פסוריאזיס ומחלות לב – האם יש קשר?

מאמר אורח

פסוריאזיס היא מחלת עור כרונית, אך על פי מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות השפעותיה על בריאות החולים הסובלים ממנה נרחבות הרבה מעבר לנגעי עור. מספר מחקרים מצביעים על קשר בין פסוריאזיס ומחלות לב שונות.

על פי אחד המחקרים, חולי פסוריאזיס נמצאים בסיכון גבוה ב-51% להתקף לב, וסיכון גבוה ב-43% לשבץ מוחי. עוד נמצא כי ככל שהפסוריאזיס מאובחן בגיל צעיר יותר, עולה הסיכון להתפתחות מחלת לב.

בדיקת הקשר בין פסוריאזיס למחלות לב שונות, סוכרת והשמנה חשובה במיוחד, כיוון שיש לה השפעה ניכרת על אופן הטיפול המיטבי בחולי פסוריאזיס. הטיפול כולל טיפול אקוטי, הנועד להקל על החולים בטווח הקצר, אך גם טיפול מניעתי שנועד למנוע התפתחות מחלות בטווח הארוך, כמו הטיפול הטבעי על פי הרפואה הסינית.

תוצאות מובהקות

מחקר מעקב בריטי שפורסם ב- 2015 בכתב העת Journal of Investigative Dermatology, בחן כ-48,523 חולי פסוריאזיס וכ-208,187 בריאים. במחקר נמצא כי לאחר מעקב של יותר מחמש שנים, הסיכון לקריש דם בקרב חולי פסוריאזיס היה גבוה ב-32% מאשר בקרב הנבדקים הבריאים, הסיכון לשבץ מוחי היה גבוה פי 2.74, הסיכון לפרפור פרוזדורים היה גבוה ב-54%, הסיכון למחלה באחד ממסתמי הלב היה גבוה ב-23% והסיכון לאי ספיקת לב כרונית היה גבוה ב-57% בקרב חולי פסוריאזיס.

מחקר שפורסם בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases ב- 2014 מצא כי בקרב חולי פסוריאזיס קשה (אלה שנרשמו להם תרופות סיסטמיות או ביולוגיות), הסיכון לאירוע לב משמעותי כמו התקף לב היה גבוה ב-42% בהשוואה ליתר האוכלוסייה. בקרב אנשים שסבלו מפסוריאזיס קל יותר, ולא נרשם להם טיפול סיסטמי או ביולוגי, הסיכון למחלות לב וכלי דם היה גבוה ב-8% בהשוואה ליתר האוכלוסייה. מחקר נוסף התומך בממצאים הללו, פורסם ב- Arteriosclerosis,Thrombosis and Vascular Biology. במחקר זה בדקו החוקרים האם פסוריאזיס גורמת לווסקוליטיס, מצב בו המערכת האוטו אימונית תוקפת את כלי הדם וגורמת לדלקת של כלי הדם.

מצב של דלקת בכלי הדם עלול להוביל לסיבוכים כגון מפרצת וקרישי דם, שמעלים את הסיכון להתקף לב ושבץ.

המחקר מצא כי הסיכון בקרב הסובלים מפסוריאזיס קשה גבוה ב- 51% , כלומר הסיכוי להתקף לב ושבץ כתוצאה מדלקת בכלי הדם עולה, ככל שעולה חומרת הפסוריאזיס.

מחקר שפורסם ב- The American Journal of Cardiology בחן את הקשר בין פסוריאזיס לבין מחלת כלי דם של הלב. במחקר זה בחנו החוקרים כ – 9,500 חולים שעברו צנתור של העורקים הכליליים, מתוכם זיהו החוקרים  כ- 200 חולים בפסוריאזיס. החוקרים מצאו שאחוז החולים עם פסוריאזיס שאובחנו גם כסובלים ממחלת כלי דם בלב, היה גבוה מהאחוז בשאר החולים (84% לעומת 76%).

בנוסף מצאו החוקרים שמחלת פסוריאזיס שנמשכה יותר משמונה שנים לפני הצנתור, הגבירה את הסיכון למחלת כלי דם בלב.

מה פשר הקשר

בעקבות תוצאות המחקרים, השאלה הגדולה היא האם מחלת הפסוריאזיס, ובעיקר כזו הנמשכת לאורך שנים ארוכות, גורמת נזק לעורקי הלב או מגבירה את הסיכון לנזק שכזה.

במחקר שפורסם ב- The American Journal of Cardiology הצביעו החוקרים על כך שמחלת הפסוריאזיס וטרשת עורקים בעורקי הלב הם בעלות מאפיינים פתולוגים דומים. בשתיהן תפקודם של תאי דם לבנים הקרויים לימפוציטים מסוג T לקוי, ובנוסף קיים תהליך דלקתי אזורי. קשר זה תומך בטענה שקיים קשר בין מחלת הפסוריאזיס לבין מחלת בכלי הדם בלב, אך טיב הקשר עדיין אינו ברור לגמרי, ונדרשים מחקרים מעמיקים לבחינת הגורמים לקשר בין פסוריאזיס לבין מחלות לב.

טיפול וסגנון חיים

המחקרים השונים מצביעים על קשר בין פסוריאזיס למחלות לב, סוכרת, השמנה וכולסטרול גבוה, מחייבים התאמה של טיפול תרופתי מתאים, שאינו פוגע או מבטל את השפעתן של התרופות השונות. חשוב שבידי הרופא המטפל תהיה התמונה המלאה, כיוון שהטיפול חייב להיות טיפול הוליסטי ומקיף, ולא כזה המטפל רק בתסמינים נקודתיים של מחלה ספציפית.

אך מלבד הטיפול התרופתי, חולי פסוריאזיס, במיוחד אם מדובר בפסוריאזיס חמור, יכולים לסייע רבות במניעת התפתחות מחלות נוספות בעזרת אימוץ אורח חיים מתאים. אורח חיים כזה כולל פעילות גופנית משמעותית, הימנעות מעישון ותזונה מאוזנת התומכת בגוף ולא מכבידה עליו. חוסר האונים של החולים והתחושה כי אין להם שליטה על הידרדרות מצבם הבריאותי היא תחושה קשה מאוד, לכן שמירה על אורח חיים פעיל, והתחושה כי החולה שותף למאבק למען בריאותו, יכולה לסייע מאוד לשמירה על איזון פיזי ונפשי.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם