העור המתבטאת בנגעים נפוחים ואדומים, המופיעים על כל אזור בגוף ומתפזרים על-פני שטחים גדולים. ברמה שטחית על פני העור הנגעים יראו כעקיצות וליד העיניים, כפות הידיים והשפתיים הם יתבטאו כבצקת המובילה לנפיחות גבוהה.

מיתוסים שונים הקשורים במחלה על-פיהם מדובר במחלה מדבקת ושהיא סוג של אלרגיה אינם נכונים. מדובר במחלה אוטואימונית שכאשר האיזון למערכת החיסון חוזר היא יכולה להיעלם. אפשר להקל בצורה משמעותית על הסימפטומים שלה, בין היתר באמצעות דיקור סיני, צמחי מרפא, תזונה ותוספים ולזרז את תהליך הריפוי הטבעי של הגוף מהמחלה.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם