שלג על הפנים – סבוריאה על פי הרפואה הסינית

דוד פרלה

חמישה עד עשרה אחוזים מכלל האוכלוסייה (יותר גברים מנשים) סובלים מסבוריאה דרמטיטיס, מחלה כרונית הנמשכת שנים ומתאפיינת באדמומיות וקשקשת באזורי הקרקפת והפנים. עוצמת המחלה משתנה בדרך כלל לפי העונה: בקיץ מתרחשת בדרך כלל הטבה במצב החולים, ואילו בחורף, בשל היובש, מסתמנת החמרה. לכבוד כניסתה של העונה הקרה – הנה סקירה אודות מאפייני המחלה, הגורמים, והאופן שבו הרפואה הסינית מסייעת בהקטנת הסימפטומים שלה.

מהי סבוריאה דרמטיטיס?

הנה הפירוש הלשוני: סבוריאה = סבום, כלומר סוג של שומן המופרש מהעור. דרמטיטיס היא דלקת עור.

סבוריאה היא מצב בו קיימת הפרשה עודפת של חלב אל העור. החלב מיוצר בתוך בלוטות החלב הממוקמות בדרמיס. מתוך בלוטת החלב יוצאת צינורית דקה המתחברת למעטפת השערה. החלב מופרש דרך אותה צינורית וגולש על פני מעטפת השערה ומשם הוא מופרש על פני העור ומקנה לו את מראהו השמנוני. איזור הקרקפת והפנים עשיר במיוחד בבלוטות אלו.

התייבשות החלב עם הקרטין (שכבת העור החיצונית ביותר הנושרת באופן קבוע) יוצרת את הקשקשים הנראים בעיקר בפנים ובראש. לעיתים החלב המופרש מגרה את העור וגורם לדלקת. שילוב זה של הפרשת שומן עם תהליך דלקתי בעור נקרא סבוריאה דרמטיטיס.

מתי המחלה מופיעה ואיך היא חולפת?

המחלה שכיחה עד גיל שנה, ולאחר גיל ההתבגרות. ונדירה ביותר בתוך טווח הגילאים הזה. בתינוקות ניתן לראות ריפוי ספונטני בדרך כלל בגיל 3 עד 6 חודשים, ולעיתים רחוקות בגיל שנה: ההורמונים העוברים לתינוק מהאם מעודדים ייצור סבום ועם הפסקת ההנקה ניתן לראות שיפור במצב. בקרב מבוגרים, סבוריאה דרמטמיטיס היא מחלה כרונית הנמשכת שנים.

מהם מאפייני המחלה?

המחלה מתבטאת בשטחי עור אדומים המכוסים בקשקשים דקים או עבים. בתינוקות מופיעה המחלה בעיקר באזורים המצטיינים בריכוז גבוה של בלוטות חלב והשכיחים בהם הם: הקרקפת, אזורי קפלי העור, סביב הצוואר, בבתי השחי ובאזור החיתולים.

במבוגרים שכיח לראות אדמומיות וקשקשת בעור הקרקפת, קשקשים בפנים ובעיקר בצידי האף בין הגבות (סימן ה-T), וכן קשקשת מסביב לפה, בסנטר, מאחורי האזניים ובתעלת האוזן החיצונית.

מה גורם לסבוריאה לפי הרפואה הסינית?

הרפואה הסינית מכירה כמובן בהפרשת החלב המוגברת מבלוטות החלב ובתהליכים הדלקתיים, אך מאבחנת גם חוסר איזון בגוף הקשור בעיקר להצטברויות חום במערכת העיכול (ולכן השינוי התזונתי חשוב ביותר), חום זה עולה לאזור עור הפנים ויוצר למעשה סביבה הגורמת לתהליך הסבוריאי להיות מואץ יותר. לכן החזרת האיזון הפנימי לגוף משמעותית ביותר לשיפור מצב הסבוריאה.

גם למבנה הגופני והנפשי ישנה השפעה על מצב העור. הרפואה הסינית מבחינה בשני סוגים בסיסיים של מבנה גופני ונפשי: מבנה יאנגי ומבנה ייני. אנשים בעלי המבנה היאנגי יהיו כאלו שבדרך כלל יותר חם להם והם מוחצנים באופיים וברגשותיהם. אנשים אלה יהיו, בעלי נטייה חזקה לפתח תופעות של חום ויובש (סבוריאה יבשה) על פני העור. לעומתם, לאנשים היינים בדרך כלל יותר קר, הם פחות מוחצנים באופיים, יותר איטיים, נוטים להשמנה ונוטים לפתח הצטברויות של לחות ושמנוניות בגוף, שגורמים להיווצרות סבוריאה שומנית על פני העור.

גורם נוסף שמחריף את המחלה הוא מתח נפשי. לפי הרפואה הסינית, המתח יוצר חסימות אנרגטיות בגופנו שיוצרות חום פנימי העולה לעור ומחריף את המצב הסבוראי.

הטיפול בסבוריאה לפי הרפואה הסינית

מטרת הטיפול היא החזרת האיזון הפנימי הפיסי והנפשי למטופל, חיזוק תהליכי הריפוי בגוף וניקוי הגוף מהצטברויות חום הפוגעות בהזנה התקינה של העור. איזון זה יביא להקטנה בשטחי הפריחה ולהטבה במצב הפריחה הקיים, תוך כדי ירידה משמעותית באדמומיות, בקשקשת ובגירוי העור המאפיין את הסבוריאה, ובכך ישפר את איכות חייו של המטופל.

הטיפול כולל ארבעה מרכיבים שכולם חשובים להצלחתו: טיפול בדיקור (אקופונקטורה), טיפול בצמחי מרפא, טיפול במשחות חיצוניות טבעיות ושינוי תזונתי עם תוספי מזון.

טיפול בדיקור

קיימות נקודות דיקור בעלות השפעה טובה על העור הן בהורדת הפריחה והן בהורדת הגרד, ובעיקר להחזרת האיזון לגוף. הנקודות מותאמות באופן אישי לאחר איבחון המטופל ברפואה הסינית.

המטופל שוכב 20 דקות עם מחטי הדיקור (מחטים חד-פעמיות ללא שום חומר). אצל ילדים קטנים רק מכניסים ומוציאים מיידית את המחט. הטיפול איננו כואב ולמעשה משרה תחושת רוגע על המטופל, דבר המאט את התפתחות המחלה, שבדרך כלל מוחרפת על ידי מצבי מתח. מחקר מערבי הראה כי בזמן הדיקור משחרר הגוף אנדרופינים – משכך כאב טבעי של הגוף.

סדרת הטיפולים כוללת עשרה מפגשים אחת לשבוע או לשבועיים, בהתאם לקצב השיפור במטופל. כאשר קיימת בעיה כרונית וקשה, לעיתים מבצעים מספר סדרות טיפולים.

טיפול בצמחי מרפא

ברפואה הסינית קיימים למעלה מ-5,000 חומרי מרפא המתועדים בספרות המקצועית, כאשר מבחינה קלינית משתמשים בכ-400 צמחים עיקריים. הרכבת פורמולת צמחי המרפא מתבססת בראש ובראשונה על אבחון חוסר האיזון. הפורמולה מותאמת אינדיבידואלית לכל אדם ואדם. בחירת הצמחים בפורמולה מתבססת הן על ידע רב הנמצא בספרות מקצועית עשירה, המקיפה למעלה מ-2,000 שנות ניסיון קליני, והן על נסיונו הקליני של המטפל.

המטופל מקבל תערובת צמחי מרפא שהותאמה לו אישית לאחר איבחון ברפואה סינית. צמחי המרפא חשובים ביותר להורדת החום והלחות הפנימיים, והיובש והגרד מהעור. המטפל משנה את הרכב הצמחים מדי פעם בהתאם למצב המטופל. במצבים בהם העור שומני מדי, הרכב הצמחים מתמקד על הורדת השומניות ודלקתיות, ובאלה שהסובריאה יותר יבשה, הרכב הצמחים מתמקד על הזנת העור בלחות והורדת הדלקתיות.

קיימות מספר צורות של נטילת הצמחים: צמחים לבישול וחליטה, צמחים באבקה מרוכזת, טינקטורות צמחים לשתייה וצמחים בקפסולות.

טיפול במשחות חיצוניות טבעיות

קיימות כמה משחות טבעיות המותאמות במיוחד למצב הסבוריאי של העור. משחות אלה עשירות בצמחי מרפא סיניים ובחומרים טבעיים המקלים על מצב העור והן עוזרות להורדת הדלקת והקשקשת בעור ותורמות להזנתו הבריאה.

תזונה נכונה לחולי סבוריאה

על פי הראיה הסינית, לתזונה יש השפעה מרובה על מצב העור בסבוריאה דרמטיטיס. המחלה באבחון סיני מתאפיינת בעודף חום פנימי שנוצר בין השאר על ידי התזונה. סוגים מסוימים של מזון הם בעלי אופי "חם" (התזונה הסינית מסווגת את המזונות גם על פי הטמפרטורה שהם יוצרים בגופנו). לדוגמא: מזון חריף, מתובל או מטוגן, ושתייה מרובה של קפה.

הסינים מקפידים על ארוחות דלות שומנים וסוכרים, המתבצעות בזמנים קבועים. התזונה הסינית דוגלת באמונה: "אכול בבוקר כמו קיסר, בצהריים כמו נסיך, ובערב כאביון". הסדר הקבוע של הארוחות והעובדה שאינם אוכלים אוכל "כבד" גורמים, על פי הרפואה הסינית לשמירת העור נקי וחלק. בכל ארוחה סינית יהיה גם תה ירוק על השולחן. התה הירוק עוזר לעיכול, להורדת שמנוניות המזון, ונחשב כבעל השפעה מצוינת על העור (בניגוד לקפה שמוסיף לחום הפנימי).

בישראל יש נטייה לאכול אוכל כבד ועתיר שומנים, מטוגן, חריף, על האש, וכן גבינות שמנות. כל אלה מעודדים את יצירת החום הפנימי, שבסופו של דבר יתפרץ על פני העור ויחריף את מצב הסבוריאה. מעניין לראות שבדור הצעיר בסין, שהרגלי התזונה שלו הפכו מערביים יותר (במיוחד עם כניסת חברות האוכל המהיר), ניתן למצוא הרבה יותר סבוריאה דרמטיטיס, בגיל צעיר יחסית, לעומת העור החלק והנקי של הדור המבוגר יותר.

דוגמא נוספת המדגישה את חשיבותה של מערכת העיכול ברפואה הסינית היא חלוקת הגוף לשלושה אזורים עיקריים: עליון, אמצעי ותחתון. החלק האמצעי, הקשור למערכת העיכול, מדומה ל"מטבח" בו נערכים כל הבישולים. החלק התחתון מכונה "תעלות ניקוז" – לשם מתנקזת כל הפסולת ויוצאת החוצה. החלק העליון הוא ה"סלון" או חדר האורחים, שבו יושבים ונהנים מארוחה טובה שבושלה במטבח (החלק העליון מקושר גם לריאות – איבר בעל חשיבות עצומה למצב העור).

תארו לעצמכם מה קורה כאשר המטבח איננו מתפקד מבחינת מרכיבי המזון, רמת הניקיון והריחות היוצאים ממנו אל חדר האורחים. העור שלנו שייך לחדר האורחים והוא למעשה ההשתקפות של מה שקורה במטבח שלנו. לכן התזונה מהווה מרכיב חשוב בשמירה על עור נקי וחלק.

המאמר המקורי פורסם באתר NRG – לקישור למאמר לחץ כאן

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם