טיפים להתמודדות עם פסוריאזיס בגיל השלישי

פסוריאזיס היא מחלת עור כרונית המתפתחת אצל גברים ונשים באותה מידה, לרוב היא מתפתחת בגילאים 10-30, אך הבעיה נפוצה גם בקרב בני הגיל השלישי. כ-3% מכלל האוכלוסייה בישראל סובלת מפסוריאזיס, וכ-25% מתוך האוכלוסייה שסובלת מפסוריאזיס הם בני הגיל השלישי. ישנם סוגים שונים של פסוריאזיס, כדוגמת פסוריאזיס בקרקפת (Scalp Psoriasis) המתאפיינת בנגעים עוריים, אשר מתפתחים על הקרקפת, באזור העורף ומתחת לשיער. הנגעים בקרקפת יכולים להיות יבשים וחלקים או מקובעים ומתקלפים.

השכיחות של פסוריאזיס גבוהה יותר בגיל השלישי, הבעיה גורמת לגרד, לאי נעימות ולפגיעה משמעותית באיכות החיים, ובנוסף החולים נמצאים בסיכון גבוה למחלות כרוניות נוספות.

נקודות אדומות על העור (פסוריאזיס)

תסמיני פסוריאזיס בגיל השלישי

רבים מהמבוגרים המאובחנים בפסוריאזיס סובלים מהתופעות הבאות:

  • דלקת פרקים פסיוריאטיתמחלה כרונית של דלקת פרקים המופיעה אצל אנשים הסובלים מפסוריאזיס, התסמינים המוכרים הם נפיחות באצבעות כפות הרגליים. המחלה מופיעה אצל 7-5% מהחולים בפסוריאזיס, והדלקת מופיעה בעיקר אצל מבוגרים מעל גיל 50.
  • מחלות נוספות מעבר לפסוריאזיס – פסוריאזיס היא מחלה דלקתית הפוגעת בעור אך במקביל אליה נוטים בני הגיל השלישי לסבול ממחלות נוספות כגון: דלקת פרקים פסוריאטית, מחלות לב וכלי דם, שבץ מוחי, סוכרת, מחלות מעי, השמנת יתר, יתר לחץ דם, דיכאון, חרדה, פגיעה בתפקוד המיני ועוד.
  • קשיים תפקודיים – פסוריאזיס עלולה לגרום לקשיים תפקודיים, בעיקר אצל מבוגרים בגיל הזהב, למשל השמנת יתר הפוגעת בתפקוד היומי, מערכת חיסונית מוחלשת המגבילה את המבוגרים וגורמת להם לחשוש לצאת מהבית, סוכרת הגורמת לקשיי תפקוד, בעיות נפשיות וחברתיות המתעוררות עקב המחלה ועוד.
  • פגיעה באורח החיים – מבוגרים שאינם מקפידים על אורח חיים בריא ונכון, ובעיקר אינם דואגים לתזונה נכונה ומאוזנת, חשופים להתפרצות המחלה ולפגיעה קשה באיכות חייהם. פסוריאזיס בקרקפת צפויה להחריף כתוצאה ממתח, לחץ נפשי, היגיינה לקויה, משקל יתר, פצעים מזוהמים, צריכת אלכוהול מוגברת ונטילת תרופות מסוימות.

טיפים להתמודדות עם פסוריאזיס בגיל השלישי

ראוי לציין כי קרוב למחצית מחולי הפסוריאזיס סובלים מהתפרצות המחלה גם על עור הקרקפת. החוקרים סבורים כי המחלה מתפתחת על רקע של פגיעה במערכת החיסון, ובדרך כלל ניתן לראות רקע תורשתי למחלה השכיחה. פסוריאזיס מתפרצת בגלים של התקפים ויש תקופות רגיעה, ולמרות שככל הנראה זו מחלה על רקע גנטי ישנן אפשרויות לטיפול במחלה והחולים יכולים ליהנות משיפור ניכר במצב העור והנגעים, ומתקופות מממושכות של רגיעה.

הטיפול בפסוריאזיס מבוסס על החזרת הלחות לעור ולאזור הנגוע, בדרך כלל בעזרת תכשירים ייעודיים כמו קרמים, ג'ל, תמיסות ומשחות שונות, ולצד הטיפול הקונבנציונאלי המבוסס לרוב על פותותרפיה ותכשירים על בסיס קורטיקוסטראידים מומלץ לשלב טיפולים טבעיים מהרפואה הסינית ולשנות הרגלי חיים.

כדי להתמודד נכון עם פסוריאזיס בגיל הזהב מומלץ ליישם את הטיפים הבאים:

  • לשמור על לחות העור – הטיפול החשוב ביותר הוא להשיב את הלחות לאזור הנגוע בעור, לכן כדאי להתייעץ עם מומחה, ועדיף להשתמש בתחליבי לחות טבעיים וללא סטרואידים כדי להוריד את הקשקשים ולהעניק לעור את הלחות הדרושה לו.
  • חשיפה מבוקרת לקרני השמש (הליותרפיה) – מחקרים הוכיחו קשר ישיר בין פסוריאזיס לבריאות הגוף והנפש, ואחד הטיפולים המשלימים המומלצים לחולים הוא חשיפה מבוקרת לשמש, תוך הגנה על העור כדי להימנע מכוויות בעור.
  • טיפולי פוטותרפיה – טיפול בקרינת אור (פותותרפיה) מבוסס על הקרנה של קרני אור אולטרה סגולי (או אור טבעי), יש לחשוף את העור באופן מבוקר והדרגתי אחרת מסתכנים בכוויות.
  • טיפול בים המלח – ים המלח הוא גן עדן טיפולי לחולי בפסוריאזיס,בעיקר טיפול אקלימי של שהייה מבוקרת בשמש, גם המים והבוץ מכילים מינרלים וחומרים איכותיים וטבעיים המקלים על התסמינים בחלק מהחולים.
  • רוגע ושינה טובה – יש קשר הדוק בין מתח נפשי והפרעות שינה להתפרצויות של פסוריאזיס, יש להקפיד על שינה טובה ורציפה וחיים ללא סטרס.
  • אורח חיים בריא ופעיל – אורח חיים בריא מבוסס על תזונה נכונה ופעילות גופנית מוסדרת, זהו מתכון בטוח להתמודדות יעילה עם פסוריאזיס.
  • הימנעות מגירוד – למרות תחושת הגרד הלא נוחה יש להימנע מגירוד הנגעים אחרת הבעיה עלולה להחריף.
  • טיפול נפשי תומך – בהתאם לצורך כדאי להפנות את החולה לטיפול נפשי תומך על ידי אנשי מקצוע.
  • טיפולי רפואה סינית- הכוללים צמחי מרפא לשתייה , משחות טבעיות ויטמינים וטיפולי דיקור הניתנים לאחר אבחון יכולים לעזור ולשפר את מצב הפסוריאזיס על ידי הפחתת אזורי הפריחה והגרד, הטיפול יכול להתבצע במקביל לטיפול הרפואי כטיפול תומך.

 

 

 

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם