אקזמה – מחלת עור בעלת צורות שונות

אקזמה היא מונח כללי למספר מחלות עור כרוניות, שכולן מתאפיינות בתסמינים די דומים. בין התסמינים העיקריים, ניתן למנות אדמומיות בעור, יובש וגירוד מתמשך. במקרים חמורים יותר, וכן במצבי קיצון מתפרצים, רמות הגירוד עולות, דם מתחיל לנטוף מאזורי הגרד, ועלול להיווצר זיהום במקומות הגרד הקיצוני.

אטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור)

באופן כללי, מחלות האקזמה יכולות להופיע בכל גיל, והיא איננה מבחינה בין קבוצות שונות ובין נשים וגברים. עם זאת, בקרב אחוזים רבים מהאוכלוסייה, המחלה מופיעה ומתפשטת כבר לפני גיל שנתיים, ואף לפני גיל שנה.

אקזמה היא אחת ממחלות העור השכיחות ביותר; היא מופיעה אצל אנשים רבים בדרגות חומרה כזו או אחרת, ורמת שכחיותה נמצאת בעלייה מתמדת. מבחינה תורשתית, במידה שלאחד משני ההורים יש אקזמה, סיכוייו של הולד לסבול ממנה מגיע לכשישים אחוזים, ואם שני ההורים סובלים מהמחלה, ישנה סבירות של כשמונים אחוזים שהילד יפתח אקזמה גם כן.

אילו סוגי אקזמה קיימים?

כאמור, אקזמה היא שם כללי למספר מחלות עור, ותחתיה יש כמה מחלות מוגדרות ומסוימות יותר, והן:

  1. אסתמה של העור (אטופיק דרמטיטיס – Atopic dermatitis)
  2. דלקת עור שנגרמת מגירוי שבא המגע עם העור (Contact dermatitis)
  3. אקזמה דיסהידרוטיק (Dyshidrotic eczema)
  4. אקזמה בידיים (Hand eczema)
  5. דלקת עור עצבית (נוירודרמטיטיס – Neurodermatitis)
  6. אקזמה נומולרית (Nummular eczema)

נפרט מעט על כל אחד מהסוגים:

אטופיק דרמטיטיס היא דלקת עור אלרגית, שמופיעה אצל למעלה מ-25 אחוז מהילדים, ובערך 15 אחוז מהאוכלוסייה הכוללת. הסיבה שהמחלה קיבלה את השם "אסטמה של העור" , היא שילדים רבים שסובלים מהמחלה, סובלים גם מאסטמה נשימתית, וההקבלה בין שתי המחלות יצרו למחלת העור שם דומה לבעיה הנשימתית.

אסתמה של העור, מלווה בדרך כלל בגרד בעור שמתגבר בשעות הלילה, ופוגע בשינה הרציפה. במקרים רבים, הגרד העז גורם לפציעות ודימומים, ולעיתים אף לזיהומים.

הסוג השני, הוא דלקת עור שנגרמת מגירוי שבא המגע עם העור. מקרים אלו, מאופיינים בפריחה מגרדת ולא נעימה, שנובעת ממגע ישיר עם חומר או מתגובה אלרגית אליו. ישנם חומרים רבים שיכולים לגרום לתגובות כאלו, כגון מוצרי קוסמטיקה, צמחים מסוימים, כפפות גומי, חומרי ניקוי ואקונומיקה, דשן וחומרי הדברה, ועוד. כל בן אדם יכול להגיב לחומרים אלו באופן שונה.

אקזמה דיסהידרוטיק, היא גם אחת מהצורות הנפוצות של האקזמה. חוץ מהאדמומיות המאפיינת את כל סוגי האקזמה, היא מלווה גם בפריחה הנראית כמו עקיצות קטנות, ובשלבים מתקדמים יותר, עלולות להיווצר גם שלפוחיות קטנות.

אקזמה בידיים, נוצרת בעיקר כתוצאה ממגע בחומרים מגרים או אלרגניים. בשל העובדה שאנו עושים בכפות הידיים שלנו שימוש רחב ובלתי פוסק, לאדמומיות והיובש בכפות הידיים עלולים להתלוות גם סדקים בעור וכאבים.

דלקת עור עצבית, היא מחלה המופיעה לעיתים קרובות במצבי לחץ, דיכאון או תסכול. אזורי הגרד מופיעים בעיקר בחלקים הקדמיים של הזרועות, הירכיים והברכיים, ועל פי רוב, נשים סובלות מהמחלה מעט יותר מאשר גברים.

אקזמה נומולרית, היא אקזמה שמופיעה בעיקר אצל מבוגרים, וקשה יותר להגיע לידי הקלה ממנה. היא נראית קצת שונה משאר סוגי האקזמה, וכתמיה על העור נראים כעין מטבעות.

אבחון אקזמה

כאמור, המכנים המשותפים לרוב סוגי האקזמה הם אדמומיות, גרד ועוד יבש. אם כן, אם אתם מנסים להתנהל באופן חופשי וטבעי בחיי היום-יום, ולא מסוגלים להפסיק לחשוב על הגרד המתמשך – ישנו סיכוי טוב שמדובר באקזמה מסוג כל שהוא. במידה שאתם מצליחים לאתר גורם מסוים שמשפיע על מידת הגרד וההתפשטות של המחלה, כדאי לעשות הכל לצורך הימנעות מאותו גורם. כמו כן, מומלץ לפנות לרופא עור מומחה, שינחה אתכם לדרך הטיפול הטובה ביותר לסוג האקזמה המדויק.

דרכי טיפול באקזמה

עולם הרפואה יודע להציע טיפולים רבים, שנועדו בעיקר להקל מהסבל הרגעי שסוגי האקזמה השונים גורמים. כך, משחות וכדורים,– ינסו להשפיע בטווח הקצר להפחתה כל שהיא של הגרד והכאב.

אך ישנן דרכי טיפול נוספות, שמנסות לסייע להקלה מהירה ומותאמת אישית לכל מטופל. לדוגמא, טיפול בצמחי מרפא שמורכבים באופן אישי לכל מטופל, טיפול בדיקור להורדת הדלקת וויסות המערכת החיסונית, תוספי מזון משחות טבעיות ותזונה נכונה – יכולים לסייע באופן ניכר גם לטווח הארוך.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם