מחקר: ויטמין D מסייע לחולי אטופיק דרמטיטיס

דוד פרלה

תוספי תזונה של ויטמין D יכולים לסייע בהקלה על תסמינים של אטופיק דרמטיטיס, כך לפי סקירה מחקרית של חוקרים מקטאר. החוקרים מצאו עדויות מצטברות על כך שנטילת תוספי תזונה של ויטמין D יכולים לסייע לטיפול בעור מודלק.

בסקירה שהתפרסמה בכתב העת: "Skin Pharmacology and Physiology", כתבו החוקרים ש"נטילת תוסף תזונה של ויטמין D יכולה להפחית את העומס החיידקי המשפיע על העור אצל חולים באטופיק דרמטיטיס" והתייחסו לתסמינים הנגרמים על ידי החיידק S. aureus.

על אף שהויטמין ידוע בעיקר בכל הנוגע להשפעתו על מצב השלד, החוקרים טענו שבשנים האחרונות גוברת ההכרה בהשפעתו גם על איברים אחרים.

הסקירה התבססה על המחקרים העדכניים ביותר, העוסקים בהשפעתו של ויטמין D על הפיזיולוגיה של העור, והתמקדה בעיקר במצבים דלקתיים כמו פסוריאזיס ואטופיק דרמטיטיס.

המחקר התייחס גם לאופן נטילת הויטמין: משחות חיצוניות, תוספי תזונה ודיאטה.

תוספי תזונה קשורים ל'שיפור ניכר' של אטופיק דרמטיטיס

החוקרים שהשתתפו בסקירה, ציטטו כתריסר מחקרים ואנליזות הקשורות ל'שיפור ניכר' של אטופיק דרמטיטיס בעקבות נטילת ויטמין D. כולם התפרסמו בין השנים 2012-2016.

אחד מהם הוא ניסוי איטלקי מ-2015, שהניח שתיסוף של ויטמין D יכול להיות טיפול יעיל בהפחתת החומרה של אסטמה של העור בילדים ותינוקות.

אחד אחר הוא אנליזה, שבוצעה על ידי חוקרים קוראנים, והתפרסמה בכתב העט "Nutrition", שבה טוענים החוקרים ש"ייתכן שלויטמין D יש תפקיד מכריע בשיפור התסמינים של אטופיק דרמטיטיס".

מחקר אחר שפורסם ב-2015 הציג הפחתה בכמות החיידקים מסוג S. aureus ושיפור בתסמינים הקליניים אצל חולי אטופיק דרמטיטיס, שקיבלו 2,000 יחב"ל של ויטמין D במשך ארבעה שבועות.

המחקרים הציעו מנגנוני פעולה שונים כהסבר להשפעה החיובית של ויטמין D על העור. הסבר אחד הוא שלויטמין D יש מנגנון המעכב את התגובה של מערכת החיסון. "ויטמין D מעכב את הייצור של IgE על ידי תאי B ושל הפעלת מאסטוציטים", ציטטו החוקרים מחקר מ-2014.

'לא ניתן לומר בוודאות'

קיימת כמות גדולה של מחקרים המסנגרים על חשיבותו של ויטמין D בטיפול באטופיק דרמטיטיס, אומרים החוקרים. אך המחקרים הקושרים את הויטמין עם המחלה יכולים להיות מושפעים מגיאוגרפיה, מעונות השנה ומתזונה המשפיעה על ספיגת הויטמין אצל חולים שונים. זו הסיבה שלא ניתן לבסס קשר ודאי.

"נכון לעכשיו טיפול המבוסס על ויטמין D (בבליעה או במריחה) הוכח כיעיל לטיפול בפסוריאזיס ובאטופיק דרמטיטיס".

"מחקרים נוספים צריכים להתבצע כדי להבין את מנגנוני הפעולה המושפעים בעקבות נטילת ויטמין D, כמו גם כדי לקבוע את היעילות ומינונים הבטוחים לטיפול במחלות עור דלקתיות".

לקריאת המחקר המלא לחצו כאן

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם