אורטיקריה אצל ילדים: איך לטפל באופן טבעי?

  • אורטיקריה היא אחת ממחלות העור הנפוצות ביותר – ההערכות נעות מ-15 אחוזים מהאוכלוסייה שיסבלו ממנה לפחות פעם אחת במהלך החיים ועד 25 אחוזים (!).
  • המצב, הקרוי בעברית גם סרפדת או חרלת, מתאפיין בגירוד ובהופעת פריחה (בצורה של אבעבועות קטנות או חבורות אדומות) על פני העור. הפריחה נעלמת במקרים רבים מעצמה לאחר מספר שבועות אך הגירוד גורם לסבל רב. לעיתים המצב מתארך – הפריחה מופיעה, נעלמת ואז צצה במקום אחר.
  • הרפואה הסינית מציעה טיפולים שנועדו להשיב את האיזון לגוף, לזרז תהליכי ניקוי שלו ולהקל על הגירוד.

לפני ואחרי הטיפול

המלצות מטופלים ורופאים

המלצות רופאים | 06.07.2020

פרופסור הנרי טראו: ״הטיפול המשולב במחלות עור מקצר את זמן ההחלמה״

המלצה של פרופסור הנרי טראו על דוד פרלה

דוד פרלה מוכר לי שנים רבות כמטפל ברפואה משלימה – רפואה סינית הוליסטית המשלבת אקופונקטורה ונתינת צמחים עם תכונות ייחודיות.

דודי התחיל לעבוד במרפאת עור בתל השומר לפני הרבה שנים והיה בעצם הראשון שפתח שירות בדיציפלינה זאת. הוא עבר השתלמות מיוחדת בסין בתחום הרפואה הסינית במחלות עור, לדעתי היחיד בארץ.

משך כל השנים עבדנו ביחד, אנחנו ברפואה קונבנציונלית ודודי פרלה ברפואה משלימה. טיפול משולב זה הביא לתוצאות לא מבוטלות ואין ספק שהיה לעזר רב למטופלינו.

ברצוני להוסיף גם שהטיפול המשולב דהיינו רפואה קונבנציונלית + אקונפוקטורה במחלות עור כרוניות כמו דרמטיטיס אטופית, פסוריאזיס, אורטיקריה, אקנה, אלופציה אראטה, סבוריאה, מקצר בהרבה מקרים את ההחלמה.

יש עבודות שפורסמו על השילוב שמוכיחות את זה.

דודי פרלה פירסם אתי ועם ד״ר פרס סלמה עבודה בדרמטיטיס אטופית שאף היא הולכת לאותו כיוון.

פרופסור הנרי טראו
רופא בכיר מחלקת עור ביה"ח שיבא
לשעבר מנהל המחלקה

אורטיקריה | 21.02.2018

טיפול באורטיקריה: ״אחרי עשרות כדורים, קרמים ועוד – יש לי שנה של שקט״

דודי,

הגעתי אליך אחרי חיפוש באינטרנט כשכבר התייאשתי מהאורטיקריה ממנה סבלתי 6 שנים. היא באה והלכה, ושוב באה, ובעיקר סרבה להפרד.

אחרי עשרות (או מאות?) כדורים נגד אלרגיה, אנטיהסטמינים, משחות, קרמים, אמבטיות, לילות של גירודים, פריחות, ועוד שלל ניסיונות ותופעות… יש לי שנה של שקט.

חשוב לי לציין שאני גרה בגליל העליון והנסיעות היו שוות את זה לחלוטין. זה פשוט עבד. ממליצה בחום לכל מי שזקוק לטיפול טבעי ומועיל!

רוצה להודות גם לנשות המרפאה האדיבות והנחמדות.
תודה רבה, הרבה בריאות.

אורטיקריה | 06.03.2009

המלצה על טיפול באורטיקריה: ״לא להאמין שיש פתרון!״

המלצת מטופל שסבל 3 חודשים באורטיקריה

הגעתי לדודי דרך האינטרנט, לאחר שהתייאשתי מכל הרופאים הקונבנציונליים.

אורטיקריה החלה לפני כשלושה חודשים, כתמים אדומים בעור המשתנים כל 24 שעות וכמובן מגרדים ומציקים.

רופאי עור ואלרגולוגים נשארו חסרי אונים מול התופעה, כל ניסיון לתקוף הכתמים בדרך של אנטי-הסטמינים נחלו כישלון. בדיקות אלרגיה לא הראו דבר.

חשבתי לעצמי שכך אצטרך לחיות במשך זמן רב, והתחלתי כבר להתרגל למחלה.

בדיקת אינטרנט וחקר המחלה הביאה אותי לרפואה האלטרנטיבית, ובחרתי בדודי כי הוא נראה לי בעל ניסיון בנושא רפואת עור בעיקר, ויודע ומכיר את תופעת האורטיקריה על בוריה.

לאחר שני טיפולים חלה ירידה רצינית ברמת הכתמים והגרד פחת, היום לאחר 5 טיפולים כמעט ואין סימן למחלה.

פשוט לא להאמין שיש פיתרון!

אורטיקריה | 20.11.2009

טיפול מומלץ באורטיקריה: ״המחלה עברה תוך זמן קצר״

המלצת מטופלת שסבלה מאורטיקריה

דודי,

הגעתי אליך לפני כחצי שנה, מתוסכלת ובעיקר מיואשת. 3 וחצי חודשים קודם לכן, התפרצה אצלי אורטיקריה, ככל הנראה כתוצאה של שילוב בין תרופות, לאחר טיפול שיניים.

במשך 3 וחצי חודשים ביקרתי רופאים ומומחים בניסיון להיפטר מהתופעה הכל-כך מוזרה, ובעיקר מעיקה הזו. אך לכולם היתה אותה תשובה – סטרואידים, אנטי-הסטמינים ו"סבלנות".

הקשבתי וניסיתי הכל, עד שהגעתי למצב של 6 כדורים שונים ביום, שרק הרגיעו את התופעה העקשנית אך לא גרמו לה ללכת. אחרי עוד ביקור חסר תקווה אצל רופא מומחה, שהציע טיפול תרופתי ממושך, החלטתי לשנות גישה ולנסות אפיקים חדשים.

בחיפוש באינטרנט הגעתי אליך, סקפטית לחלוטין אך מוכנה לנסות. המלצת מיד על הפחתה הדרגתית של התלות שלי בכדורים, שתיית תה צמחים 3 פעמים ביום ונטילת פרוביוטיקה. כמו כן, סוכם שאגיע לדיקור אחת לשבוע.

עד היום קשה לי להאמין שלאחר חודשיים נשארתי רק עם כדור אחד ליום, וגם הוא היה בשביל השקט הנפשי שלי… שתיית התה, הדיקור והתוספים הפכו לחלק משגרת היומיום ורוגע החל להחליף את הייאוש והתסכול. 3 חודשים אחרי תחילת הטיפול, התסמינים כבר הפכו להיסטוריה. הגוף החל לחזור לעצמו ואני חזרתי לעצמי.

הדלקת עבורי את האור בקצה המנהרה והחלפת את הסקפטיות של הרופאים באופטימיות ואמונה.

עכשיו, מספר חודשים ללא כדור בכלל, דיקור אחת לשבועיים ושתיית תה, אפשר וצריך להגיד תודה!

תודה ענקית מעומק הלב, על העזרה והליווי האופטימי. תודה גם לצוות המרפאה על החמימות, הסבלנות והחיוכים.

אני מאוד מקווה שעוד אנשים ייחשפו לאפשרות האחרת הזו להחלים מאורטיקריה. תרופות לא צריכות ולא יכולות להיות הפתרון היחיד, וזה מניסיון…

תודה על הכל

המלצות רופאים | 09.07.2020

ד״ר שרון באום: ״ממליצה בחום לשלב את הרפואה הסינית בטיפול הקונבנציונלי בבעיות עור״

המלצה של ד

מהיכרותי עם דוד העובד במחלקת העור ביחד עימי בבית החולים שיבא מזה 15 שנה נוכחתי ביכולותיו לשלב בצורה אינטגרטיבית טיפולי רפואה סינית – דיקור וצמחי מרפא – עם הטיפול הרפואי הקונבנציונלי הניתן במחלקתנו. שילוב זה הביא לתוצאות קליניות מצוינות במגוון גדול של חולים הסובלים מבעיות עור.

במסגרת העבודה במחלקת העור צבר דוד ניסיון טיפולי רב בעקרונות הרפואה הקונבנציונלית ואף הראה בעבודות ומחקרים שפורסמו בעיתונים רפואיים את יעילות השילוב של הטיפול ברפואה סינית באטופיק דרמטיטיס ואורטיקריה.

לדוד יכולת טיפולית גבוהה במגוון בעיות עור ומסירות רבה למטופליו.

אני ממליצה בחום לכל מטופל לשלב את הרפואה הסינית במסגרת הטיפול הקונבנציונלית בבעיות עור שכיחות כגון אטופיק דרמטיטיס, אורטיקריה, פסוריאזיס, סבוריאה, אלופציה אראטה (נשירת שיער), ויטיליגו, אקנה.

בכבוד רב,
ד״ר שרון באום
ס. מנהל מחלקת עור ביה״ח שיבא

אורטיקריה | 21.04.2016

טיפול מומלץ באורטיקריה: ״הטיפול הטבעי עזר במהירות!״

המלצתץ מטופל שסבל מרגישות בעור היד

יש לי בעיה של רגישות לשמש, בכל קיץ כאשר השמש יוצאת העור שלי, בעיקר על הידיים, מתחיל לפרוח, לגרד ולהיות מטרד אסתטי ופיזי.

אין טיפול קונבנציונלי לבעייה, למעט הימנעות משמש ושימוש בקרם הגנה (שמקל אבל לא פותר את הבעיה).

הטיפול של דודי, ששילב בין תה צמחים ודיקור, טיפל בבעיה במהירות ותוך שבועות בודדים כבר יכולתי להחשף לשמש ללא חשש.

אורטיקריה | 30.04.2009

טיפול מומלץ לסובלים מאורטיקריה: ״הקיץ הראשון שאוכל להנות ממנו בלי להתגרד״

המלצה על טיפול של דוד פרלה בפריחה אלרגית

אני בת 41, סובלת מתגובה אלרגית לחשיפה לשמש (solar urticaria) מגיל 17. כל תחילת האביב, כאשר השמש נעשית חזקה יותר, העור שלי מתמלא בפריחה המציקה והמגרדת.

הפתרון היחידי שיש לרפואה הקונבנציונלית הינו שימוש במשחות סטרואידיות שמורידות את הפריחה, אך כמובן לא מונעות הופעתה המחודשת בחשיפה הבאה לשמש. עקב כך שהשימוש הממושך במשחות הורמונליות אינו בריא לחלוטין, התחלתי לחפש פתרונות אחרים וכך הגעתי למרפאתו של דודי פרלה. פגשתי אותו להתייעצות בסוף הקיץ 2008, לא תכננתי להתחיל את הטיפול לפני בוא האביב, אך דודי הסביר לי כי עדיף למנוע את התופעה מאשר להתמודד איתה כשהיא כבר בשיאה.

התחלנו בדיקור פעם בשבוע ופורמולת צמחים שדודי הרכיב עבורי. לאחר כ-6 טיפולים נסעתי לאיזור טרופי, ונחשפתי לשמש באופן מסיבי מאוד. להפתעתי בהתחלה הפריחה לא הופיעה כלל, ובהמשך קיבלתי פריחה מינימלית לאחר חשיפה ממושכת מאוד. גם פריחה זו ירדה בקלות בעזרת ספריי טבעי שדודי צייד אותי בו לקראת הנסיעה. מכיוון שאני סובלת מתגובה לשמש במשך יותר מחצי חיי, התקשיתי להאמין למה שקרה!

כרגע אני חוזרת למספר טיפולים מניעתיים ומקווה שזה יהיה הקיץ הראשון שאוכל להנות ממנו בלי להתגרד או להשתמש במשחות הורמונליות בלי סוף.

אני מאוד מודה לדודי על טיפולו המסור, וממליצה עליו בחום לכל מי שסובל מאורטיקריה וגם לסובלים מבעיות עור אחרות שהרפואה הסינית נותנת להם מענה מצויין ולפעמים אף יחיד.

אצל ילדים התופעה נפוצה כמו אצל המבוגרים אך ישנם מספר הבדלים בין הופעת המחלה אצל ילדים ובין הופעתה אצל מבוגרים.

הגורמים לתופעה אינם תמיד ידועים ולכן גם הטיפול לא תמיד מצליח. ההתייחסות של הרפואה הסינית למחלה מעט שונה מזו של הרפואה המערבית והיא מציעה מספר פתרונות לבעיה.

איך מטפלים באופן טבעי באורטיקריה אצל ילדים?

הרפואה המערבית מציע טיפול שמבוסס בעיקר על תרופות אנטי-היסטמיניות – תרופות שמפחיתות את ייצור ההיסטמין בתאי הפיטום. לצד הטיפול שמציעה הרפואה המערבית, הרפואה הסינית מציעה מספר טיפולים נוספים שנועדו להשיב את האיזון לגוף, לזרז תהליכי ניקוי שלו ולהקל על הגירוד.

דיקור סיני

הטיפול מתרכז בנקודות בגוף שידועה השפעתן החיובית על ויסות המערכת החיסונית ושיפור מצב העור. הדיקור מסייע להקלה בתסמינים – הפחתת הגירוד והעלמת הפריחה – ובנוסף הוא גם חשוב להשבת האיזון הפנימי לגוף, הפיזי והנפשי.

צמחי מרפא

הטיפול מותאם אישית למטופל בהתאם למצבו ולחומרת הבעיה. אם יש צורך, הרכב תערובת עשבי הטיפול ישתנה בהתאם להתפתחות מצבו של המטופל. עשבי המרפא נועדו לטפל בעודף הלחות והחום שבגוף ולסייע לגוף בניקוי שלו.

שינוי תזונתי

המטפל, יחד עם המטופל, בוחנים את התזונה הקיימת ויוצרים תפריט חדש. מדובר למעשה בתהליך בעל שני שלבים:

  • הסרה מהתפריט של מזונות מזיקים שיכולים להוות את הגורם להופעת בעיית העור. לפי הרפואה הסינית מומלץ לוותר על – או להפחית ככל האפשר את הצריכה של – מזונות מחממים שאחראים להצטברות החום והלחות במערכת העיכול: מאכלים מטוגנים וחריפים, אלכוהול וקפה, סוכר לבן ומונוסודיום גלוטמט, בשר וגם כמה ירקות שורש (בצל, שום, עגבנייה, חצילים ועוד).
  • הוספה לתפריט של מזונות מקררים שיעזרו לריפוי הבעיה ומניעת הופעתה בעתיד: ירקות (נוסף על אלה שציינו לעיל) פירות (אבל לא פירות טרופיים) דגנים, קטניות וזרעים. להמלצות תזונה נוספות לחצו כאן >

טיפול פרוביוטי

תוספי מזון פרוביוטיים שמסייעים ליצירת סביבה חיידקית מאוזנת במערכת העיכול.

האם ניתן לשלב את הטיפול הטבעי בטיפול הרפואי המקובל?

מבחינת אורטיקריה, הגישה הטיפולית של דוד פרלה היא שבמיוחד במקרים בעלי דרגת חומרה בינונית וקשה, מומלץ במידת הצורך לשלב את הטיפול הטבעי כטיפול תומך בטיפול הרפואי הקונבנציונלי המקובל. שילוב זה יביא להשגת תוצאות מירביות להקלה מהירה במצב העור, להפחתה בצורך בתרופות עם תופעות לוואי, לזירוז בתהליך ההחלמה הטבעי של הגוף ויאפשר גם במחלות עור כרוניות עקשניות הפוגות ארוכות יותר ושיפור משמעותי באיכות חיי המטופל. דוד פרלה עובד בשיתוף פעולה עם רופאי עור רבים.

מהם המאפיינים של האורטיקריה?

המאפיינים בולטים וברוב המקרים, גם מציקים מאוד:

  • הופעה של פריחה בצורה של גושים אדמומיים ונפוחים על פני העור. הגושים הם בעלי מרכז בהיר יותר מההיקף האדום. הגודל שלהם, הפיזור שלהם והמקום בגוף שבו הם מופיעים משתנים ממקרה למקרה. לעיתים הפריחה מופיעה במקום אחד, נעלמת ממנו ואז מופיעה שוב במקום אחר על פני הגוף.
  • גירוד חזק שמקדים או נלווה להופעת הגושים.

כשני שליש מהמקרים הם חריפים: התופעה נעלמת לאחר שישה שבועות, אפילו ללא טיפול (אם כי טיפול יכול להקל על הגירוד המציק ולזרז את היעלמות הפריחה.) כשליש מהמקרים הם כרוניים:התופעה אינה נעלמת והסבל ממנה נמשך זמן רב יותר.

הפריחה והגירוד הם תוצאה של פעילות לא תקינה של תאי הפיטום – תאי דם לבנים שמפזורים על פני העור, בעיקר בסמיכות לכלי דם קטנים, ותפקידם להגן על העור ולסייע בריפוי פצעים. כשהפעילות שלהם משתבשת הם מפרישים עודף של היסטמין. הפרשות אלה גורמות לגודש בכלי הדם שמוביל להופעת נפיחות, אודם ובצקות.

מה הגורמים לאורטיקריה אצל ילדים?

למרות שבמקרים רבים – עד 90% מהמקרים לפי הערכות מסוימות – הגורם להופעת בעיית העור איננו ידוע, ניתן לציין מספר גורמים ידועים:

  • אלרגיות למזון, לחומרים ולגורמים סביבתיים שמעוררות את המערכת החיסונית ופוגעות בתפקוד התקין שלה. המאכלים האלרגניים הנפוצים: בעוד בוטנים ואגוזים הם גורמים שכיחים אצל כולם, אצל ילדים נוספים עליהם גם חלב, ביצים ושומשום, ואילו אצל המבוגרים דגים ומאכלי ים אחרים.
  • חשיפה לאלרגניים נשימתיים, כמו פריחה עונתית, שערות של בעלי חיים וכדומה, עלולה לגרום להתפרצות של פריחה.
  • תגובה לתרופות מסוימות.
  • לחץ פיזי: כאשר מופעל לחץ חזק ומתמשך על אזור בגוף – למשל כאשר סוחבים תיקים כבדים או לובשים בגדים הדוקים מדי למשך זמן רב. גם חשיפה לקור יכול לגרום להופעת פריחה.
  • זיהומים שונים, ויראליים או חיידקיים (למעשה, מעריכים שאצל ילדים 80% ממקרי האורטיקריה נגרמים בגלל זיהומים).
  • עקיצות.
  • במקרים נדירים זוהי בעיה מערכתית: מחלה שפוגעת במערכת החיסונית, מחלה דלקתית, גידול.

גורמים כמו הפרעה לפעילות המערכת החיסונית ואלרגיות מקובלים גם על הרפואה הסינית. עם זאת, לפי הרפואה הסינית ישנם גורמים נוספים שצריך לקחת בחשבון. הפריחה היא למעשה תוצאה של הפרת האיזון של הצ'י – אנרגיית החיים שבגוף. חוסר איזון פנימי, שיכול להיות פיזיולוגי או נפשי או שניהם גם יחד, גורם להופעת הפריחה. מתח נפשי גם מעכב את היעלמות הפריחה לאחר הופעתה.

במקרים רבים, לפי הרפואה הסינית, הפריחה היא תוצאה של הצטברות של חום ולחות, בעיקר במערכת העיכול. הפריחה האדומה היא תוצאה של החום היוצא אל פני העור והאופי הבצקתי שלה נובע מהלחות היתרה. החום יתבטא באדמומיות היוצאת אל העור, והלחות בבצקתיות המאפיינת את הפריחה.

מה יכול לגרום לחוסר איזון פנימי או להצטברות של חום ולחות? הרפואה הסינית מונה מספר גורמים אפשריים:

  • תזונה לא נכונה: אכילה של מאכלים שונים כמו מאכלים מתובלים מדי, מאכלי ים, פירות טרופיים, אלכוהול ועוד, שמשבשים את האיזון של הצ'י.
  • מתח נפשי ולחץ.
  • בעיות רפואיות במקומות אחרים בגוף שמשבשות את האיזון הפנימי ומשפעיות על העור.

בנוסף לטיפולים שהוזכרו לעיל, על מנת להקל על הגירוד מומלץ גם לבחור בלבוש שיכול לסייע – להימנע מבדים סינתטיים ולהעדיף בגדים העשויים מחומרים טבעיים יותר (כמו כותנה ומשי) שמאפשרים לגוף לנשום. מבגדי צמר, עם זאת, כדאי להימנע.

לא כדאי להפחית את שכיחות הרחצה באמבטיה או במקלחת אבל כדאי מאוד להקפיד על הימנעות מחומרים שגורמים גירוי לעור ולהעדיף מוצרים היפו-אלרגניים וכאלה שמעניקים לחות לעור.

כמו כן מומלץ מאוד למצוא הקלה למתח נפשי וללחץ שעלולים להיות שורש הבעיה. טכניקות כמו טאי-צ'י ויוגה יכולות לסייע למי שסובל מהבעיה כיוון שהן ידועות בסגולות המרגיעות שלהן.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם