מחקר: יתרונות האלוורה לטיפול בפסוריאזיס

דוד פרלה

פסוריאזיס הוא מצב כרוני, הגורם לעור להפוך אדום, מודלק ומגורה, בגלל יצור מוגבר של תאי עור, היוצר תאי עור עודפים.

המחלה נגרמת כתוצאה מבעיה במערכת החיסון ונכון להיום אין לה מרפא. יותר מכך, כ-30% מהחולים בפסוריאזיס עלולים לחלות גם בפסוריאזיס ארטריטיס.

מאמר זה יסקור את היתרונות של צמח האלוורה כטיפול טבעי בפסוריאזיס, ויציג גם את העובדות המדעיות הקשורות לכך.

האם אלוורה עוזרת בטיפול בפסוריאזיס?

פסוריאזיס גורם למשטחי עור אדומים ומודלקים המסבים אי נוחות רבה. משטחים אלו יכולים להיסדק ולדמם מפעם לפעם. כאשר הדלקת על פני העור מתחילה להשפיע על המפרקים, מדובר בהתפתחות של המחלה המכונה פסוריאזיס ארטריטיס, הגורמת למפרקים נפוחים, כואבים ונוקשים.

אלוורה הוא צמח מסוג סוקולנט בעל עלים המלאים בחומר דמוי ג'ל. מריחת הג'ל ישירות מהצמח על גבי העור הפגוע יכולה להרגיע מאוד, להפחית את הדלקת ולשפר את רמות הלחות בעור. בנוסף, הג'ל יכול להועיל גם במקרים של פסוריאזיס ארטריטיסס.

מחקרים אחדים מצביעים על כך שטיפול באמצעות ג'ל אלוורה טבעי יכול להקל על תסמינים מסוימים הקשורים לפסוריאזיס ולפסוריאזיס ארטריטיס. יחד עם זאת לא קיימים הרבה סימוכין לכך שאלוורה לבדה יכולה לטפל ולהקל על המחלה. לכן מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל בכל הנוגע לטיפול בפסוריאזיס.

יתרונות האלוורה לטיפול בפסוריאזיס

מחקר מ-2012 מצה שטיפול באלוורה יעיל ביותר מ-81 אחוזים לטיפול בפסוריאזיס. כיוון שהמחקר התבצע על עכברים, יש לבדוק את התוצאות גם במחקר על בני אדם.

על אף שהיעילות של אלוורה בטיפול בפסוריאזיס לא הוכחה לחלוטין, יש מחקרים המראים שהיא יעילה בהקלה על סימפטומים מסוימים:

מזרזת ריפוי והחלמת פצעים

סקירת מחקרים מ-2015 ציינה שיכולת הריפוי של האלוורה קשורה לתרכובת בשם גלוקומנן, המשפיעה על קצב התרבות התאים ומאיצה החלמת פצעים. זו הסיבה שאנשים הסובלים מפסוריאזיס וממשטחי עור הנוטים להיסדק ולדמם יכולים להיעזר ביתרונות האלוורה לטיפול בפצעים אלו.

מסייעת לעור לייצר קולגן

אלוורה יכולה לסייע לעור לייצר יותר קולגן. לא רק שקולגן מסייע לתהליך הריפוי, הוא גם שומר על גמישות ועמידות העור. הגלוקומנן מעודד ייצור קולגן, השומר על האלסטיות של העור ולכן הוא יכול לסייע בהפחתת משטחי העור המכוסים בקשקשת לבנה.

מפחיתה דלקת

אלוורה יכולה להפחית את הדלקתיות המאפיינת פסוריאזיס ופסוריאזיס ארטריטיס. מחקר מ-2018 מצא שאלוורה יעילה יותר מפלצבו בטיפול בבעיות עור, כמו אדמומיות הנגרמת מקרינת UV. יחד עם זאת המחקר לא בדק את תפקידה של האלוורה בטיפול בפסוריאזיס. לכן נדרש מחקר נוסף כדי לומר בוודאות שהתכונות האנטי דלקתיות של האלוורה מסייעות לטיפול בפסוריאזיס.

משפרת את הלחות בעור

אלוורה יכולה לסייע בהעלאת רמת הלחות של העור, אך לא בשימוש על בסיס קבוע. מחקר מ-2014 מצא שאלוורה העלתה את רמת הלחות בעור לאחר שימוש אחד. אך לאחר שימוש מתמשך – היא דווקא מורידה את רמת הלחות בעור.

שמירה על עור עם לחות גבוהה יכול לעזור במניעת היסדקות של העור היבש והמקושקש. לכן שימוש חד-פעמי באלוורה יכול לסייע, אך לאו דווקא שימוש מתמשך. מחקר נוסף נדרש כדי להבין האם אלוורה היא מקור לחות טוב לאנשים עם פסוריאזיס.

כיצד להשתמש באלוורה?

את ג'ל האלוורה אפשר לקנות בכל בית מרקחת, ללא מרשם רופא. אפשר גם להשתמש בג'ל ישירות מהצמח עצמו – לשבור עלה ולמרוח את הג'ל שבתוכו ישירות על העור. אפשר למרוח את הג'ל באופן חופשי, עד שלוש פעמים ביום.

מה חשוב לדעת לפני השימוש באלוורה?

מריחת אלוורה על העור היא בטוחה עבור רוב האנשים, יחד עם זאת קיימים אנשים האלרגיים לחומר. מומלץ למרוח את הג'ל על אזור קטן, כדי לוודא שאין רגישות אליו ורק לאחר מכן להשתמש בו בחופשיות.

כמו כן, קיימות תרופות שיכולה להיות להן קונטראינדיקציה עם אלוורה, לכן מומלץ להיוועץ ברופא טרם השימוש.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם